Öppen Ridå

Alla inlägg under maj 2013

Av Malin wiper - 13 maj 2013 08:00


   

   

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild 

 

 

En kommentar jag fick 3 februari 2013: 

 

 

Jag skall faktiskt gå på Beacon Theater, New York, den 8 april och lyssna på Sixto Rodriguez. Roligt att du haft flera inlägg om honom.
Manhattan 

  

 

Min fråga till Manhattan:  

  

 

Om du är inne på min blogg och kollar igen så skulle jag vilja ha reda på din upplevelse av konserten med Sixtor Roriguez. Jag hittade en sajt där man kan läsa om konserten och enligt dom så hade han problem med hälsan så han fick ledas in på scenen och rösten var inte som förr. Klicka här för att läsa mer om detta. 

 

 

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild på honom 

 

Klicka här för att se vart Sixto Rodriguez kommer att ha konserter framöver. Klicka här för att läsa inlägget jag skrev sist om Sixto Rodriguez. Klicka här för att se vad jag skrev om dokumentären "Searching for Sugarman"

 

 

 

     

Klicka här för att se vart jag hittade bilden på tårtan i form av en gitarr.    

 

I dag har jag lite att pyssla med så jag vet inte om jag hinner in hit nåt mer i dag. Hoppas ni får en fin början på veckan mina härliga bloggläsare. Sköt om er varma hälsningar från Malin



Av Malin wiper - 12 maj 2013 17:00


 

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild från invigningen  

 

  På lördagskvällen invigdes ABBA Museet i Stockholm. Klicka här för att läsa om detta. Vi skall försöka besöka museet när vi är hos min son eftersom han inte bor så långt från Stockholm.  Jag började lyssna på ABBA sista delen av 70-talet och LP:n Arrival låg ofta på skivtallriken när det vankades till fest. Klicka här för att komma in på "ABBA The Museum" hemsidan.  

 

   

 

Klicka här för att komma in på ABBA:s hemsida. Det kom över mig vilken känsla det var att bläddra i LP högar på skivbutikerna som fanns på den tiden. Snart så kan man även slänga iväg CD-hyllorna för utvecklingen går snabbt.   

 


Här kommer "Dancing Queen" från just LP:n Arrival. Själva huvudnumret på albumet "Arrival" skapades 1976, ett instrumentalt stycke, främst skapat av Benny Andersson. 

 

 


När jag såg filmen Mamma Mia så fick jag en ny favoritlåt och det är denna "Our Last Summer".  Jag är ju lite av allätare så jag blir aldrig helt besatt av en viss artist eller låt än om vissa är mer favorit än andra. Gillar allt från pop, rock, jazz, bluse, visor, opera till världsmusik.    

 

  

 

  

Av Malin wiper - 12 maj 2013 12:15

  

Jag var in på sajten Menyou och köpte en nedladdningsbar film för 39 kr  och såg den på dataskärmen. Det är ett starkt verklighetsbaserat drama från 2010 i regi av John Kent Harrison, och i rollerna ser vi Winona Ryder, Barry Pepper, John Bourgeois, Rosemary Dunsmore mfl.




         


"When Love is not Enough" berättar den sanna historien om Bill och Lois Riley som hjälpte till att starta Anonyma Alkoholister under 1930-talet. Filmen följer paret i efterkrigstidens USA, genom depressionen och förbudsåren då Bill som ett resultat av slagfältens fasor tappar kontrollen över sitt kopiösa drickande. I huvudrollerna ser vi en oförglömlig Barry Pepper (Saving Private Ryan, True Grit) och Winona Ryder (Black Swan) i en av sina starkaste roller någonsin. Ett gripande drama om beroende, svek, andra chanser och den verkliga innebörden i villkorslös kärlek.  

 

 

   

 

   

Lois Wilson  

 

Klicka här för att läsa om Lois Wilson (spelad av Winona Ryder) Hon var grundaren till Al-Anon. Hon dog 1988 97 år gammal.

 

  

 

 

                         

 

  

 

 

Jag var så tagen efter filmen så jag kunde inte hålla tillbaka tårarna. Den var välgjord, välspelad och Winona Ryder och  Barry Pepper levde sig in i sina rollkaraktärer så bra så man blev väldigt fängslad. Alkoholism är verkligen en sjukdom som får förödande konsekvenser även för närstående och det beskrevs så inlevelsefullt och naket i filmen så det kunde inte bli bättre. Gillade även miljöskildringen med foto, färg och kostym där dom också lyckades förmedla den tidsandan på ett suveränt vis. Nu har jag sett två fantastisk gripande filmer på kort tid.

  

 

 

Filmen får av mig 4 öltappar av 5 möjliga 

 

 

  

 

       

 

 

 

 

 

 


I dag har vi lite varierande väder med sol och  mörka moln. Det är stadsvandring i dag 16.00 som Museieföreningen ordnar och min man skall fota på uppdrag av dom. Jag vet inte än om jag kan följa med för jag har sovit så dåligt i två nätter. Synd att dom inte har stadsvandringen på förmiddagen istället. Hoppas ni får en givande och skön söndag.



Av Malin wiper - 11 maj 2013 13:00

  

Volkswagen bubblan



Här följer lite mer av dom bilarna som min man fotade på uppdrag av mig i torsdags ang Riksettanrallyt. Bilarna var på väg in i mål på Vaggerydstravet. Klicka här för att läsa inlägget jag skrev då.    


  

Folkabuss i metallic-nougatfärg           


   


Läckert gullysande Hundkoja

  


  


           



       


  

  


   


En sån här Volvo Duett hade mina föräldrar men i mörkblått och grått.



    

  


   


    



  


Roy Orbison med "I Drove All Night"       


  




Av Malin wiper - 11 maj 2013 08:00

    


  


Berättelsen om PI som är ett drama, äventyr från 2012 i regi av Ang Lee som har regisserat många storfilmer. I rollerna ser vi: Gérard Depardieu, Rafe Spall, Irfan Khan, Andrea Di Stefano, Tabu, Adil Hussain, Ayan Khan, Vibish Sivakumar, Shravanthi, Aysh Tandon, Suraj Sharma, Gautam Belur

  



Klicka här för att se vad MovieZine skriver om filmen som dom gett högsta betyg.

 

 

 

 

 

 

Regissören Ang Lees Berättelsen om Pi är ett storslaget vackert äventyr om 16-åriga Pi som efter ett skeppsbrott befinner sig som enda överlevande människa ombord på en livbåt mitt ute på Stilla Havet. Det är en filmatisering av en roman som skrivits av den spanskfödda kanadensiska författaren Yann Martel. Klicka här för att läsa om honom.  

 

 

  

   

Så här ser Vibish Sivakumar ut i verkligheten. Han hade huvudrollen som den 16-årige pojken och spelade så bra så man häpnade.

   

 

 

Filmen är svindlande vacker, välgjord och spännande. Känns lite som ett mellanting mellan Robinson Cruse till havs, och Avatar än om jag njöt ännu mer av Avatar så var denna filmen magisk med ett fantastiskt skådespel av den unga pojken som spelade huvudrollen. Ibland kunde det bli lite för mycket om gud och noak arks feeling, det känner jag mig främmande för.  

 

 

Av mig får filmen 4 tigrar av 5 möjliga i betyg. 

 

 

  

 

 

     

 

     

 

 

 

  

 

   

      


 

Av Malin wiper - 10 maj 2013 19:00

  

Riksettanrallyt torsdag 9 maj 2013   


Denna Citroen DS såg man mycket förr och numera verkar den ha kommit tillbaka på vägarna. Det är en personbil, producerad av den franska biltillverkaren Citroen mellan 1955 och 1975. Klicka här för att läsa mer om bilen. 

 

Stort tack till alla er som  tar hand om  dessa fantastiska bilar...   som vi andra får njuta av att se på våra vägar  sommar, vår och en bit in på hösten. Ni för vidare nåt vackert till historien så kommande generationer också får ta del av detta arv...  Ni gör en kulturinsats eftersom även musiken från den tiden också lever vidare. 



 


     




    


  



    



     


         





   



   



  

  


 



 



  


  


  



    


   


         




    


Min man tog så många bilder så jag har en hel röra att reda ut och fixa i fotoprogrammet. Jag kan kassera en del men dom flesta är rätt bra så jag använder dom lite då och då i kommande inlägg. Det började regna på eftermiddagen så det blev regnfilm för hela slanten. Vi har ingen ork alls utan tar det bara lugnt.  

 

 




Av Malin wiper - 10 maj 2013 13:00



 

 

   

 

Jag har varit inne på Menyou för att köpa en film att ladda ner. Den heter Irena Sendler, och kostade 29 kr. Det är ett verklighetsbaserat drama, krigsfilm från 2009 i regi av John Kent Harrison. I rollerna ser vi: Anna Paquin, Marcia Gay Harden, Goran Visnjic mfl. Nu har jag sett filmen så jag skriver om den. 

 


Klicka här för att komma in på Menyou. Det finns även en banner till sajten under min presentationsbild, så det är bara att klicka på den så kommer ni in.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild.   

 

 

 

 

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild från filmen  



Det episka dramat "The Courageous Heart of Irena Sendler" berättar den sanna historien om Irena Sendler, kvinnan som blev känd som Warszawas svar på Oscar Schindler. Med en Oscarbelönad skådespelarensemble, brutal realism och en bländande miljöskildring porträtterar filmen 1900-talets mörkaste timmar. Den unga Irena Sendler är socialarbetare i Warszawaghettot under det tidiga 1940-talet. Hennes verkliga mål är dock att till varje pris skydda de judiska barnen från att deporteras till dödslägren. Som del av ett underjordiskt nätverk påbörjar hon med sitt eget liv på spel ett av historiens mest spektakulära räddningsuppdrag. 


   

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild på Irena Sendler som ung och äldre. Hon dog 12 maj 2008 i en ålder av 98 år. Klicka här för att läsa om denna hjältinna. Klicka här för att läsa mer ingående om hennes liv. 2007 utsågs hon till nationalhjälte i Polen, och nominerades samma år till Nobels fredspris.  

 

 

 

 

 

 

 

Filmen är gripande och tragisk, tur att det finns människor som riskerar sitt eget liv för att hjälpa andra i krissituationer. Jag grät floder på slutet, och under hela filmen så sitter man som på nålar och känner tacksamhet för att man sluppit uppleva nåt sånt här. Det har gjorts många filmer i detta ämne som varit verklighetsbaserade och alla jag sett har påverkat starkt. Skådespelet är på topp och spänningen stiger hela tiden, bra foto, miljö och kostym. Man blir verkligen påmind om att ondska finns.  

 

 

Filmen får 5 sjuksköterskor i betyg av 5 möjliga eftersom den var så välgjord och hade verklighetsbakgrund.

  

 

         


Wipers design  

 

  

 

Av Malin wiper - 10 maj 2013 08:00

     

Det var sånt skyfall i går då vi skulle åka iväg till travbanan för att kolla alla häftiga bilar som varit med på riksettanrallyt. Jag följde inte med så Mr T fick fota på uppdrag av mig. Han kom hem med så mycket bilder så det bara snurrade i huvudet...  . Det var inte lätt att välja ut så jag tar visar lite nu och även senare. Jag kom inte iväg för att vara med på prisutdelningen och få autograf av Picko Troberg så det får bli en annan gång. 

 

Jag har inte dolt registreringsskyltarna denna gång för det verkar som folk med dessa bilar vill att man skall visa dom. Är det nån som inte vill och ser detta så tveka inte att säga till så döljer jag skylten.  

 

 

    

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild från Vaggerydstravet.

     

 

 

       

     

 

 

   

  

   

   

 

   

 

   

 

   

 

   

  

En DKV som gör mig supernostalgisk. Jag har för mig att mina föräldrar haft en sån när jag var liten. Dom hade även Volvo Duett och Austin mfl

 

   

 

  

Två cyklister som trotsade regnet. 

 

    

 

 

  


Fortsättning följer.............   

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20
21
22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards