Öppen Ridå

Alla inlägg den 2 oktober 2022

Av Malin wiper - 2 oktober 2022 15:15


 

Det är så vackert ute nu så man får passa på att fota för snart har alla löv åkt av och då blir det grått och trist. Dom senaste åren har jag blivit mer och mer nostalgisk och börjat tänka på alla mina arbetspaltser, arbetskamrater mfl

 

                            

 

Jag har sökt upp några som jag har kontakt med ibland och en bor i Göteborg och vi arbetade ihop på Strömmensbergs sjukhem några år och bodde även i samma bostadsområde. Hon är en helt underbar person full av enérgi, snällhet och så okomplicerad och lätt att umgås med. Några jag kontaktat har redan gått bort och många av dom var rätt många år äldre än mig                        

 

I dag har jag ringt upp en arbetskamrat som jag jobbade med på ett fackföreningskontor i Sundsvall från 1969-1975.  Hon är 11 år äldre än mig och vi hade så roligt när vi arbetade tillsammans så jag har aldrig glömt henne. Jag blev överlycklig när hon blev lika glad som jag av vårt samtal. Samtalet pågick rätt länge för vi hade så mycket att fråga varandra om och det flöt på så bra. Hennes man hade dött för många år sedan tyvärr så hon bodde nu ensam i en lägenhet centralt i Sundsvall. Dom hade två två barn och båda är flickor och en av dom bor nu i Göteborg och en i Sundsvall.

 

                          

 

Hennes ena dotter spelade i samma symfoniorkester som min son så jag har träffat henne några gånger genom åren. Båda spelade fiol och var jätteduktiga. Jag var och lyssnade på min son då dom spelade på Tonhallen i Sundsvall. Vi var fyra tjejer som arbetade på detta kontor och en man som var ombudsman. Jag satt med kassörskan Mrs H i ett av rummen och jag såg för nåt år sedan att hon gått bort. Sen satt Mrs B i mittenrummet med en annan tjej som arbetade där men jag kom tyvärr inte ihåg vad hon hette.

 

                            

 

Mrs B ville att vi skulle ringa varandra igen och jag skall leta negativ för jag tror att jag har lite bilder från kontoret och då skall jag skicka bilder till henne. På den tiden så hade kassörskan även hand om kassaskåpet och när det var dags för löneutbetalning så öppnade hon kassaskåpet och delade ut lönerna till oss. Det känns verkligen långsökt numera. 

 

        

Otta-Orchestra "Royal Safary 

 

 

Nu passar denna bild in på en gammal telefon som jag såg på Brödet & Fiskarnas second hand för ett tag sen

 

Dom var så generösa på detta kontor så varje jul fick vi gå och äta julbord tillsammans och det på Hotel Knaust som är ett anrikt och känt hotell. Dessutom fick vi alltid gratis kaffe och smörgås eller kaffebröd på kafferasterna. En gång fick vi tjejer följa med på en konferans i Luleå och ligga över på Luleå Stadshotell, så roligt vi hade det då. På kvällen var det god mat, musik och dans. Jag skulle nästan kunna skriva en bok om allt jag upplevt


 

Här kommer lite höstbilder från våra sista promenader


 

En cykel låg slängd lite nonchalant vid murkanten, en vanlig syn

 

I går gick vi förbi Hallstaparken där vi hade så roligt dom första åren vi bodde här. 

 

Klicka här för att se när vi var till Hallstaparken 2017 och såg bandet The Granlocks


       

Det dök upp en öppen sportbil och då kändes det som en "Brittsommar". Bilen är en Mazda MX-5 från 1999

       

Jag blev även nostalgisk då min son mejlade över detta klipp till mig. Chrissie Hynde med I'll stand by you. Tack sonen för att du bistår din mor med lite material emellanåt. Chrissie Hynde är en amerikansk sångerska, gitarrist och låtskrivare, mest känd som frontfigur i rockgruppen The Pretenders. Detta är en tidlös låt som jag alltid gillat och hon sjunger så bra

 

I dag har det duggregnat och varit rätt mörkt ute men ingen blåst. Jag har pratat med min son och vi har alltid så mycket att prata om och dela med oss av. Det blir både film, musik, politik och mycket annat. Vi ser fram emot att snart träffas igen. Nu är det bara att önska er en fortsatt fin höstsöndag

 

   

 

 #löv #arbetskamrater #Fackföreningskontor #Otta Orchestra #Brödet #Knaust #höstbilder #Hallstaparken #Mazda #Chrissie

Av Malin wiper - 2 oktober 2022 08:45



                  


 

Efter promenaden i går så gick vi in på ICA Matkassen för att handla lite. Vi är så sugna på lax som vi åt minst en gång/vecka förut men nu har den blivit så dyr, rena lyxmaten. Då såg vi i frysdisken att dom hade ICA Laxpudding med potatis och dill. Den kostade drygt 44 kr och räcker till 2 personer. Vi bestämde oss för att testa denna laxpudding i går

 

Vi kommer även att göra egen laxpudding när vi hittar lax till extrapris


 

Så här såg den ut när vi tog ut den från ugnen. Den skall gräddas i mitten av ugnen på 250 grader i 45 minuter. Allt smakade bra men potatisen var lite hård så nästa gång skall vi grädda den i 5 minuter längre och lägga aluminiumfolie ovanpå dom sista minuterna.


   

Till detta så hade vi honungsglaserade morötter i avlånga tunna skivor som min man fixade till. Dom blev supergoda. 


 

Här har min man lagt upp sin portion men nästa gång skall vi även ha gröna ärter till måltiden och lite citron. Det ser mindre ut än det är för tallrikarna är lite väl stora


   

Vi drack Mariestads öl till maten, och den är riktigt god numera

 

 

Min son tipsade mig om denna Stenungsbakad Pizza Vegokebab. Den är vegansk och kommer från anamma. Vi har själv testat en del produkter från anamma och flera av dom var jättegoda. Min son säger att det inte känns att det är vegofärs. Tyvärr så innehåller den vitlökssås och vi känner oss lite äcklade av vitlök i och med att vi får in kraftig vitlöksdoft från vår fläkt sen dom gjorde stambyte. Ibland varje dag och ibland några gånger i veckan. Vi har sagt till för det är fler som har samma problem och enligt bolaget så skall dom åtgärda detta. Sen vi flyttade in för 5,5 år sedan så har hyran höjts med 2.500 kr. Då vill man inte ha in lukter som gör att man måste vädra ut varje dag

 

 

Därför valde vi istället en av dom andra sorteran som fanns. Detta är Vegocapricciosa.

 

Klicka här för att se när min man använde anamma för att göra ett eget recept "kålsymfoni". Klicka här för att se när vi testade anamma Vego Schnitzel. Klicka här för att få ett recept på morotsbiffar jag gjorde 2018 från ett recept jag hittade hos en matblogg

 

                                      

Hornbach 

 

Så här ser den ut när man tar ut den från förpackningen

 

   

Så här ser den ut färdig. Den bästa och godaste pizzan min man och jag ätit var på en pizzeria i Venedig. Den låg inte så långt från vårt hotell Dolomiti men jag kommer inte ihåg vad stället hette och det var ju 1996 vi var där. Den bestod av marinerad zuccini, proscuitto, lite ost och tomatsås i botten. Den var intensivt god och den var frasig, inte torr trots att den inte var blöt utan perfekt och man kunde äta bitar utan att halva pizzan vek sig. Otroligt god botten och jag kan se servitören framför mig, en glad och vänlig själ. Jag måste leta bland mina negativ för det kan ju finnas bilder från stället och mycket annat vi upplevde där

 

Jag hittade Pizzerian till slut som vi var till och den heter  Trattoria Alla Lance pizzeria. Den har fortfarande fått höga betyg

 

          

Här sitter jag nere vid Canal Grande och myste en stund. Bredvid mig satt en kvinna och målade. Jag hade hästsvans för det var så varmt med mitt långa mörka hår 

 

       

Venedig under 4 minuter

 

  

Eftersom vi skulle provsmaka så delade vi på denna pizza men jag fick bara i mig 2 bitar. Den var rätt god och även knaprig men det var nåt i den som smakade lite starkt av buljong och det gillade jag inte. Därför skall vi ändå testa den andra som min son tipsade om för det behöver ju inte vara nån stark vitlökssmak. Som HSP så känner jag jag ju smaker och lukter starkare än andra och reagerar  jag när nåt sticker ut för mycket och även är för starkt.


 

Utanför köksfönstret är det så här vackert nu

 

          

Zucchero med Diamante. Zucchero är en italiensk sångare. Han är sedan mitten av 1980-talet en framgångsrik artist i sitt hemland. Han har även spelat in många duetter med kända musiker

 

Vår promenad i går blev drygt 6 km och vädret var helt underbart hela dagen och kom upp i 15 grader till slut. Det känns ändå så otroligt tomt utan elbilspoolen så det kommer att ta tid att vänja sig. Vi känner nu att vi borde bo lite närmare Västerås så vi har lättare för att träffa både min son och min svåger. Det blir ju även billigare för oss. Vi har stått i kö i ca 7 år men först nu börjar vi längta lite närmare och kommer nu att hålla utkikt efter lägenheter. Då skulle vi ha bara tre mil till sonen och nära till Move About. Det har regnat i natt och det står att vi kan få regn till och från. Det är så tyst ute och det blåser ingenting men nu skall vi göra oss iordning för dagens promenad.  Önskar er mina härliga besökare en skön, behaglig och ljuvlig söndag

 

                                      


Magnussons 

 

#Laxpudding #honungsglaserade #Vegokebab #anamma #Trattoria #Canal #Venedig #köksfönstret #Zucchero

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11
12
13 14 15 16
17 18 19
20
21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2022 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards