Öppen Ridå

Alla inlägg under december 2019

Av Malin wiper - 3 december 2019 07:45


 

I går tog vi en lång promenad runt samhället och bara njöt av snön, solen och att det var så befriande vindstilla


 

I rondellen där dom läckra cyklarna livar upp har dom nu inför julen lindat in dom i ljusslingor. Det måste vi kolla nån kväll för det är nog en mäktig syn


 

Min man leker lokförare i en park..  

 

                                    


                                                                                             India Overseas

       

Leka bör man annars...man

 


På vårt ICA Supermarket Matkassen är dom otroligt bra på att julpynta. Jag filmade en liten sekvens uppepå en disk där det fanns en säng där en tomte låg och snarkade och man såg hur magen åkte in och ut. Det är jättemycket att titta på när man går in där.

 

Här följer några exempel

 

                animated-christmas-tree-decorations-image-0032

 

    

   

 

Det finns hur mycket som helst och jag skall fota lite mer och blanda in i inläggen så småningom. I går fick vi nycklarna till nya lägenhetsdörren som skall sättas in i dag. Vi väntar med spänning. Det är så mysigt att sitta och fika på morgonen med levande ljus och julpynt i fönstret. Nu önskar jag er en härlig tisdag

 

      

Bruce Springsteen med Santa Claus Is coming to town

 

                                         animated-christmas-tree-decorations-image-0037


 

#Promenad #Rondellen #Lokförare #Matkassen #Bruce

Av Malin wiper - 2 december 2019 18:30

 

Det härliga med julen är allt ljus från alla fönster i husen. Det blir så mycket ljusare på kvällarna och spciellt nu dår vi har sån dålig belysning på gårdarna. Det kommer att åtgärdas så småningom. Här händer det verkligen nåt hela tiden vad gäller förbättringar. Nu fick vi ett papper i brevlådan om att dom kommer och byter vår lägenhetsdörr i morgon. Därför  har vi nu rensat bort allt i Hallen och satt i vardagsrummet så dom får gott om plats att arbeta på. 

 

               animated-christmas-tree-decorations-image-0057

 

        

Vi tog en sväng in på Erikslunds Shoppingcenter i går också. Där besökte jag Ohlsons Tyger medans min man var inne på Claes Ohlsson. Sen mötte han upp mig och tog detta foto bakom deras tygridå

 

 

Dom skyltar så fint på Ohlsons Tyger 

 

                                 animated-sewing-image-0012


 

 

   

 

Vi åkte även in på ICA Maxi och kollade runt

 

 

Uppblåsbar tomte utanför ICA Maxi

 

  

Det var verkligen vackert då vi åkte hem i går efter att ha haft elbilen i 5 timmar. Hoppas ni har en lugn, vilsam och behaglig kväll att se fram emot. Det är ju stresstider för dom flesta nu innan julen. 

 

      

Vacker lugn musik med fina bilder


 

#Lägenhetsdörr #Ohlsons #Maxi #Avstressande

Av Malin wiper - 2 december 2019 13:30

 

Vi stannade till vid vägkanten på ett ställe för jag ville fota dessa två små hästar. Kan det vara ponny eller kallblod?     


 

Jättefin!

 

                                      

                                                                                 Sellerie CPNB

 

I Västerås hamn låg dessa fina båtar förtöjda i det lugna blanka vattnet. Jag fick ett deja vu att jag fotat dom flera gånger förut dessa år vi bott här

 

  

Längre ut i vattnet fäster jag blicken på detta halva hus som används för mindre konferanser. Ett fejkat hus på pontoner, så häftigt


 

Carlsson på Kajen är nu ett minne blott. Ett sommarcafé där dom hade underhållning emellanåt av både världsartister och lokala band mm. Klicka här för att se när vi var dit och såg Linda Gail Lewis. Klicka här för att se ytterligare ett inlägg. Klicka här för att se ännu ett inlägg från konserten och en massa veteranbilar

 

 

Stängt för säsongen

 

 

Ett Vattentorn tornade upp sig..  


 

Det höga huset har blivit lite som ett riktmärke i Västerås precis som Skrapan


  

Fotade detta utefter en mindre väg

 

 

Det var ett sånt härligt ljus på himlen då vi åkte hem på en liten väg

 

 

När det dyker upp en lite äldre traktor så är jag direkt framme med kameran

 

                                                             

 

Sen ljuset kom tillbaka så har jag mått mycket bättre och vill bara ut och promenera och se mig omkring. Det har vi gjort på förmiddagen och även träffat folk som vi lärt känna, då stannar man och pratar en stund. Vi har även lärt känna en kvinna i portuppgången bredvid oss och hon är jättetrevlig. I den ingången har dom fått sina nya lägenhetsdörrar nu och hon sa att det blev så ljust och fint. Snart är det vår tur och då får vi en lapp i brevlådan nån dag före så vi kan ta bort lite saker i hallen. Vi köpte en liten färdigkokt skinka av ICA:s egna skinka för att ha före julen. Min man har nu skivat upp den på skärmaskinen och den var jättegod. Ha nu en fortsatt fin måndag mina härliga besökare. 

 

    

Volvo BM- En svensk traktorklassiker

 

#Hästar #Båtar #Carlsson #Vattentorn #Riktmärke #Traktor

Av Malin wiper - 2 december 2019 07:30

 

I går förmiddag satt vi upp Liljeforslyktan i ena köksfönsterdelen så nu känns det mer komplett och mysigt. Snögubbelampan hann vi inte med för jag var för rastlös för att hålla mig inomhus. 

 

          animated-christmas-tree-decorations-image-0056


 

Vi kollade i vår app på Hallstahems elbilspool om bilen  var ledig, och det var den så vi åkte iväg mot Västerås 11.00 och det kändes helt rätt. Det var så vackert och ljust ute och vi hade sovit bra på natten så dagsformen var på topp. Lagomt kallt ute och helt underbart vackert med snön och ljuset. Bilen är så härlig att köra och så tyst. Vi trivs när vi åker omkring dessa 5 timmar. Vi kollade hur många gånger vi hyrt den och det var 5 gånger. Det blir billigare än att åka buss och när vi hyr bilen så gör vi mycket mer och inte bara slöåker. Vi är så glada för att Hallstahem har denna bilpool


 

I bilen bjöds det på choklad från Move About. Dessutom låg ett långt kraftfullt paraply i baksätet så vi trodde nån hade glömt det men på paraplyt stod det: Move About så vilken service, det tackar vi för

 

           animated-christmas-bow-image-0002               animated-christmas-bow-image-0002


 

Det första vi gjorde var att åka ner till Öster Mälarstrand för att ta en fika på Öhrmans Konditori & Café. Det var så länge sen vi fikade där.


 

Vilken fin tomteflicka som stod där utanför cafét och hälsade gästerna välkomna med sin lykta


 

Min man valde en riktig julsmörgås som han blev jättenöjd med  och det var mycket folk där och härlig stämning. Dom har även börjat med sushi och det var många som hade beställt och kom och hämtade

 

                                        

                                                  espresso 

 

Jag valde deras goda leverpastejsmörgås. Gillar att leverpastejen är tunnskivad och att den dubbla smörgåsen är rätt platt för jag har inte världens största mun..  


 

Lite pynt på deras disk


Jag nickade visst till lite   


 

Sommarmöblerna en bit från vattnet stod där snöbeklädda och väntar på nästa sommar


 

En vy över vattnet och dom nybyggda husen på andra sidan och fyrskeppet Svenska Björn i förgrunden

 

 

En bit från parkeringen såg jag en stor sten och där låg något. När jag kom närmare så såg jag ett par svarta skor med karborreband framtill och kilklack. Det skulle vara roligt att veta hur detta gått till..           


            

Nu är vardagen här igen med en ny vecka som jag hoppas blir bra för er. Sköt om er och ha det så bra. Avslutar med en låt med Pugh Rogefeldt som heter Två lika är ett 

 

 

#Elbilspool #Öhrmans #Tomteflicka #Julsmörgås #Sommarmöblerna #Björn #Pugh

Av Malin wiper - 1 december 2019 14:00

  

Det var länge sen vi var in på Håkans Hembageri så vi tog en promenadtur dit i går. Vi var ute efter ett extra gott vörtbröd. Jag blev varm i hjärtat av tjejen som arbetade där hon hade ett sånt vackert leende och var så supertrevlig.

                            

                                                                       tradera  

 

Dessa läckra muffins med frosting stod och frestade mig men jag stod emot..  


 

Vörtbullar i långa rader. 

 

                           animated-christmas-tree-decorations-image-0117


 

Dom här saffranskakorna såg läckra och goda ut. Dom innehåller rätt mycket mandel       


 

Vi köpte med oss en påse för att ha till jul så nu står den på barvagnen som är proppfull med både vin, öl, likör, glögg, marmelad choklad, nötter och andra godsaker.


 

Vi köpte två vörtbröd som var honungsglaserade på ovansidan och dom luktade så gott. Nu har vi skivat upp dom på skärmaskinen så vi får fina lagomt tjocka skivor och fryser in det mesta. I morse åt vi av brödet som var jättegott och lagomt kryddat och vi köpte jokkmokksskinka på ICA Matkassen och den är av finaste sort så vi njöt verkligen. Veckan innan jul skall min man koka vår julskinka själv innan julen och sen griljera. Förra året hade vi färdigkokt skinka men vi vill ha den lite torrare som dom var när vi växte upp. Sen skall han som vanlig lägga in sill och jag skall baka lite men det blir inte nåt storbak eller utsvävningar utan alldeles lagomt för oss fyra.

 

                             

                                                       Pepparkaksformar Star Wars från Kakburken

 

Nu har jag försökt låsa fast mig härhemma så jag får nåt gjort...  men tyvärr så ryckte det i upplevelsenervern så vi gjorde nåt helt annat. Det visar sig senare i ett annat inlägg. I går fick man hålla tungan rätt i mun för det var så halt. Min man ramlade ju och slog sönder sig i axeln förra året bakom vårt hus. Han fick gå igenom en operation och har tränat armen sen dess men har ändå inte blivit helt återställd. Han fick ut lite på försäkringen men det var inte mycket

 

     

Dao med låten Creep. Jag tycker att hon och Tusse borde ha gått till final. Dao gör denna låt så känslosam, dramatisk och uttrycksfull. Hon har en speciell och härlig röst. Vintervädret fortsätter med lite snö, sol och kallgrader. Nu önskar jag er en fortsatt fin första advent

 

                                   animated-christmas-candle-image-0146 

 

   

#Håkans #Muffins #Vörtbröd #Dao

Av Malin wiper - 1 december 2019 09:00

     

 

Nu är första ljuset tänt och första advent invigt. Det kommer att gå med raketfart nu fram till jul.     

 

             animated-christmas-tree-decorations-image-0034                  

 

 

Vi vaknade så sent så jag hann inte byta duk som jag hade tänkt. 

 

 

Vi åt varsin vörtbrödssmörgås med Jokkmokkskinka och på toppen senap. Det kändes verkligen juligt

 

                                        animated-christmas-tree-decorations-image-0072

 

      

Tom Petty & The Heartbreakers med Christmas all over again. Dom var ett amerikanskt rockband från Gainesville, Frorida som bildades 1976. Tom Petty dog 2017 i en ålder av 66 år. Han var en amerikansk rockmusiker, sångare, multiinstrumentalist, låtskrivare och skådespelare. Nu är vi inne i december månad och snön ligger kvar och på termometern står det minus 7 grader. Ha nu en riktigt härlig första advent mina besökare. Tusen tack för att ni tittade in till mig..                

 

               


#Advent #Tom

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23
24
25
26 27 28 29
30 31
<<< December 2019 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards