Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 31 oktober 2011

Busk Margit Jonsson!

Av Malin wiper - 31 oktober 2011 16:00

      

Varje måndag har jag tänkt att ha en punkt som skall heta "Veckans klassiker". Då kommer jag att skriva om en operasångare eller operasångerska och sätta in ett klipp. Det kan vara både gamla och nya artister och även instrumentalt.  Denna måndag blir det Busk Margi Jonsson som är först ut


   

 

Jag kom att tänka på Busk Margit Jonsson efter att operasångaren Ingvar Wixell nyss gick ur tiden. Hon var gift med honom under några år. Det jag inte visste var att hon även varit gift med Helge Skoog (Halv åtta hos mig) från 1964-1977. Hon är nu 82 år gammal. Hon föddes i Malung, Dalarna och var en svensk operasångerska (sopran). Barnens brevlåda med Farbror Sven var ett av programmen hon uppträdde i som 12-åring 1941. Från 1951 och flera år framåt gestaltade hon rollen som Marit i Rune Lindströms Himlaspelet. Hon är utbildad vid operaskolan i Wien men har också studerat för hovsångerskan Hjördi Schymber. Hon har sjungit på Kungliga operan i Stockholm. Jussi Björnlingsstipendiet tilldelades hon 1975. Jag har själv ingen relation till hennes musik än om jag hört henne på tv under min uppväxt.


  

Klicka här för att komma in på Busk Margit Jonssons facebook. Klicka här för att få se en affisch med Busk Margit från "Värmlänningarna". Klicka här för att se en reklmabild där Ingvar Wixell och Busk Margit Jonsson gör reklam för halstabletten "Läkerol"


    


Från wikipedia:


Värmlänningarna, svensk film från 1957, regisserad av Göran Gentele. Filmen premiärvisades 26 december 1957. Som förlaga till filmen har man Fredrik August Dahlgrens pjäs Wermlenningarne. Ingvar Wixell dubbade i sångpartierna Per Myrberg. Ytterligare fyra filminspelningar och två TV-inspelningar har gjorts av folklustspelet Wermlenningarne sedan 1910.


Jag tycker att hon har en jättefin röst och den här låten ger då mig gåshud. Jag hade egentligen tänkt ta opera men det finns inte mycket att välja på och hon har sjungit in många folkvisor



Klicka här för att gå in och läsa lite mer om Värmlänningarna där jag hittade denna bild som föreställer en ung Busk Margit med Per Myrberg


 
 
Pisan

Pisan

31 oktober 2011 17:14

Heter hon verkligen Busk?? Eller är det nåt slags smeknamn? Stackars henne om hon verkligen är döpt till det, jag menar; "Kom in och ät BuskMargit!!" :-)

Kramisar! ♥

http://pisansblogg.bloggplatsen.se

Malin wiper

31 oktober 2011 17:19

Hon heter så och det är nåt slags släktnamn från Dalarna Malung där hon kommer ifrån.

;)) nu var du rolig ;)Hon är nog döpt till Margit men har tagit sitt släktnamn Busk ;)

kramar

 
Ingen bild

Michael Lind

8 februari 2013 07:17

Jag beundrade svenska kulturens mästerverk på YouYube som jag gör ibland och sprang in i en vägg i denna busk Margit. Vilken underbar kulturell skatt hon känns vara. Trodde hon var bortgången sedan länge men med wikipedia förstod jag att hon föddes 1929 och lever än. Det fanns dock inget foto på wikipedia och jag ville så gärna veta allt. Detta måste väl vara hennes officiella sida, det ser så ut. Ville bara säga tack för ditt fantastiska bidrag till den svenska kulturen. Din röst är legendariskt bra, musiken fantastisk, jag förstår att du också var skådespelare och jag har dock inte sett dessa filmer.

Malin wiper

8 februari 2013 19:06

Vad kul att du hittade in på det inlägget och att du också gillar den svenska låtskatten. Hon sjunger verkligen njutbart. Detta är inte hennes sida utan min som jag skriver allt möjligt i. Hon var som du säger även skådespelerska. Det finns en del länkar i inlägget som du kan gå in på och läsa allt om henne. det är jättekul att hon lever fortfarande och jag skall själv gå in och kolla om hon sjunger nåt fortfarande.

Tack för din fina kommentar och att du tittade in

Ha en fin kväll
Mvh

Malin

 
Ingen bild

Kjell D

10 maj 2013 08:41

Hej!
En sen kommentar ang. Busk i namnet Busk Margit Jonsson. Jag rekommenderar en Googling på "gårdsnamn Busk".
Mvh
Kjell D

Malin wiper

10 maj 2013 09:11

Hej Kjell!

Tack för att du rekommenderade detta. Då skall jag googla på detta.

Ha en fin helg
Mvh
Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Fredag 19 april 08:30

                      Vi har sålt vår förra bäddsoffa (ovan) som vi aldrig satt i utan bara hade till gäster som sov över. Vi köpte ju en ny på Jysk som vi har i tv-rummet och den större och bättre att sitta i när man är fler och skall sitta i d...

Av Malin wiper - Torsdag 18 april 09:00

    I går när min man var till sin tandläkare i Hallstahammar så promenerad jag omkring i vårt bostadsområde. Här ser man att nåt är på gång så det dröjer inte länge nu innan folk kan sitta ute och njuta     Nu har skottkärran fått lite ...

Av Malin wiper - Onsdag 17 april 07:30

   I går hade jag tid på Citypraktiken för att undersöka mina öron. För ca 1,5 år sedan så hörde jag ett litet brus i öronen på kvällarna. Sen eskalerade det men jag har inte hört bruset när jag varit utomhus utan mest när jag skall sova. Tyvärr ha...

Av Malin wiper - Tisdag 16 april 08:45

    I går hade vi en riktig vårdag och jag såg detta andpar som låg i solen vid svartån och hade det bra     En ringduva dök upp på en gräsmatta och brydde sig inte om oss     Ytterligare en bild på den fina ringduvan. Jag är så fö...

Av Malin wiper - Måndag 15 april 15:15

    Efter all musikunderhållning i lördags på Röda Korset så var det dags för dans. Det är en tjejdansgrupp från Fryx dance company. Dom väldigt duktiga, smidiga och hade en väldigt bra rytm och enérgi. Dom går på Fryxellska skolan          ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards