Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 19 maj 2015

Ländryggen skapar långt blogguppehåll...

Av Malin wiper - 19 maj 2015 09:30


Mr T här som hjälper min fru att skriva ner det hon vill ha sagt till er


   


  I går var jag tvungen att ta ett svårt beslut som är nödvändigt. För att kunna läka detta med ländryggsbesvären så kan jag inte sitta vid datorn utan bara ägna mig åt promenader, övningar och avslappning. Det är så illa nu så jag är orolig för att det skall gå ner i benen och även störa andra organ. Kommer att måsta gå till både sjukgymnasten och läkaren igen för att få behandling och annan värkmedicin. Jag vill inte sluta blogga som är min stora hobby utan jag tar ett längre blogguppehåll mot min vilja men vad gör man?. När jag kommer tillbaka så blir det i lite mindre format och inläggen lite kortare för när detta kom tillbaka så blev jag skärrad och känner att jag måste ta saken på allvar. Jag har ju en nackskada så det blir en grej för mycket känns det som. 

 

   

Jag kommer att sakna er jättemycket..   och sakna min blogg också men hälsan betyder allt och jag orkar inte ha sån här ständigt molande värk. Kroppen har helt enkelt sagt ifrån och hade jag varit så förståndig att jag suttit och bloggat dom sista åren på en kontorsstol istället för i soffan så hade nog inte denna skada uppstått. Jag kan inte säga när jag kommer tillbaka det beror på hur lång tid det tar att få ordning på ryggen. Jag promenerar nu flera gånger/dag för att stärka kroppen. 

 

Min man säger att han kan gå in och gästblogga emellanåt när han har saker att förmedla och tagit bilder. Han kan även ge en lägesrapport och svara på ev kommentarer. 


   

Önskar er alla en härlig sommar. Sköt om er, stor varm kram från Malin...  


 

 


#Ländryggen #Ländryggsbesvären

 
 
Carita Liljendahl

Carita Liljendahl

19 maj 2015 19:25

Snälla du - ta hand om dig själv. Men blogga också då och då, eftersom det ger dig livsglädje. Räcker med att du lägger ut en bild och en kort text - du behöver absolut inte skriva långt. Kram!

http://debutsky.wordpress.com

Malin wiper

19 maj 2015 20:33

Mr T här: Det var exakt vad jag sade till Malin inte länge sedan. Tack Carita, ha det gott

 
Mia

Mia

19 maj 2015 23:45

Är en gift mamma och har två barn och vi bor på landet. Är 44 år.

Ni kommer att få följa mitt liv som att vara annorlunda med diganoser m.m Och mitt liv. Jag är född -70, lever med min man och 2 barn, 6 hundar, Hundar är mitt liv, Utan dessa underbara varelser vore inte livet ett liv.

Jag är en person som har svårt att möta ensamheten och inte ha någon att bolla mina tankar med. Jag behöver ha någon som orkar lyssna. Jag har vänner som jag känner jag inte vill tära på mer. De är vana vid mitt glada jag och det känns att jag vill kunna prata med människor som inte har förutfattade meningar och samtidigt kan ge mig perspektiv på mina tankar och funderingar.

Vad jag gör på min fritid!
Jag tycker om att hitta på saker på min fritid som allt från att träna, kolla film, äta något gott, åka någonstans, bara vara, ut i naturen, fiska, vad som helst helt enkelt. Det finns inget jag inte kan tänka mig att göra. Tycker om när det händer något eller inte på rätt sätt.

Om den jag söker!
Jag söker den som är villig att förstå, som har en drivkraft och är ärlig i sina avsikter och som kan värdesätta utbytet av tankar och goda råd. Någon som är rak och intresserad av att ge och ta.
Vad vill jag göra med dig!
Det är svårt att säga, beror alldeles på personen i fråga. Ibland är det tillräckligt att prata, ibland att göra något roligt eller intressant. Sådant visar sig efterhand.

Vilken kontakt är jag öppen för IRL – Träffas och umgås, Brevkontakt här på sajten, Chatt, Träffas på tu man hand, Träffas flera och hitta på nåt kul!

Etniskt ursprung Europeisk!
Önskad relation Vänskap, Endast vänskap, Onlinevän / Chattvän.

Läs gärna min blogg:

miamiamia.bloggplatsen.se

Min E-mail: mia2@home.se

Jag söker kvinnliga vänner och jag vill komma i kontakt med alla er som liksom jag också har en Asperger-Diagnos. Din ålder ska vara 40+. Jag själv är en mamma,fru på 44 år år. Bosatt i Småland. Jag älskar hundar, hästar, hantverk, promenad, familjen, utför, träna, djur, segling m.m Så du med en Asperger-diagnos. Skriv gärna! Det skulle göra mig jätteglad!
Läs gärna min blogg:
miamiamia.bloggplatsen.se

Min E-mail: mia2@home.se
Mitt liv ! Jahaa, var börjar man. Jag är Mia. Jag är 44 år och sjukskriven. Jag har nyligen fått diagnosen Autism, asperger, utvecklingstörning m.m Här på bloggen kommer jag skriva om min vardag som mina förhinder, hur jag hanterar det och förhoppningsvis hur jag förbättras. Ingen vill vara sjuk eller fångad i sina egna tankar.
Skämmas över ensamhet ?
Jag skäms över att jag är ensam. Till vardags säger jag det inte till någon. Jag har ju familj så när människor frågar vad jag t ex har gjort i helgen så har jag alltid något att berätta.
Men jag vet inte om de reflekterar över att jag aldrig berättar om att jag träffat andra människor. På facebook skriver alla om olika familjeträffar, fester och parmiddagar de varit på. Det gör aldrig jag. Värst är storhelger som midsommar och nyår. Då “ska” man ju gå på olika fester. I bland kan man fira med släkten men det är inte samma sak.
Nyår har jag firat med bara min familj flera gånger. Det är inte lika festligt att bara vara 4. Särskilt efteråt när alla ska berätta hur kul de hade på sin stora fest.
Då skäms jag. Förra nyår åkte vi bort till en större stad och firade på restaurang och så. Nästan bara för att kunna säga “vi åkte bort bara vi i familjen och hade det mysigt”. Typ självvald ensamhet. Det är inte lika skamligt.
Varför är det så ?
Finns det fler som skäms ? Det är inget fel på mig. Det är bara omständigheterna som har skapat min ensamhet. Det finns heller inga naturliga mötesplatser längre. Så varför skäms man ? Det är fult att vara ensam eller ?
Ensamhet !
Undrar i bland hur det kunde bli så här. Hur kunde jag bli så ensam. Jag flyttade till en ny stad, gifte mig och fick barn. Har alldrig haft vänner. I den nya staden hittade jag inga vänner. Hur går man vidare ? Man börjar tvivla på sig själv. Vad är det för fel på mig ? Jag är helt normal, hyfsat social, trevlig och ordnat liv. Alla andra är så upptagna. Varför finns det ingen i min stad som passar mig ?
Att veta eller inte vet !
Att veta hur hemskt det än är, är alltid bättre än att leva i ovisshet. I alla fall när man undrar och vill veta. Man skonar ingen genom att undanhålla sanningen och verkligheten.
För att kunna gå vidare måste man få ett avslut, ibland går det inte att få det, då får man skapa sitt eget avslut. Bygga upp en bild som stärker beslutet att ta första steget till ett nytt liv.
Det finns saker man aldrig kommer bort i från, men desto fler man kan lämna bakom sig, desto färre behöver man släpa med sig in i framtiden.
Jag ska städa i min ”ryggsäck” nu, jag ska tömma den på allt jag inte behöver, kanske behöver några fläckar skuras bort, vissa kanske inte ens går bort. Då får jag täcka över dem, dölja dem. Bara jag vet vad som finns där. Ingen annan.
Jag känner mej lite, vilsen nu på kvällskvisten/natten. Mycket tankar och känslor som kommer. Jag söker arbete, men vet väl egentligen inte vad jag vill jobba med. Varför ska det vara så förvirrande. Jag skulle verkligen vilja brinna för något, som skulle vara unikt. Något som verkligen skulle kunna utvecklas till något jag kan leva på. Sen ensamheten att inte ha någon respektive är också jobbigt ibland. Att ha någon som älskar mej för mej, skulle vara toppen. Allt kommer i sinom tid, sägs det. Så det gör väl det också, .
Tankar och känslor !
Jag känner mej lite, vilsen nu på kvällskvisten/natten. Mycket tankar och känslor som kommer. Jag söker arbete, men vet väl egentligen inte vad jag vill jobba med. Varför ska det vara så förvirrande. Jag skulle verkligen vilja brinna för något, som skulle vara unikt. Något som verkligen skulle kunna utvecklas till något jag kan leva på. Sen ensamheten att inte ha någon respektive är också jobbigt ibland. Att ha någon som älskar mej för mej, skulle vara toppen. Allt kommer i sinom tid, sägs det. Så det gör väl det också,
Förbjudna tankar ?
Ibland far tankarna runt så det nästan gör ont i skallen, tankar som bara drar mig neråt. Vad är det för mening? Varför gör det så ont? Varför ska jag när det inte spelar någon roll? Om jag inte vaknar i morgon, om jag inte kommer till jobbet i morgon, om jag inte kommer hem i morgon. Visst skulle jag saknas men mest för att jag skapar ett problem med att inte komma till jobbet, eller ingen betalar hyran. Men sedan då när det obekväma är över och det praktiska är löst? Mina barn! Javisst skulle de bli ledsna visst skulle de sakna mig, men sedan då när gråten och längtan är över? Att leva enbart för sin egen skull är svårt, det är så svårt att det inte går. Glädje, kärlek, behov, samhörighet, gemenskap är ord som vill få dig att vilja, att vilja andas, att vilja vakna, att vilja äta, att vilja sova…att vilja leva. Vad är det då som får mig att göra det jag gör. Att gå upp om morgonen, ta på mig kläderna och gå till jobbet. Vad får mig att le när det passar och att skratta på rätt ställe. Någonstans inom mig finns minnet kvar. Det om hur det var när jag var lycklig, när jag var lycklig och ville leva.
Att acceptera !
Det är nog det svåraste som finns att kunna acceptera att jag är ensam. Jag har levt i ett långt förhållande där vi varit sammansvetsade och gemensamt tagit beslut och hanterat svårigheter men också delat de lyckliga stunderna. Att sedan stå helt ensam med allt är fruktansvärt, man är sårbar, känner sig utlämnad och förvirrad. Jag har delvis vant mig men känslan av att inte längre ha en annan människa vid sin sida som förstod allt man sa och kände inger en känsla av tomhet. Även om jag har vänner och släkt så har de sina egna liv, det är inte alltid lätt att tynga dem. Jag har insett att jag aldrig kan få tillbaka det jag förlorat men optimisten i mig säger att jag kan komma nära.
Hoppas att ni kan hjlpa mig med detta ! Tack i förhand! På återsende !
Det som är lätt med min Asperger !
•Vara med djur (det ställs liksom inga krav då, det är helt kravlöst)
•Umgås med barn (det är samma sak där, helt kravlöst).
•Prata och umgås med vuxna (Det är lätt det också, fast bara om de känner mig)
•Skriva ned mina tankar och funderingar.
•Skriva på msn.
•Prata via nätet med jämnåriga (då känner ju inte de mig och har inga förutfattade meningar).
•SMS:a om det är något särskilt (föredrar det framför att ringa. En del tycker om att jag gör det, andra inte).
Det som är svårt med min Asperger !
Ta mig för saker (alltså att göra saker om jag inte blir tillsaggd) !
•Vara social (Jag funkar bäst för mig själv) !
•Inte våga ringa samtal till läkare, sjukvård, färdtjänst bland annat (vågar inte prata med de jag inte känner på telefon) !
•Inte kunna prata och umgås med jämnåriga utan att det känns jobbigt !

•Inte kunna stänga av ljud (Fokusera i en diskussion om det är fullt med ljud runt omkring) !
•Prata med de jag inte känner !
•Titta folk i ögonen !

Åka buss !
•Vara på stan länge (ett tag går bra sedan blir jag trött i huvudet) !
•Prata över huvudtaget (om det inte är med familjen) Föredrar att skicka sms så långt det går istället för att ringa folk !
•Blir trött om det är mycket ljud omkring mig !
Finns säkert fler. Gäller bara att komma på dem !
Mitt liv !
Jahaa, var börjar man. Jag är Mia. Jag är 44 år och sjukskriven. Jag har nyligen fått diagnosen Autism, asperger, utvecklingstörning m.m Här på bloggen kommer jag skriva om min vardag som mina förhinder, hur jag hanterar det och förhoppningsvis hur jag förbättras. Ingen vill vara sjuk eller fångad i sina egna tankar.
Läs gärna min blogg:
miamiamia.bloggplatsen.se

http://miamiamia.bloggplatsen.se

 
Christina

Christina

20 maj 2015 06:54

Usch, vad du har det jobbigt och så klart ska du ta hand om dig nu. Ser fram emot när du är tillbaks men som sagt hälsan framför allt. Jag tipsar dig om något naturligt läkande så som gurkmeja, nypon, msm och vatten. Läs " Din kropp skriker efter vatten ", där får man mycket att reflektera över.

Ha det nu så gott och krya på allt vad du förmår.
Stor Kram

Christina

http://www.baranaturligt.bloggplatsen.se

Malin wiper

20 maj 2015 19:35

Mr T här: Tack Christina, vi använder rätt mycket gurkmeja, ingefära och gör nyponsoppa. Köpte en kontorsstol med ställbar sits till Malin. Får se om det hjälper lite. Ha det gott.

 
Ingen bild

Signhild Skrivmoster

20 maj 2015 09:07

Det är inte lätt att slita sig från det man tycker är roligt och ger gnista. Men nu Malin är det verkligen så, att du får tänka på dig själv i första hand och sköta om dig. Vi som gillar din blogg blir glada om Mr T skriver lite om hur det är med dig. Din blogg finns kvar! Den kan vara lika intressant även om du minimerar dina inlägg. Varm krya-på-dig-kram från mig <3

Malin wiper

20 maj 2015 19:32

Mr T här: Åkte till Jönköping idag för att köpa en kontorsstol med sits som kan vinklas för att minska belastningen på svanskotan. Hittade den på Blocket. Får se om det hjälper något. Hon hälsar från sängen. Ha det gott Signhild &co

 
helga

helga

21 maj 2015 08:59

Ja det är nästan som en arbete att blogga och kan ta mycket tid särskilt när man är så seriös som du är.

Hoppas du kan få ordning på ryggen snart! Stor kram till er båda!

http://www.helga1.bloggplatsen.se

Malin wiper

21 maj 2015 12:55

Mr T här: Tack Helga, Ha det gott.

 
Ingen bild

Anki i Ljustorp

21 maj 2015 12:13

Ta och varva ner Bloggandet det kan bli för mycke och tänk på din hälsa . Krya på dig Kram

Malin wiper

21 maj 2015 12:53

Mr T här: Tack Anki, hon får kramen av mig...

 
Ingen bild

petra

21 maj 2015 23:19

Krya på dig kramar 😻/Petra

Malin wiper

22 maj 2015 13:28

Mr T här: Malin tackar, kram

 
Liten Uggla

Liten Uggla

26 maj 2015 16:02

Nu blir jag ledsen Malin. Att du skall ha så ont :-( Du gör rätt som skippar bloggeriet ett tag. Och när du kommer tillbaka så får du begränsa dig - max 1 inlägg per dag!!!! ( jag hötter med näven nu när jag säger det här :-) ) Hoppas verkligen att du blir lite bättre snart. Jag är nyss hemkommen från Spanien där jag haft det toppen och varit i stort sett smärtfri, sååå underbart. Nu är jag tillbaka och skiten i kroppen också... :-) Kram till er båda! Krya på dig! ♥

http://abrakadabra.bloggplatsen.se

Malin wiper

26 maj 2015 22:32

Mr T här:
Hon sköter sig bra nu :-))
Tråkigt att höra att smärtorna kommit tillbaka så fort. Kramar från oss båda.

 
Mia

Mia

27 maj 2015 01:57

Hej! Mitt namn är Mia, och jag är född 1970, bor i ett hus på landet tillsammans med min man, våra barn, våra hundar m.m Jag driver en blogg om psykisk ohälsa.



Min blogg skiljer sig från andra bloggar inom ämnet genom att jag på ett öppet och ärligt sätt berättar om psykiska svårigheter utan att läsningen blir allt för tung och ledsam.

Vill gärna blogga om det här!



Jag med Aspergers syndrom, Autism, utvecklingstöning osv.



Jag har kämpat med mitt dåliga mående i hela livet och kommer förmodligen tampas med det så länge jag lever. Men i dag hanterar jag det på ett bättre sätt än jag någonsin gjort tidigare.


Tyvärr tar inte mina motgångar slut där. Utan 2003 dog min mamma.

Mammas död kom väldigt plötsligt och helt utan förvarning vilket försatte hela vår familj i chock och sorg som är väldigt svår att hantera. Jag har fortsatt att kämpa på så gått det går. Jag har svackor som kommer och går i bland mer och i bland mindre.



Men jag kämpar fortfarande på. För jag har trots allt detta fortfarande livskraft kvar. Jag tänker inte ge upp!

Jag försöker hålla en trivsam och positiv ton i livet trots att det är svårt.

Men jag har mina guldkorn i min familj, mina hundar och mina intressen m.m



Bloggen handlar ju främst om mig och vad som händer i mitt liv, både positivt och negativt. Jag är alltid öppen och ärlig i bloggen.

Jag skulle aldrig medvetet skriva någonting för att skada någon!

Jag tjänar inte heller pengar på min blogg så allt ni läser är mina personliga åsikter.

I min blogg skriver jag också mycket om attityder gentemot psykisk ohälsa och jag bloggar om psykiska olikheter för att minska tabun och sprida vetskapen om hur det är att leva med psykisk ohälsa.

Jag vill att skammen som ligger i att vara psykiskt sjuk ska försvinna och det samma gäller alla fördomar som finns kring psykiska olikheter.



För kontakt:



// mia2@home.se

http://miamiamia.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Fredag 29 mars 10:15

    När vi skjutsade hem min son i  tisdags eftermiddag så passade vi även på att gå in på Mel's Garage i Enköping där min son bor. Dom har otroligt god glass där från Rättviks Glass.    Klicka här för att se när vi var till Mel's Garage 7 m...

Av Malin wiper - Torsdag 28 mars 08:45

    I tisdags tog vi en promenad nere i Öster Mälarstrand, Notudden. Här satt vi oss ner på dom nya bänkarna framför småbåtshamnen. Sen gick vi omkring och kollade runt lite på dom båtar som fanns där, än om inte så många än     Här sitte...

Av Malin wiper - Onsdag 27 mars 08:30

  I mångdags innan vi hämtade min son i Enköping så dukade jag klart så allt var färdigt till lunchen hos oss. Min son har blivit vegetarian så vi tillagade morotsbiffar som vi gjort några gånger förut. Klicka här för att få receptet på morotsbif...

Av Malin wiper - Måndag 25 mars 07:15

    Här kommer lite fler bilder från promenader, och som ni vet så gillar jag pelare. Här ett pampigt hus i centrala Västerås     Lite fler pelare jag stött på och jag tycker såna tillför mycket i stadsbilden     En lite annorlunda...

Av Malin wiper - Söndag 24 mars 09:00

    Detta är en Alfa Romeo Spider från 1972. Den såg jag på en av våra promenader och den var så läcker. Nu börjar det snart dyka upp lite mer veteranbilar och det känns kul                                                                 ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2015 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards