Öppen Ridå

Alla inlägg under januari 2012

Av Malin wiper - 22 januari 2012 17:00

 


Nu har vi äntligen fått upp sovrumsgardinerna. Vi köpte tyget på Mimmis magasin och även stång och knoppar. Klicka här för att komma in på Mimmis Magasins hemsida


 


Vi har ju inget vanligt fönster i sovrummet utan en bred balkongdörr och en avlång balkong utanför. Där blir det härligt att ta sitt morgonfika i sommar.




Här kommer ett klipp med "Beautiful birds"

 

Av Malin wiper - 22 januari 2012 14:00



Här följer lite bilder från gårdagens promenad:









Den här katten  satt verkligen blixtstilla hela tiden och rörde knappt en min... 




 


Den här hunden har varit i min blogg flera gånger. han/hon satt utanför spelbutiken och väntade på sin matte. 


   

 

Här ett klipp med katter och natur till dramatisk musik av English Chamber Orchestra & John Berry. Klicka här för att komma in på English Chambers Orchestras hemsida


 

Klicka här för att komma in på John Berrys hemsida



Så här ser det ut utanför utanför vårt hus 


Nu skall jag säga nåt jag inte trodde jag skulle säga: Sen vi varit ute och promenerat och varit nära benbrott 10 gånger så vill jag också att våren skall komma.... . Snön kunde ha kommit före jul istället och med lite mer kyla så man slapp halka omkring...   .

 

 


Jag har nyss blivit klar med sovrumsgardinen och min man håller nu på att sätta upp gardinstången.

Av Malin wiper - 22 januari 2012 10:00

  

Innan vi åkte till second hand så var vi till "Malmborgs Lilla" för att äta lunch och där var det nästan fullt men tack och lov så fanns det två platser så vi kunde sitta och njuta och känna stämningen. Victoria var där och även en annan tjej som vi inte träffat förut och hon var också jättetrevlig.

Dessa Mandelkakor med hallon och chokladtryffel såg jättegoda ut.


Tog en bild av glada och spirituella caféägaren Victoria när hon plockade ner bröd som vi ville köpa. Härligt att man kan fortsätta att gå dit och njuta än om de tär ett nytt café. Det hade varit tråkigt om allt lagts ner och nåt annat startat i dessa lokaler.


Min man tog en bönsoppa med varma grillade brödsnittar till och han sa att det  smakade jättegott. Det var lite ringlad cremé fraiche på toppen



Jag tog en västerbottenspaj som var helt perfekt och jag njöt i fulla muggar (gammalt uttryck)


Sen kom Victoria ut och lät oss smaka på ett bröd med tranbär i och det var så gott så vi köpte med oss en bröd.


Så här ser det ut och är lite fruktigt i smaken och har en härlig frasig skorpa.


       

Vi köpte även detta bröd som heter "Ankarstock" och har blivit en favorit och passar väldigt bra tillsammans med leverpastej och gurka 



 

Här en passande låt med The Puppini sisters "I love coffee, i love tea". Klicka här för att komma in på The Puppini sisters hemsida



 

Av Malin wiper - 22 januari 2012 07:00

I fredags då vi var till jönköping så besökte vi Klostergatans second hand och såg dessa tavlor inne på deras café. Dom föreställer Marilyn Monroe och James Dean. Det fanns även småtavlor med Elvis på och dom köpte vi. Tyvärr så har denna flytt tagit så på krafterna så jag orkade inte åka runt som förut i storstan. Jag har haft och har en förlamande trötthet som inte vill ge sig. Den gör att jag även får problem med nacken och får sån yrsel så jag tar snedsteg och går in i saker. Har försökt gå små promenader varje dag trots hälsporren. Syrran sa att det finns hälsporreinlägg på sportaffärerna så jag var till Stadium på A6 köpcentrum och köpte mig ett par. La in dom direkt i skorna och jag blev bättre direkt och kände att det avlastade.

Klicka här för att komma in på James Deans hemsida. Tavlorna som hade kostat 200 kr kostade nu 100 kr. Jag vet inte om det är billigt för det är fotograferat på canvas. Jag kommer även att ta fram foton från min autografsamling och rama in och hänga upp i filmhallen. Jag har en hel del skådespelare också.

   

Klicka på bilderna så blir dom större


Klicka här för att komma in på Elvis hemsida. Vi köpte dessa två med Elvis. Dom är av den mindre sorten och kostade 50 kr/st. Jag är ju ute efter mer saker till filmhallen.

Hittade även denna plåtskylt  som jag lyckades pruta ner från 60 kr till 40 kr. Jag tyckte den lite för dyr. Jag som aldrig förut i mitt liv klarat av att pruta har blivit en fena på det dom senaste åren när jag går på second hand och tycker att dom satt för höga priser på en del saker.  


Den här snygga plåtskylten med Marilyn Monroe-motiv var det nån som fick för 119 kr på Tradera. Klicka här för att kolla 


  

Här kommer gruppen The Who med låten "Behind blue eyes" till bilder på James Dean. Klicka här för att komma in på The Whos website 




Sunday Graphics Comments
click to get More Sunday Comments & Graphics 

Av Malin wiper - 21 januari 2012 14:17

Vi var ner och promenerade på stigarna vid Ingelund och sjön Lagan. Tyvärr glömde jag ta med mig bröd till änderna men dom såg väldigt välnärda ut så det går ingen nöd på dom. Vi gick förbi Butik Ingelund men det var stängt för klockan var över 13.00 Sen  öppnades dörren till deras boningshus som ligger i närheten och Christinas man frågade om vi ville gå in och handla och det var bussigt av dom att vi fick efter stängningsdags. Jag köpte lite priser till kommande gissningstävlingar på bloggen plus lite annat. Jag frågade Christina Randow som driver butiken om hon och hennes man ville medverka på min headerbild och det ville dom till min stora glädje. Så dom ni ser på min header är Christina, hennes man och jag.


 

Hennes man spelar med i en orkester som kommer att uppträda på Restaurang Martini 3/3 2012 och då skall vi försöka gå dit. Jag tror att bandet heter "Blue Rain". Han är även med i en manskör som vi hört för några år sedan. Klicka här för att komma in på Blue Rains hemsida

Jag såg denna skylt som jag inte sett förut som pekade ner mot Ingelund och dess butik. Klicka här för att komma in på Butik Ingelunds hemsida

 


 

Min trötthet beror inte helt på att vi flyttat. Bad min man ta blodsockret på mig eftersom han har tillgång till sånt genom sin diabetes. Jag själv hade lite förhöjning när jag blev utbränd men då låg värdet på 6,9 och jag brukar ha  mellan 4-5 så dom kollade upp mig lite då och då i ett års tid, men sen dess har det varit helt perfekt. Nu låg  blodsockret på 9,2 och jag blev helt förskräckt. Ringde syrran direkt som också har diabetes. Hon sa då att  stressen  eller nån virus kan ställa till det så. Man kan bli otroligt trött och deppad när värdet är så högt. Detta var som en väckarklocka för mig och jag har bestämt på allvar att gå ut en eller två promenader varje dag och sötsaker är helt borta för mig nu. Vikten måste ner för jag vill verkligen inte drabbas av diabetes också.  Vi har nu varit ute och gått en lång promenad och det känns redan lite bättre och sen åt vi en nyttig laxsoppa som min man lagade till.


  Jag lägger endast in detta inlägg i dag och återkommer i morgon. Tack för era omtänksamma kommentarer...  


  

Tyvärr har en av mina favoriter Etta James dött i en ålder av 73 år i cancer. Det känns verkligen sorgligt. Här kommer en av hennes mest kända låtar "At Last". Klicka här för att läsa lite mer ang. detta. Jag har alltid gillat hennes röst och hon har en varierad reportoar också.

 


     

Av Malin wiper - 19 januari 2012 17:20


Min man har pysslat med att försöka få upp takskenorna som lampor och spottar skall sitta i men vi måste låna borrhammare för vi kommer inte igenom taket för det är hårt. När vi satt upp lampan i kökstaket så fick vi hyra en borrhammare och det blev inte billigt utan kostade över 300 kr/dygn  och dessutom  var vi tvungna att köpa en borr för 60 kr. Hade vi kunnat borra alla hålen direkt så hade det varit toppen.


 

Det är två såna här lampor i påt som skall upp över matsalsbordet men hur jag än fotar dom så stämmer inte färgen för dom är mer  vinröda som lampan på bilden under. Synd att vi inte fick upp dom i dag och även skenan till spottarna men det är alltid nåt som krånglar.



Här en lampa från samma serie och färg som våra men i annan form. Våra har tydligen utgått för dom fanns inte längre på IKEA men denna form finns fortfarande och dom kostar  499 kr precis som våra gör. Klicka här för att komma in på sidan 



Klicka här för att se vart dessa läckra lampor finns. Tyvärr kostar dom 8.400 kr/st. Det är inget för min budget. Dessutom skulle jag nog inte betala så mycket för en lampa än om jag hade råd. 

 


Så här rörigt är det i vår lilla extrahörna nu för där ligger allt som skall vara i taket i vardagsrummet. Kristallplafonden som vi hade i taket där har vi flyttat till hallen där vi hänger av oss kläderna för att där är det lite lägre i taket och det blev jättebra. Nu måste vi köpa en lampa som hänger ner lite i denna extrahörna. Vi har alldeles för lite grejer nu eftersom vi gjort oss av med en massa saker. Sen är ju denna lägenhet större och har fler väggar och annat som skall möbleras  

 
 

Av Malin wiper - 19 januari 2012 11:35


happy thursday
click to get More Thursday Comments & Graphics


Jag har lite svårt att hinna med bloggen när jag skall ut och gå flera gånger/dag men tyvärr så fick jag vända om i dag. Det började för några dagar sen att värka mitt under höger fot och stråla uppåt och ju mer jag går så blir det nästan tandvärkskänsla. Jag tror jag hade fel skor på mig när jag promenderade för några dagar än om jag nu har bra eccoskor på mig så har jag nog fått nån skada som tar tid att läka. Min svåger sa att han trodde det var hälsporre men jag har inte ont i hälen men han sa att det ändå kunde vara det. Typiskt när jag känner mig peppad att promenera regelbundet. Jag var ut och köpte mig ett par sviktande sulor på vår skoaffär "City skor" för att se om det blir bättre. Jag skall i alla fall försöka ta små promenader och stryka på lite kylgelé innan promenaden. Vad tror ni att det kan vara?. Jag kommer in och läser era bloggar lite senare i dag för jag får inte tiden att räcka till.


 


Klicka här för att läsa om hälsporre

I går fick vi i alla fall upp skenan med spottar i taket i hallen och det blev jättebra men går inte att få fram på bild. Man behöver inte han nån dimmer till denna för skenet är så lagomt och behagligt. skenan går att forma som man vill och det medföljer 5 spottar

 

Nu lyser ena spoten upp tändarsamlarskåpet så man kan se alla tändare ordentligt. Det är så pass många spottar så vi kan lysa upp allt i hallen. När det blir klart så kommer det att kännas som om man går igenom ett galleri. Det skall bli kul när vi får upp allt på filmhallsväggen och sen som pricken över i:et en röd lång matta.


Här ser ni hur min man kämpade med skenan i går

.

Vi har köpt samma sorts skena som vi hade i köket förut men lämnade kvar. Fast denna har håligheter i spottarna så det lyser igenom lite mer. Den är köpt på IKEA och heter "Magnesium" 

 

    

Klicka här för att kolla på roliga sängar

Nu skall jag fålla sovrumsgardinerna och sen sätta på öljetter. Min man skall sätta upp stången så fort han kommer hem.  Ha en fin dag...   

 

    

Här en låt som heter "Someday" med ett band  som heter Gotthard. Hörde gruppen på WWR i går och gillade sångarens häftiga lite hesa röst. Jag har aldrig hört talas om dom förut. Klicka här för att komma in på deras hemsida. såg sen att sångaren i bandet Steve Lee dött i en motorcykelolycka 8/10 2010. Klicka här för att läsa mer om detta

Av Malin wiper - 18 januari 2012 16:26


Mr T och jag var ner till Ingelund och promenerade iväg på Ellen Nybergs promenad. Det är en härlig liten gångstig som förgrenar sig till andra promenadstigar men vi gick den vanliga där man går över små broar och det finns många bänkar och annat att kolla på.


Klicka här för att komma in på en sida och läsa om Ellen Nyberg


  

här står jag på en av broarna och blickar ut över Lagans vatten 

 


Två tuffa tjejer som är på väg att avverka och rensa skog

     

En extra ingång...   

   

Här ett klipp med  roliga träd till musik av Willie Colón. Klicka här för att komma in på Willie Colóns hemsida. Han föddes 1950 och är en Nuyorican salsamusiker som även skriver och producerar musik. I första hand är han en trombonist och även engagerad kommunalpolitiker i New York city. Vad mycket man lär sig när man bloggar. Man måste leta efter bilder och information om en massa saker man skriver om och det är verkligen berikande. Man lär så länge man lever som det så fint heter 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19
20
21 22
23 24 25 26 27 28
29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards