Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 10 juli 2018

Antikmagasinet samlare Staffan Olander och The Beatles

Av Malin wiper - 10 juli 2018 18:00

                   

Jag vill tipsa er om Antikmagasinet SVT play som denna gång handlar om samlare. Det var otroligt sevärt och intressant. Bland annat får man träffa en man som heter Staffan Olander som har samlat på "The Beatles"  sen han var en ung kille. Li Pamp gör ett bra jobb som programledare, både påläst och behaglig att lyssna på. I programmet får man även träffa ytterligare två samlare men då på andra saker

 

                  animated-music-note-image-0035                       animated-music-note-image-0035                       animated-music-note-image-0035                        animated-music-note-image-0035

 

Staffan Olander föddes 1951 och han är ekonom fd bankdirektör och blev 1973 mästare i TV programmet Tiotusenkoronorsfrågan (Kvitt eller dubbelt) för sina kunskaper om popgruppen The Beatles. Han har varit nära vän till gruppens producent nu bortgångne George Martin. Klicka här för att läsa lite om hans samling. Klicka här för att komma in på hans facebook

 

 

Beatlesnytt

 

Klicka här för att komma in på Olander Musik & IT AB. Där får man se honom med både paul McCartney och George Martin

 

    

The Beatles med Strawberry Fields Forever från 1967. The Beatles gjorde ju en hel del filmer också. Jag har nog sett dom flesta

 

                                                


Ali Express 

      

Detta var den första låten jag hörde med The Beatles, She Loves You

 

Tänk jag sparat alla skivor jag haft med The Beatles då hade jag kunnat sitta med en förmögenhet nu. Inte tänkte man så då. Dom var mina absoluta favoriter vad gälle pop. Det är väldigt svårt att välja ut låtar för alla är så bra. Jag började samla själv på olika porslinsskrin under 1990-talet men jag är inte den rätta samlartypen så det blev mig övermäktigt. Sen började jag samla på tändare men nu har jag gjort mig av med halva samlingen och har lite lagomt mycket kvar. Andra delen av 1970-talet började jag samla på autografer men det har kommit lite av sig nu men jag behåller dom jag har

 

 

Denna röda antikt formade stol är en av mina första tändare. Man trycker in stolsbenet till höger så tänds en låga längst upp på stolsryggen. Den gör jag mig aldrig av med och nu har jag lagomt många

 

I dag har värmen varit så tryckande så vi orkar ingenting. Lika bra att bara vara och göra det man orkar. Det behövs en rejäl urladdning. Ha en skön och vilsam kväll



#Antikmagasinet #Staffan #Beatles #George

 
 
Annelie

Annelie

11 juli 2018 06:18

Jag tror aldrig jag har varit någon samlare av saker,,, om man nu inte kan kalla väskor, plånböcker & smink som samlarobjekt.
Det hade jag massor av förr, men dum som jag var kastade jag riktigt många väskor / plånböcker... många av de har ju kommit tillbaks i modet.
Men, men... det är ju varor som tar plats.

Igår fick vi regn här nere, kan ju hålla med om att det var faktiskt skönt, förutom att jag nästan fick "dra" Gaston runt på hans promenad, usch regn gillade han inte. Likt mig,, han älskar sol & värme.. :-D

Ha en jättefin dag min goa vän.. // Kramar om Annelie

http://nouw.com/gifta6570

Malin wiper

11 juli 2018 09:09

Jag ångrar också att jag slängt kläder, väskor och annat som jag skulle behöva ha nu. Fast det går ju inte att förvara när det blir för mycket.

Vad härligt att ni haft regn för det behövs här också. Det är så tryckande men inget händer.

Förstår att Gaston ogillar regn ;) djur brukar verkligen gilla värmen bäst

Ha en jättefin dag själv fina vän
kramar från
Malin

 
Inger Rozén

Inger" title="http://blogspot.se]Inger" target="_blank">blogspot.se]Inger Rozén

11 juli 2018 11:56

Hej!Det programmet var nog repris för det har jag sett.Otroligt vad folk samlar på.Jag tycker att det är så varmt,men klagar inte.Mår inte så bra i denna värme,så jag gör helst ingenting mer än vad jag måste.Till affären har jag en trevlig genväg med skogskänsla.
Allt är så bra!Kramar.Inger

http://Chintohs blogspot.se

Malin wiper

11 juli 2018 12:38

Vad kul att du sett det programmet. Det var säkert en repris för jag missade det på tv.

Jag gör också bara det jag måste. Det hade varit behagligare om vi fått en regnskur emellanåt för då blir luften mycket bättre

Härligt att höra att du trivs bra och mår bra

Ha en fin onsdag
kram från
Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Fredag 19 april 08:30

                      Vi har sålt vår förra bäddsoffa (ovan) som vi aldrig satt i utan bara hade till gäster som sov över. Vi köpte ju en ny på Jysk som vi har i tv-rummet och den större och bättre att sitta i när man är fler och skall sitta i d...

Av Malin wiper - Torsdag 18 april 09:00

    I går när min man var till sin tandläkare i Hallstahammar så promenerad jag omkring i vårt bostadsområde. Här ser man att nåt är på gång så det dröjer inte länge nu innan folk kan sitta ute och njuta     Nu har skottkärran fått lite ...

Av Malin wiper - Onsdag 17 april 07:30

   I går hade jag tid på Citypraktiken för att undersöka mina öron. För ca 1,5 år sedan så hörde jag ett litet brus i öronen på kvällarna. Sen eskalerade det men jag har inte hört bruset när jag varit utomhus utan mest när jag skall sova. Tyvärr ha...

Av Malin wiper - Tisdag 16 april 08:45

    I går hade vi en riktig vårdag och jag såg detta andpar som låg i solen vid svartån och hade det bra     En ringduva dök upp på en gräsmatta och brydde sig inte om oss     Ytterligare en bild på den fina ringduvan. Jag är så fö...

Av Malin wiper - Måndag 15 april 15:15

    Efter all musikunderhållning i lördags på Röda Korset så var det dags för dans. Det är en tjejdansgrupp från Fryx dance company. Dom väldigt duktiga, smidiga och hade en väldigt bra rytm och enérgi. Dom går på Fryxellska skolan          ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Juli 2018 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards