Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 16 maj 2021

Dagens Nedskräpning, Yoghurt vanilj och Horst Büscher

Av Malin wiper - 16 maj 2021 15:00

 
Gissar att denna lilla byggnad varit en kiosk av nåt slag. Det finns ju en liten lucka som man ser där på sidan. Den såg jag på ett ställe i Västerås utkant. Nu är vi uppe i 15 grader varmt och jag ser att det kommit barn till lekparken framför vårt hus. Solen tittar fram lite då och då och vi har en svag vind. Jag är mitt uppe i matlagning till mig själv för min man är tillbaka nu på soppa. Fast han har i lite mosad fetaost och en äggula så han får extra näring. Det gäller att variera kosten då man  bara äter soppa. Jag kommer att vara inomhus i dag för jag har lite att göra hemma och vill gärna även ta ett fotbad. Hoppas ni mina besökare har det bra och ni får vara rädda om er


                   

  

En tom uppblåst av vind plastpåse låg på en trappavsats och blåste upp sig vid minsta vindpust. Nu börjar man se fler plastpåsar i miljön och det är en negativ trend precis som plastförpackningar

 

        

Skräplabbet

 

 

Jag gick förbi en vriden läskburk och tänk att dom lägger ner ett sånt arbete på att vrida eller trampa på dom istället för att slänga burkar där dom skall vara efter att dom druckits ur. Hur svårt kan det vara?. Dom kanske hör hemma på en utställning och ingå i ett konstverk som handlar om tidens gissel


 

Ett glasspapper tittade upp mellan bladen på marken. Det ser ut att vara en nötglass pinne och en smiley som log mot åskådaren. Det kan väl inte vara så svårt att frakta bort till en soptunna?. 


 

Jag såg på långt håll nåt som lyste gult på en stor gräsmatta så jag gick ut och kollade. Där låg en godispåse med Milk Chocolate Peanuts. Märket Big Hit


 

På samma gräsmatta dök denna kartong upp. Det är Sandwich orginal, alltså glass från GB. Ju mer skräp jag ser ute ju mer beklämd blir jag. Hur skall detta sluta när ingen bryr sig?. 


 

En brun läderhandske låg så ensam vid en gångväg. Nån kan ha tappat den för det är alltid bara en handske eller vante som man ser. Mina förra solglasögon som jag köpte bara för ett år sedan blåste iväg när jag gick ur bilen. Jag hade dom i knät och när jag gick ut så var det kraftig blåst och jag letade länge men hittade dom aldrig. Dom kostade mig 500 kr så ett tag senare så var jag tvungen att köpa nya och dom var lika dyra. Nu är jag mer försiktig 


 

Här har det blivit liggande en liten bukett med ängsblommor som till slut vissnat

 

                           

 

Jag har inte kunnat äta Yoghurt trots att jag tycker det är så gott. Min mage har inte kunnat bearbeta detta men nu har jag hittat en sort på Lidl som jag kan äta lite av men bara en kaffekopp full. Den kommer från Ängens och är en laktosfri mild Yoghurt med 1,3 % fett. Den är dessutom jättegod


 

Sen har vi då denna som också finns på Lidl och är en riktig lyxvariant gällande smak och och konsistens. Den kan jag också äta en kopp med men inte mer för då börjar magen protestera. Den kommer från Milbona och är en Creamy mild yoghurt med vanilj. Den är säkert lämplig till bas i en efterrättsskål med lite bär, kex, cholkad mm. Den finns i många fler smaker men den med vanilj är så populär så när dom får in den så går den åt direkt


                                                    

                           Nordic Nest 

 

På hemvägen häromdan åkte vi under denna järnvägsbro men bilden såg så tom ut så jag satt in en bild på en bil genom photoshop. Med denna bild önskar jag er nu en fortsatt fin söndag

 

       

Ett gäng vackra annorlunda vindskulpturer skapade av Horst Büscher 

 

              


           Gifer  

 

#Byggnad #Skräplabbet #Plastpåse #Läskburk #Handske #Yoghurt #Vindskulpturer

 
 
Ingen bild

Gunilla

16 maj 2021 15:34

Ja nu har jag fastnat bakom datorn och då tittade jag in igen.
Tror inte man kan uppfostra de som slänger dom har inte den uppfostran som vi fick. Tråkigt är det.
Har älskar yoghurt sedan den kom då var det trekantiga förpackningar,tror jag börjar bli antik.
Skönt att läsa att du känner dig bättre i fötterna efter du köpte nya skor och inlägg.
Fortsatt bra dag!
Kram!

Malin wiper

17 maj 2021 06:12

Det gäller ju att föräldrarna tar tag i sånt när barnen växer upp och sen tar skolan över. Tyvärr så verkar det inte heller fungera för jag tror även föräldrar och andra vuxna slänger skräp på marken också.

Det värsta är ju att det kommer att slå tillbaka på dom med en sämre miljö och klipmatpåverkan så jag tycker det är otroligt korkat att inte förstå detta. Vi får ju information varje dag hur läget är

Jag gillar också yoghurt men min mage har aldrig tålt det. Enligt en läkare så tål alla inte yoghurt för magen kan inte bearbeta den. Därför blev jag så glad att jag hittat sorter jag kan äta lite ibland av så man åtminstone kan få njuta av smaken

Inte är du antik ;) då är vi båda det för jag är ju också uppväxt med dessa tetra och även mjölkflaskor i glas och mjölkhämtare

Tack och lov så har jag en extremt bra läkningsförmåga och jag har nu tagit till mig träning för hälsporre i flera dagar och det hjälper. Jag kommer inte nu att kunna gå så långt som förut men jag kan ju ändå promenera och sen bygga på

Ha en jättefin början på veckan. Här har det regnat i natt och nu blåser det. Det är 7 grader på morgonen

kram från Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 18 april 09:00

    I går när min man var till sin tandläkare i Hallstahammar så promenerad jag omkring i vårt bostadsområde. Här ser man att nåt är på gång så det dröjer inte länge nu innan folk kan sitta ute och njuta     Nu har skottkärran fått lite ...

Av Malin wiper - Onsdag 17 april 07:30

   I går hade jag tid på Citypraktiken för att undersöka mina öron. För ca 1,5 år sedan så hörde jag ett litet brus i öronen på kvällarna. Sen eskalerade det men jag har inte hört bruset när jag varit utomhus utan mest när jag skall sova. Tyvärr ha...

Av Malin wiper - Tisdag 16 april 08:45

    I går hade vi en riktig vårdag och jag såg detta andpar som låg i solen vid svartån och hade det bra     En ringduva dök upp på en gräsmatta och brydde sig inte om oss     Ytterligare en bild på den fina ringduvan. Jag är så fö...

Av Malin wiper - Måndag 15 april 15:15

    Efter all musikunderhållning i lördags på Röda Korset så var det dags för dans. Det är en tjejdansgrupp från Fryx dance company. Dom väldigt duktiga, smidiga och hade en väldigt bra rytm och enérgi. Dom går på Fryxellska skolan          ...

Av Malin wiper - Söndag 14 april 11:45

  Vi hade det toppen i går på Röda Korset där dom hade full fart hela dan. Här ser ni Kelly till höger som är chef och till vänster en av dom anställda. Alla är så kreativa och trevliga. Först får man köpa fikabiljett och det kostar 50 kr/perso...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards