Öppen Ridå

Alla inlägg den 7 november 2014

Av Malin wiper - 7 november 2014 19:00

  

Min man fick rätt mycket gjort i hallen i går och hann även spackla i dom två hörnen och det blev jättebra. I dag efter arbetet fortsätter han och jag är hans hantlangare...  .  Allt skräp ligger nu i en kasse så det ser städat och fint ut på morgonen. 


  

Vi hittade två tapeter under övre lagret och denna är så snygg och tidlös så den hade jag kunnat tänka mig att ha i hallen. Det är lite 50-60-tal och det är ju  så tidlöst snyggt. Huset vi bor i byggdes 1955 och jag gillar såna hus att bo i med tjocka väggar och då var dom så stabilt byggda och man har inte hört talas om nåt fuskbygge på den tiden. Dessutom är inte hyrorna satt så skyhöga som i nybyggda hus.

 

  

Ett lager till bort då kom denna fram som inte heller var så dum. 

 

   

Det blev en hel kasse full med tapet och annat skräp i går.



Allt som fanns i hallen står nu bakom soffan i vardagsrummet så det känns som vi håller på att flytta igen....    Medans min man arbetade i hallen så städade jag i vårt stora skafferi och nu är det perfekt ordning och jag har fått rensat bort lite. Det verkar vara mitt liv i ett nötskal att flytta...   Vi har ju en ny tradition numera att flytta vartannat år....  . 

 

Vi flytt int...!  Det är Hasse Burman som sjunger. Klicka här för att höra ytterligare en låt han blev känd med 

 

 

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild på Hasse Burman

 

 

Hasse Burman föddes 1926 i Byske, Skellefteå och är en svensk underhållare, musiker (sångare, kontrabas, gitarr, banjo). Denna låt blev en kultlåt och hamnade på svensktoppen 1970. Under åren 1951-1957 var han engagerad av Putte Wickman för att från 1957 spela tillsammans med Charlie  Norman. Det samarbetet höll på i 13 år. Klicka här för att läsa en kort biografi över honom. Han är nu 88 år gammal.



#Tapetsering #Skafferi  #Burman

Av Malin wiper - 7 november 2014 13:00

 



Klicka här för att komma in på en ny bloggväns sida. Bloggen heter Nacka144.se. Han har även satt in min sons musikvideo och det tycker jag var kul. Han kommer från mina hemtrakter fast på en liten ö som heter Alnön. Dit har jag varit mycket och även besökt Vindhem flera gånger under min uppväxt. Där fanns en fin restaurang dit vi var med föräldrarna och åt men den brann tyvärr ner 1979. Där har man suttit mycket och kollat ut över vattnet och sett många segelbåtar segla förbi. Klicka här för att läsa om krögarparet som drev både Vindhems restaurang och hotell Knaust. Min pappa kände honom lite och brukar alltid prata med honom när vi var dit 

 

 

Knaust 

 

  

Så här såg vindhems restaurang ut. Tyvärr går det inte att länka till sidan "Sundsvallsminnen" nåt är fel där 


Klicka här för att se hela min bloggväns sida som kryllar av fina foton tagna av honom själv. Det är som en kombinerad hemsida och blogg för det är många saker att kolla på under rubrikerna längst upp 

 

Klicka här för att komma in på sidan Sundsvallsminnen. Klicka här för att läsa om Alnön 

 

Det har förändrats sen jag bodde i Sundsvall. Flyttade därifrån 1975 och när jag var riktigt ung så var hamnlivet på topp med stora båtar som kom och gick ständigt. Nu är det rätt tomt där och dom har byggt hyreshus där det förut var en riktig hamn.  Nu har detta inlägg spårat ur fullständigt. Jag blev så nostalgisk men jag hade inte tänkt skriva så här mycket men det började röra sig i hjärnkontoret. Man är numera som en historiebok 

 

 

#Bloggvän #Musikvideo #Nacka #Medelpad #Alnön #Sundsvall

Av Malin wiper - 7 november 2014 08:30

  

Vi var in för några dagar sen till Jönköping för ett ärende och då passade vi på att äta på IKEA. Det brukar alltid vara gott men denna gång var det rena gourmématen och tjejen som la upp maten gjorde det så fint så man fick ännu mer matlust och färgerna var sprakande. Jag tog laxfilé som var så mör, god och härligt kryddad så man njöt av varje tugga. Till detta serverades runda grönsakskakor med broccoli och annat i. Dom var helt superba och sen en citronsås som var lite över det vanliga. På sidan om detta goda snyggt skivade grönsaker.  


  

Min man åt oxbringa med mos, tomat- och pepparsås och till detta goda grönsaker. Han sa att det var en fröjd för gommen och oxbringa serveras inte ofta nånstans så det är en delikatess. Det var magiskt att äta maten och vi måste ha kommit precis då det kom direkt från köket. Man blir alltid nöjd där men nu var det några snäpp extra. Så otrolig gott. Att det var så färgstarkt gjorde inte saken sämre. Dessutom har dom riktigt god hemlagad mos.


  

Vi tog sen en tur till Sam Hjälp i Huskvarna innan vi åkte hem. Dessa stegpallar är det en riktig hantverkare som tillverkat och vi har själva en sån, den lägre till vänster men när vi köpte den så var det introduktionspris så vi betalade bara 150 kr. Vi har våran i sovrummet för att ta fram när vi behöver komma upp i ett skåp. Nu finns det en högre modell som ni ser till höger. Dom är verkligen snygga. Det var fullsmockat med folk där och hela parkeringen var fullbelagd så vi stannade bara några minuter


  

Min man hittade en rolig ishink i plast som han visade mig. Upptill satt en vit krage och sen en röd slips.  


  

Slipsen kunde man haka av och baktill fanns en korköppnare. Den kostade bara 10 kr men vi lyckades motstå ändå för vi vill inte komma hem med nåt onödigt när vi nu skall ha så lite som möjligt hemma 

 

órla Fallon med Red is The rose. Órla Fallon föddes 1974 och var tidigare med i gruppen Celtic Woman. Hon är en irländsk musiker som spelar harpa och sjunger traditionell irisk musik, ofta på iriska. Hennes debutalbum The Water is Wide, släpptes 2000. 2009 släppte hon en ny CD, Distant Shore. Jag gillar detta festliga klipp där hon sjunger så vackert och stämningsfullt 


  

Vi har köpt oss en blodtrycksmätare på nätet för bara 300 kr och då kan man tro att den inte är nåt vidare men denna är ett av dom två märken som anses bäst och min man har läst om mätaren som fått högt betyg. Jag hade lite högt tryck sist jag gick till läkaren, men då var jag lite orolig. Nu har det gått ner till 130/77. Då var det 165/95 så jag är lättad. Vill ändå ha en hemma för att kunna kolla nån gång i månaden. En del säger att man inte skall ha en sån hemma för det kan stressa men jag ville ha en ändå. Jag känner mig lugnare av att ha en hemma. 

 

Klicka här för att komma in på en sida där blodtrycksmätaren finns som heter AEG BMG 5612. Har kollat på nätet och på en del sajter kostar samma över 500 kr. Den har blivit bäst i test på ett ställe. Omron och denna AEG är dom som är bäst men Omron är mycket dyrare 

 

Klicka här för att komma in på en sida där det står om både Omron och AEG. Längst ner på sidan så står det att den vi köpte AEG blev bäst i test trots lägre pris


  

Här tar min man blodtrycket och han hade 124/77. Jag har alltid förut haft nästan för lågt blodtryck men med min övervikt så har jag fått högre. 


Nu har vi fått gjort lite i hallen och i dag fortsätter vi. Det är ju ett typiskt inneväder då man kan passa på att fixa till för när och om det blir snö så vill jag ut för jag har längtat efter snön för man blir piggare av ljuset.

 

 

 

 

  

#Blodtrycksmätare #Ishink #Sam #IKEA #Fallon

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
<<< November 2014 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards