Öppen Ridå

Alla inlägg den 16 oktober 2022

Av Malin wiper - 16 oktober 2022 12:00

   

Inlägget i fredags handlade ju om mina dag- och diktböcker och då hade jag detta inlägg under nästan klart samtidigt och resten fick min man hjälpa mig med. Klicka här för att komma in på första inlägget gälland dessa dag- och diktböcker


  

Här kommer ytterligare en dikt och den skrev jag när jag gick på AMU (Arbetsmarknadsutbildning) 1988. Den skrev jag i diktboken ovan. Synd att dom la ner AMU för det var en jättebra utbildningsform där dom blandade teori och praktik. Jag har gått 4 utbildningar sammanlagt på AMU

 

Vid min svarv:

 

Svarv upp i varv

stoj och skrän

man går på knän

lärare elev 

allt kan gå på sne

 

Man står bredvid                                                        

lär av varann

så mycket man kan

support dra åt

knivstål bli skärpt

 

Skrubbstål häng på, skynda på

studera din fräs

gå igenom din svarv

innan du låter den gå upp i varv

 

Sågen gnäller mannen därborta skäller

så går dagarna på AMU

för både man och fru

 

Malin 1988

 

 


Jag läser en dagbok om dan nu för det blir för mycket med flera på en gång. Jag arbetade på en arbetsterapi 1984 då jag var tillbaka till Göteborg och det var på Fjällbohemmet som det hette då. Jag läste i dagboken att vi i personalen hade gymnastikpass efter arbetstid i samlingssalen några gånger/vecka och den leddes av en man som hade ett eget kontor vid terapin och han var fritidsledare. Jag kom så väl ihåg honom och han körde rätt hårt med oss så vi var helt slut efterråt men efter ett tag kände man sig jättepigg

                                                      

   

Sen skriver jag några dagar senare i den röda dagboken ovan att jag varit på Hotell Europa som numera är Scandic Hotel. Var dit med en väninna och vi hamnade först i en pianobar som fanns där på den tiden. Det var en kvinnlig pianist som både spelade och sjöng. Man kunde även sitta på stolar runt flygeln och ha sin dricka i handen och bara lyssna och njuta. Efter det så gick vi en trappa ner till Café Europa och dansade till levande musik. Jag har alltid älskat att dansa och där kunde männen verkligen dansa så det var ett sant nöje så vi gick tillbaka dit flera gånger för att dansa. 

 

                                                                                    

Clipart Library  

Det var inga dansband utan alltid band som kom från andra länder och dom spelade både pop, rock, lugnare musik och även musik från dom länder dom kom från. Det var väldigt vanlig då med levande musik på restauranger och mycket billigare att gå ut och roa sig. Hotellet ligger även nu i anslutning till Nordstan så man gick ofta igenom där. Klicka här för att läsa en historik över Nordstan. Danspalatset Generalen var jag till också ett antal gånger också, det stängdes för gott 2002. Det anrika stället finns inte längre. Sist vi var till Göteborg var 2005 och då bodde vi på Scandic Hotell.

 

       

Så här ser Nordstan ut numera och jag har svårt att känna igen nåt annat än den pampiga ingången. Då var det gatumusikanter överallt och Lasse Kronér med sina kompisar var dom som drog mest folk. Dom spelade och sjöng bra och Lasse stod även för humorn och han var ca 17 år gammal när jag såg honom i Nordstan . Det var alltid fullt med folk framför dom musikanterna

 

 

Den här bron från Brunnsparken mot Nordstan har jag gått på många gånger då jag bodde i Göteborg. 

 

        

Här kommer ett gammalt klipp från 1990-talet med Triple & Touch en grupp som Lasse var med i. Dom spexar till det i klippet

 

Nu är jag bättre i ryggen efter att ha kurerat mig några dagar och promenaderna gör susen. Jag sitter kortare stunder vid datorn och gör bilderna först och sen texten. Då kan jag både kurera mig, vila och promenera. I dag har vi 12 grader varmt, lite tunna moln men inte så blåsigt. Nu kan jag äntligen duscha igen för jag kan böja nacken bakåt så jag kan tvätta håret. Sen blir det till att gå ut på den dagliga promenaden. Hoppas ni får en skön och vilsam söndag. 

 

 


#diktböcker #AMU #svarv #Europa #Nordstan #Lasse #Triple #ryggen 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11
12
13 14 15 16
17 18 19
20
21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2022 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards