Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 2 oktober 2022

Nostalgi, Otta-Orchestra, höstbilder och Chrissie Hynde

Av Malin wiper - 2 oktober 2022 15:15


 

Det är så vackert ute nu så man får passa på att fota för snart har alla löv åkt av och då blir det grått och trist. Dom senaste åren har jag blivit mer och mer nostalgisk och börjat tänka på alla mina arbetspaltser, arbetskamrater mfl

 

                            

 

Jag har sökt upp några som jag har kontakt med ibland och en bor i Göteborg och vi arbetade ihop på Strömmensbergs sjukhem några år och bodde även i samma bostadsområde. Hon är en helt underbar person full av enérgi, snällhet och så okomplicerad och lätt att umgås med. Några jag kontaktat har redan gått bort och många av dom var rätt många år äldre än mig                        

 

I dag har jag ringt upp en arbetskamrat som jag jobbade med på ett fackföreningskontor i Sundsvall från 1969-1975.  Hon är 11 år äldre än mig och vi hade så roligt när vi arbetade tillsammans så jag har aldrig glömt henne. Jag blev överlycklig när hon blev lika glad som jag av vårt samtal. Samtalet pågick rätt länge för vi hade så mycket att fråga varandra om och det flöt på så bra. Hennes man hade dött för många år sedan tyvärr så hon bodde nu ensam i en lägenhet centralt i Sundsvall. Dom hade två två barn och båda är flickor och en av dom bor nu i Göteborg och en i Sundsvall.

 

                          

 

Hennes ena dotter spelade i samma symfoniorkester som min son så jag har träffat henne några gånger genom åren. Båda spelade fiol och var jätteduktiga. Jag var och lyssnade på min son då dom spelade på Tonhallen i Sundsvall. Vi var fyra tjejer som arbetade på detta kontor och en man som var ombudsman. Jag satt med kassörskan Mrs H i ett av rummen och jag såg för nåt år sedan att hon gått bort. Sen satt Mrs B i mittenrummet med en annan tjej som arbetade där men jag kom tyvärr inte ihåg vad hon hette.

 

                            

 

Mrs B ville att vi skulle ringa varandra igen och jag skall leta negativ för jag tror att jag har lite bilder från kontoret och då skall jag skicka bilder till henne. På den tiden så hade kassörskan även hand om kassaskåpet och när det var dags för löneutbetalning så öppnade hon kassaskåpet och delade ut lönerna till oss. Det känns verkligen långsökt numera. 

 

        

Otta-Orchestra "Royal Safary 

 

 

Nu passar denna bild in på en gammal telefon som jag såg på Brödet & Fiskarnas second hand för ett tag sen

 

Dom var så generösa på detta kontor så varje jul fick vi gå och äta julbord tillsammans och det på Hotel Knaust som är ett anrikt och känt hotell. Dessutom fick vi alltid gratis kaffe och smörgås eller kaffebröd på kafferasterna. En gång fick vi tjejer följa med på en konferans i Luleå och ligga över på Luleå Stadshotell, så roligt vi hade det då. På kvällen var det god mat, musik och dans. Jag skulle nästan kunna skriva en bok om allt jag upplevt


 

Här kommer lite höstbilder från våra sista promenader


 

En cykel låg slängd lite nonchalant vid murkanten, en vanlig syn

 

I går gick vi förbi Hallstaparken där vi hade så roligt dom första åren vi bodde här. 

 

Klicka här för att se när vi var till Hallstaparken 2017 och såg bandet The Granlocks


       

Det dök upp en öppen sportbil och då kändes det som en "Brittsommar". Bilen är en Mazda MX-5 från 1999

       

Jag blev även nostalgisk då min son mejlade över detta klipp till mig. Chrissie Hynde med I'll stand by you. Tack sonen för att du bistår din mor med lite material emellanåt. Chrissie Hynde är en amerikansk sångerska, gitarrist och låtskrivare, mest känd som frontfigur i rockgruppen The Pretenders. Detta är en tidlös låt som jag alltid gillat och hon sjunger så bra

 

I dag har det duggregnat och varit rätt mörkt ute men ingen blåst. Jag har pratat med min son och vi har alltid så mycket att prata om och dela med oss av. Det blir både film, musik, politik och mycket annat. Vi ser fram emot att snart träffas igen. Nu är det bara att önska er en fortsatt fin höstsöndag

 

   

 

 #löv #arbetskamrater #Fackföreningskontor #Otta Orchestra #Brödet #Knaust #höstbilder #Hallstaparken #Mazda #Chrissie

 
 
Karin Eklund

Karin Eklund

2 oktober 2022 19:59

Trevligt att läsa om dina nostalgiska minnen och sedan få se telefonen. Tänk att vi har upplevt dem Malin och ändå känner oss unga eller hur? ;)
Din headerbild är underbart vacker!

Ha det gott!
Kram

http://pettasblogg.blogspot.com

Malin wiper

3 oktober 2022 08:39

Vi har verkligen upplevt mycket men man känner sig inte gammal högst 50 år. Så det har du verkligen rätt i. Vad roligt att du gillar min headerbild som jag fotade i lördags

Ha en härlig början på veckan
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Lördag 27 april 08:30

    Detta är en Dodge Van från 1984 som jag såg när vi var på väg hem från en promenad. Vi träffade mannen som äger bilen och han sa att han skulle lacka om bilen och då kommer den ju att bli superfin. Jag blir så glad nu när det börjar dyka upp...

Av Malin wiper - Fredag 26 april 08:45

    Detta är en skulptur som heter Aseaströmmen och den har stått på Stora torget i Västerås i många år. Konstverket skildrar det fenomen som under industrins glansdagar kallades för "Asea-strömmen". Vid lunchtid och arbetsdagens slut fylldes St...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 15:45

                    Lasse Åberg & Lazy Joe Lasse Åberg kommer till Kvarteret Igor fredag 26 april 17.00. Klicka här för att läsa om detta i Västerås Tidning. Vi hade ingen aning om detta men blev varse när vi besökte Kvarteret Igor i förmiddags ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11
12
13 14 15 16
17 18 19
20
21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2022 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards