Öppen Ridå

Alla inlägg under maj 2013

Av Malin wiper - 31 maj 2013 18:00

    


Nu har jag sett en film som var suveränt bra men jobbig i sitt elände, därför var jag tvungen att se den en bit i taget. Huvudrollsinnehavarna spelade så bra så dom borde ha en Oscar. Den heter "Rust And Bone". Det är ett drama från 2012 i regi av Jaques Audiard, och i rollerna ser vi: Marion Cotillard, Matthias Schoenaerts mfl. Det var rätt många skådespelare med i filmen och alla gjorde bra ifrån sig.  

 

 

  


   

Ali är ensamstående pappa till femårige Sam. Fattig, hemlös och utan jobb tar han sonen med sig till Antibes, där de flyttar in i systerns garage. Ali har varit boxare och tar upp den karriären i filmen på sin fritid eftersom han behöver tjäna pengar. 

 


När han får jobb som dörrvakt på en nattklubb börjar tillvaron gradvis förbättras. Sen händer en massa saker, filmen har många vändningar och är absolut inte förutsägbar. Jag vill inte skriva mer om handlingen för den skall överraska. Bered er på ett ett drama som griper tag i en så att det gör ont. Filmen har fått positiva reaktioner ända sedan premiären i Cannes. Den blev även väl mottagen på Torontos filmfestival, och vann priset för bästa film på Londons filmfestival och det är jag inte förvånad över. Detta är en kvalitetsfilm som man inte glömmer i första taget.
 

 

 

Av mig får filmen full pott, 5 boxbollar av 5 möjliga i betyg. 

  

 

 

                            

 

 

Av Malin wiper - 31 maj 2013 12:45

  

 

Det fina vädret fortsätter och för min del räcker det med 22-25 grader varmt. I går var det så tryckande så det forsade i  ansiktet. Tack och lov så blåser det lite så man får svalka när man promenerar ut i den fina naturen. Jag vaknade lite sent i dag men kom ut ändå. Hoppas vi kan åka till Ölmstad Dagen i morgon som pågår från 10-15. Jag fick en kommentar från Kryssets Lanthandel som vi besökte när vi var till Skrivmoster och hennes man. Dom sa att jag är välkommen dit för en rundvandring på glassfabriken "Grenna glass". Fast jag tror inte dom har öppet på en lördag så jag får nog åka dit igen på en vardag. Folk går nu lättklädda ute så jag har rensat bland kläder och provat för fullt. Sen förra sommaren har jag nog gått ner några kilon för kläderna sitter bättre och jag kan ha några klädesplagg som satt åt förra sommaren, men det är försvinnande lite tyvärr....     

 

 

      

  

Jag köpte två stycken tunna blusar med fjärilsärm i Jönköping på Dea Axelssons. Dom hade kostat 300 kr/st men nu 200 kr/st och dom satt jättebra men ser inte så fina ut på bilderna.    

   

 

Klicka här för att komma in på Grenna Glass hemsida. Vi åt Grenna Glass förra året hos Malmborgs Lilla och den var supergod. Klicka här för att komma in på sida för att läsa om detta. Där kan man se Victoria Stenkula som driver Malmborgs Lilla. Det är bara naturliga tillsatser i glassen och det betyder mycket. Vi försöker äta så mycket ekologiskt och giftfritt som möjligt. Det kommer skrämmande rapporter lite då och då. Sist var det grädden och nu mjölken som dom satt tillsatser i utan vår vetskap.... . I dag öppnade jag en laktosfri mjölk som skulle hålla oöppnad till 14 juni men var sur redan, fast det är inte så ofta det händer. Vi går numera tillbaka till butiken med sånt. 

 

  

 

 

 

 


  Klicka här för att se vart jag hittade denna bild  

 

 

  

   

Av Malin wiper - 30 maj 2013 17:00

    


Jag hittade en klocka på second hand för endast 30 kr av märket "Gul" med ett tåligt gummerat snyggt band och den ser tuff och kraftfull ut. Innan jag träffade min väninna A-G som jag skulle på promenad med så gick jag till min mans arbete för att få honom att sätta i ett nytt batteri så att jag kunde ha klockan på mig. Klicka här för att komma in på "Gul Watches" hemsida


    


   


Efter det så  hade jag lite tid på mig innan A-G skulle dyka upp så jag satt mig i parken på torget och njöt lite av det fina vädret. 



    


Först gick vi bort mot parken som ligger nedanför vår bensinstation (Linnarsjön) där är det så grönt, lummigt och vackert nu. 




   


Häftig grävskopa för barn som vi såg på en gård

  


Detta är en cykel som låg mitt på en gångväg. Den såg ut att ha legat i vatten länge och sen blivit uppburen, jätterostig.



  


Vi tog även en paus hemma hos A-G. Här sitter jag och hennes man L-G i deras nya hammock som han fick i födelsedagspresent av sin dotter m familj. Man kände sig helt avslappnad.  

  


  


Blev bjuden på läskande sockerfri Maxdryck som smakade jättebra. Det behövs för det var jättevarmt och svettigt ute. 


    


Medans vi satt där och myste så klippte deras nyinköpta robotgräsklippare effektivt deras gräsmatta.


   

En sån här handdriven gräsklippare känns lång borta numera. Mina föräldrar hade en sån på landet och även i stan.



    


En av deras fina utsmyckningar 



   


När gräset var färdigklippt så åkte roboten själv in till parkeringen...  



   


Vi gick även förbi vårt gamla hus som vi flyttade ifrån för över ett år sedan nu. Det kändes helt rätt att vi flyttade och yngre folk tog hand om huset som behöver sig en ansiktslyftning som inte vi hade möjlighet och ork att ge det.


   


Träffade på dessa orädda kanadagäss, men den bakre började väsa lite mot mig när jag närmade mig.  


Sen gick vi ner mot den vackra strandpromenaden.  


Lyriskt!


  


   


Kolla in vilken häftig skylt dom satt på bryggan. 

 

 

     


        


Vi tog en ganska lång promenad så nu känner man sig i form. Min man jobbar bara halvtid men han gick tillbaka till arbetet efter lunchen för att dom hade ett möte där och till det hade han bakat Skrivmosters kaka och till den grädde och jordgubbar.  

 

  

   

Här ser ni kakan och i burkarna grädde och jordgubbar som serveras på sidan om. Klicka här för att få receptet på kakan. Det har varit fel här på bloggplatsen så jag har inte kunnat komma in, och sen när jag kollade så kom två inlägg in nästan samtidigt fast jag satt nr 2 på 13.00 så kom det in 07.15....  Ha en skön sommarkväll.   




Av Malin wiper - 29 maj 2013 16:00




   

 

 

   

Jag såg nylingen  en jättebra och annorlunda film som heter "Seeking A Friend For The End Of The World". En romantisk komedi från 2012 i regi av Lorene Scafaria, och i rollerna ser vi Steve Carell, Keira Knightley, Rob Corddry, Melanie Lynskey, Adam Brody, Derek Luke mfl.   

 

   

 

Filmen börjar med ett meddelande om att en 70-mil bred asteroid som heter Matilda är på kollisionskurs med jorden och att rymdfärgan Deliverancehar misslyckats med att förstöra den på ett uppdrag. Världen har tre veckor  på sig tills hela  mänskligheten kommer att utplånas. Dodge Petersen (Steve Carell) och hans fru Linda (spelad av hans riktiga fru Nancy Carell) lyssnar på sändningen från sidan av vägen. Sekunder senare flyr Linda bilen utan att säga ett ord till honom.

  

 

 

 

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild på honom

 

 

Den första filmen jag såg med Steve Carell var The 40-Year Old Virgin och sen dess har jag sett flera filmer med honom och tycker han är toppenbra skådespelare. han föddes 1962 i Concord, Massachusetts och är en amerikansk komiker, skådespelare och manusförfattare. Han har vunnit en Golden Globe och blivit nominerad till en Emmy Award. Klicka här för att läsa en minibiografi över honom. Klicka här för att komma in på hans Fan Site

 

 

 

 

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild från filmen. Steve Carell och hans motspelerska Keira Knightley.

 

 

Filmen började med att den kändes lite bisarr och absurd men ju mer filmen pågick så blev man varse om  allt som händer med folk som bara hade tre veckor kvar att leva, och man började tänka efter vad man själv skulle göra om nåt sånt hände på riktigt. Det är en komedi men jag tycker det är en drama/komedi och blev ännu mer drama en bit in i filmen. I vissa scener kändes den som en blandning mellan film och teater. Det är två vilsna människor som finner varandra trots att dom befinner sig i olika  stadier i livet. Man får se hur folk runt dom förändras och försöker i desperation att göra allt dom inte skulle göra i vanliga fall så det blir verkligen high life och märkliga situationer. Jag gillade filmen som var lite annorlunda, och sånt stimulerar.    

 

 

Filmen får av mig 4 raketer av 5 möjliga i betyg

 

 

   

Trailern till filmen 

 

 

 

 

   

 

Av Malin wiper - 29 maj 2013 08:30


  


Berry med Si Souvent. Hon är en kritikerrosad fransk sångerska, songwriter vars jazz varierade musikstil är djupt rotad i chanson francaise. Hon debuterade med sitt musikalbum 2008 "Mademoiselle" på Mercury Records.  Klicka här för att läsa mer om henne.

 

  

 

     

 

  

 

  

 

  Chanson är ett franskt ord som betyder visa, sång. Från och med 1800-talet betyder ordet i Frankrike både folkliga visor och varité- och kabarévisor samt även tonsatta, mer seriösa, dikter. Tidigare förekom även benämningen cahnsonett på en lite mer lässam visa.

 

 

 

 

 

    

 

 

                    

      

 

  

 

 

   

Av Malin wiper - 29 maj 2013 08:00

  

  

  


  När vi var till Skrivmoster och hennes man i lördags så blev vi även visad denna lanthandel som heter "Krysset". Dom har behållit lite charm och inte gjort om så det blivit som alla andra butiker. Klicka här för att komma in på Krysset Lanthandels hemsida.  

 

     

Här ser ni deras öppettider.  

   

  

Min man gick omkring i butiken och kollade om det var nåt vi behövde handla.     

 

   

Dom har en hylluppsättning där det bara fanns kvalitetsprodukter och närodlat. På bilden saft från Väderstad. Klicka här för att komma in på Väderstad Saft:s hemsida.

 

     

Kolla vad festligt dom gjort med en vanlig pappersrulle. Det var kreativt och annorlunda. En sån skulle man ju kunna ha hemma och skriva på...  Fast det blir ju billigare med griffeltavla.

 

  

Dom sålde även smycken och böcker.    


    

1:a juni så har dom ett evenemang som heter "Ölmstad Dagen". Dom håller på från 10-15 och kan vi så åker vi dit. Ölmstad är en tätort i Jönköpings kommun i Jönköpings län, kyrkby i Ölmstads socken. Ölmstad är belägen längs gamla E4:an mitt emellan Gränna och Huskvarna. 


Nu är jag tillbaka igen men tar det lugnt med datan. Jag skall ta  långa promenader för att få igång blodcirkulationen. Tack för era härliga kommentarer som jag nu läst igenom. Hoppas ni får en fin "Lilla lördag". Vädret har varit varierat med lite solglimtar och rätt blåsigt. 

 

 

 

 

Av Malin wiper - 28 maj 2013 08:30

    

Mr T här, sätter in ett inlägg som min fru förskrivit.   


Vi åkte förbi Rudenstams odlingar (Huskvarna) när vi var på väg till Skrivmoster i lördags. Där kan man se äppelodlingar och andra fruktodlingar utefter vägen och det ser så fint ut. Dom har bedrivit frukt och bärodling sedan 40-talet. I dag odlas det för fullt i hela dalen som är ypperligt lämpad för fruktodling. Det produceras äpplen, plommon, päron, jordgubbar, biggaråer och vinbär. I deras gårdsbutik finns även ett stort utbud av närproducerat kött, fisk och ost. I övrigt finns det ett fullsortiment av grönsaker. Källa Rudenstam.



Klicka här för att komma in på Rudenstams Bär & Frukt. Klicka här för att komma in på deras facebook. Jag skall åka dit på studiebesök så småningom och även handla lite i deras gårdsbutik. Klicka här för att se två bilder över gårdsbutiken


    


Klickas här för att läsa om dessa fruktdrycker som jag själv testat. Dom köpte jag hos Malmborgs Lilla. Bäst gillade jag  "Vita vinbär mousserande" drycken som kändes lite vinkänsla i så det är ett bra alkoholfritt alternativ, nu såg jag att dom själv hade skrivit samma som mig...  . Jag rekommenderar att ha mycket isbitar i och avnjuter en varm sommarkväll.

 

 

Här följer deras öppettider:

 

 

Gårdsbutiken

 

  
Månd - Fredag 10:00 - 18:00
Lördagar  09:00 - 14:00
  

   


  


Ett klipp över Rudenstams Gårdsbutik som jag hittade på Youtube.  



   



  

  

 

 

Av Malin wiper - 27 maj 2013 08:34





 



Mr T här:


Min fru kan inte blogga just nu


Må så gott

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20
21
22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards