Öppen Ridå

Alla inlägg den 18 januari 2023

Av Malin wiper - 18 januari 2023 09:15


 

Göteborgs Posten

Jag blev så ledsen när jag såg att Doris Svensson dött. Klicka här för att läsa mer om det i Aftonbladet. Doris Svensson känd under namnet Doris var en svensk sångerska som sjöng både pop, soul, funk, fuzion  psykedelisk och jazz. Hon arbetade med flera musikgrupper under 1960 och 1970-talet, bland annat med gruppen Plums 

 

                    

 

Under 1970-talet jobbade hon tillsammans med sin man i dansbandet Noll 31. Så småningom lade hon dock musikkarriären på hyllan och började arbeta som undersköterska istället. Jag kom ihåg att jag tyckte det var så tråkigt att hon inte fortsatte för hon hade sån härlig röst. Efter pensioneringen så bodde hon kvar i Göteborg. Hon blev 75 år gammal


       

Doris med Du som bara har sett vårar. Det är en av hennes klassiker. Klicka här för att höra en annan. Klicka här för att höra när om sjöng med The Plums. Jag tänker på när jag dansade loss till bland annat denna musik på popklubbar som jag  var medlem i under mitten av 1960-talet. Minnena bara sköljer över mig och man fattar inte att livet håller på att rinna ut. Tiden bara rusar iväg och det märker man ju när 6 år här i Hallstahammar gått så  fort. Vart tog dom åren vägen?

 

               Tack för dina melodiösa låtar och din personliga varma röst Doris

 

                         

Clipart Library 

 

Detta får mig att tänka på dom gamla fotoalbumen som jag packade ner i en bananlåda i går. Jag har inte alla kvar för det blir för många så jag har scannat in bilder och har dom på externa hårddiskar. Jag funderar på att lämna in dom bästa minnesbilderna och få dom i en eller flera fotoböcker för det är ju det nya hållbara sättet. Klicka här för att se lite fotoböcker

 

                           

minta

Här några fler album jag sparat. Jag har några större album också men dom är redan nedpackade


                             

 

Denna bild är från 1995 då min son var med i en orkester som hette "Blåsopparna" till England för att spela. Min son står längst fram och tittar in i kameran. På bilden står dom bakom turnébussen och förbereder sig för att marschera utanför ett slott. Där hade dom fina parker och mini-tåg liknande dom har på Furuvik. Min son spelade bastrumma i bandet och dom går även över en hängbro. Där gungar det så hemskt så det var svårt att hålla trumman på plats. Den mesta tiden dom var där bodde dom i Harrogate, men det blev några utflykter till bl a slottet ni ser i bakgrunden. I detta band träffade han sin första tjej. Han kom inte ihåg och har inte skrivit ner vad slottet heter och det var fler saker han upplevde som han ångrar att han inte antecknade ner. Jag kom så väl ihåg då han åkte iväg till England och spelade och vi hade kontakt på telefon. Musikerna bodde hos engelska privatpersoner och min sons var jättetrevliga så han trivdes verkligen där

 
 
                                                   

Gear 4 Music 

      

Lite mer nostalgi och det med  Totta's Bluesband med Ain't your Business. Sångaren Totta Näslund gick ur tiden 2005 i en ålder av 60 år. Han var en suverän sångare, också med en personlig röst. Det svänger så om musiken så jag skulle vilja ta några steg tillbaka och åter få uppleva då man kunde gå ut och roa sig till rimliga priser och levande musik. Såna här blueskvällar var vanliga då och jag och många andra gick upp på dansgolvet och dansade loss.

 

                                      

Clipart Library   

Det var alltid fullt på dansgolven vart man än befanns sig under 1960-talet, 1970-talet och en bit in i 1980-talet i Göteborg där jag bodde i 10 år. Ibland besökte man flera ställen på en kväll för det fanns så mycket att välja på. Det fanns ju inga datorer och mobiltelefoner som man nu måste lägga ner stors summor och tid på. Telefonen var hemma så man hade inga bekymmer med att vara tillgänglig jämt och ständigt. En tidsresa hade inte suttit fel. Jag har fastnat sen några dagar i  nostalgiträsket  . Det fanns inga dörrvakter då som valde ut folk som fick komma in utan var man bara nykter och skötte sig så blev man insläppt. 

 

 

Jag avslutar med en bild min son fotat för några år sedan som är så vacker. Det behövs lite färgstarkt i denna färglösa januari. Vi kom upp lite sent i dag för jag satt uppe några timmar i natt för jag kunde inte sova. Det bara snurrade i huvudet på mig och jag var tvärpigg. Efter ett tag så kände jag mig trött och gick och la mig igen det till regnljud från Youtube och då slocknade jag direkt. Nu skiner solen men i natt regnade det efter ett litet snöfall i går. Nu skall vi göra oss iordning och ta vår första promenad. Hoppas ni har det bra mina besökare och tack för era härliga kommentarer. Ni är så fina och jag önskar er en toppenfin onsdag

 

 #Doris #fotoalbumen #orkester #England #bastrumma #Tottas #dansgolven

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Återinvigning av Aseaströmmen 17/5 15.00

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2023 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards