Öppen Ridå

Alla inlägg den 3 januari 2023

Av Malin wiper - 3 januari 2023 14:15

 

Innan julafton var jag in på vårt Systembolag här i Hallstahammar för att köpa glögg. Jag fick ett bra tips av en i personalen att Grythyttans Skogsglögg var en av dom bättre. Den kommer från Grythyttans Glöggfabrik. Vi var ofta till Grythyttan då vi bodde i Hällefors. Den glöggen hade vi med oss till min son. Min man körde bilen så han drack bara alkoholfri öl och Lokavatten. Vi gillade glöggen och jag tyckte den hade ett bra sting och bättre än många andra jag testat genom åren 


 

Min son hade fått två flaskor hemmagjord glögg av en arbetskamrat. Den är inte till försäljning utan dom dricker den själv och ger bort i present på julen. 

 

                                      


 

Här ser man den fina etiketten som ser ut som en akvarell och där står det Forsman's Julgögg. Min son och jag testade och jag blev paff för den var ännu godare och lite annorlunda. Alldeles lagomt av allt men ändå ett sting och smakerna rullade runt i munnen på ett behagligt vis. Vilket recept dom har i sin hand. Fanns den till försäljning så hade jag köpt den varje jul


 

Bakom min sons bostadsområde så har dom anlagt en jättefin lekpark för hela familjen. Jag fotade på kvällen och man ser en klätterställning som har formen av pennor. Det ser man tydligare när det är snöfritt. Parken är lång och stor så det finns mycket att göra där och många sittplatser

 

Klicka här för att se ett klipp om hur man med blyerts ritar en klippa


 

Vi åkte även ner till Enköpings hamn och kollade runt lite. Det var ju rätt kallt på julafton så vi gick ingen lång promenad


 

Här brukar det ligga lite båtar under den varma årstiden. 

 


Tre svarta ekar ur snön.


Så grova, men fingerfärdiga.


Ur deras väldiga flaskor


ska grönskan skumma i vår.

 

Tomas Tranströmer


 

Det låg några större båtar i hamnen framför restaurangen. Klicka här för att se när vi var ner till hamnen 1 maj 2022 och tog en fika på Hamnmagasinet. Klicka här för att se när jag fotade fåglar i Enköpings hamn. Klicka här för att se lite mer från Enköpings hamn

 

 

Sen gick vi hem till min son och kollade på två filmer och en del av två serier. Vi åt då lite julgodis, vörtbröd med skinka mm. Vi åt mat ute för min son höll på att rensa precis som vi gör nu så det var för rörigt för att laga julmat och vi kände dessutom att det var skönt att slippa julstök och allt som hör till. Vi hade ändå jättekul som vi alltid har när vi träffas.

 

      

George Harrison med What is Life. Det kan man verkligen fråga sig efter ett långt liv. Är det nån som använder oss som marionettdockor med för oss osynliga snören som styr oss. Nu blev jag lite dramatisk 

 

                                              

Jag har inte kommit ut än på nån promenad och nu har jag varit inomhus i 8 dagar. Vi får se om jag går runt huset bara innan det blir kväll. Det är tröttheten som inte vill släppa och jag har svårt för att prata i telefon för då får jag hosta. Solen skiner i alla fall och vi har minus 3 grader kallt. Hoppas ni har en fin början på 2023. Kram från Malin

 

 

#Skogsglögg #hemmagjord #klätterställning #hamn #George

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Återinvigning av Aseaströmmen 17/5 15.00

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2023 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards