Öppen Ridå

Alla inlägg under november 2011

Av Malin wiper - 20 november 2011 23:36

 


Jag blev så ledsen när jag läste att Lasse Brandeby dött i en ålder av endast 66 år. Det känns verkligen sorgligt och tomt. Jag såg honom live första gången i Göteborg där jag bodde då. Han uppträdde med sin damorkester i slottskogen som Kurt Olsson och då var dom inte än kända över hela sverige utan det kom senare. Damorkestern spelade så bra och han var helt suverän och jag skrattade otroligt mycket åt detta. Sen såg jag honom när han var som mest populär och uppträdde på Lisebergs stora scen och det var så knakat med folk så man ficka verkligen trängas.


  


Här är tjejen som spelat med Kurt Olssons . Jag  tog bilden 5/9 2010 i Taberg


På Bergets dag i Taberg så uppträdde en tjej 2010 som varit med i Damorkestern och jag fotade henne och fick en autograf. Hon heter Gunnel Samuelsson och spelar altsaxofon och tvärflöjt. Klicka här för att komma in på en sida där hon är representerad


 


  


Själv såg jag allt på tv när det handlade om hans figur Kurt Olsson. Han kommer verkligen att bli saknad. Han hatade orättvisor och har alltid varit intresserad av samhälle och politik



 

Av Malin wiper - 20 november 2011 14:24

 

Min man fick ta en bild på mig innan jag gick hemifrån. Jag fotar på stickcafét men glömmer att jag kanske borde vara med på bild själv också nån gång

 

Ja då har man haft några toppentimmar på Mimmis stickcafé. Jag kom inte hem förrens 21.00 för jag följde med 3 st tjejer från Mimmis på Folkets Hus bio. Dom visade filmen jag skrev om för några dagar sen "Niceville" och den var verkligen bra och 2.5 timmar lång och man fick både gråta och skratta.


Klicka här för att läsa om filmen och se en trailer


  

Det var så otroligt varmt ute i kväll så dörren stod öppen hela tiden.


  

Här ser vi Mimmi som är upphovskvinnan till stickcafét och ägare av Mimmis Magasin


  

Här sitter vi nu och stickar, virkar och pratar. Vi var sammanlagt 18 st


  

Helena i ursnyggt stickat plagg


  

Fin stickad barnkofta som Helena skall ge bort


  

Här har en av kvinnorna med sig en tomte som jag får fota. Hon är urduktig också på att sticka och virka.


  

En kvinna som stickade en rosa halsduk


  

Detta skall bli en tröja


  

Här står hon som stickat Helenas lila överdel.


  

Den här unga tjejen är också en fena på att handarbeta och hon har nådat ihop denna snygga hatt som ser lite 20-talet ut och hon passade ypperligt i den


  


 Hon har även virkat dessa handledsvärmare med döskallar på.


  

  

En kvinna som inte var där hade bakat dessa fina wienerbröd. Jag själv tog bara en slät kopp kaffe. Jag har inte samma sötsug längre efter att ha ätit kromtabletter över en vecka


  

Jag drack kaffe i denna fina mugg som Helena hade fått av sin väninna som är mamma till Linnea på bilden. Jag skrev om henne för några dagar sen när jag träffade henne och mamman ute



Fortsättning följer i morgon.......................

Av Malin wiper - 19 november 2011 17:42

 


Här har granresningen kommit igång på ena sidan ytterdörren. Bror Andersson som äger Stationshuset har forslat dit granarna och han och Marianne står här och försöker få i julgranen i julgransfoten och det  var lite kämpigt. Min man hjälpte till lite men här står han och tittar på


  

Dom fick göra ett nytt försök eftersom det blev lite snett så Bror fick ta till yxan.



  


Här har nu båda kommit på plats. I morgon sätts belysningen fast på granen och då skall Marianne skicka en bild till mig.




Efter granresningen så blev vi inbjudna på en kopp kaffe och vi hade alla en trevlig stund med många skratt...  och lite upp(tåg)...  



Av Malin wiper - 19 november 2011 16:16

    


Vi har varit till Stockaryd och sett på när dom rest två granar på sidorna om ingången till Stationshuset. Det har varit duggregn hela dagen och lite halvkallt. Vi har haft det toppen med våra vänner Marianne och Annelie där på Cafét. Det är inte så lätt att ta bilder i detta väder. Här står Marianne på trappen och min man nedanför. Klicka här för att komma in på Stockaryds stationscafé. Jag har även tagit foton till en ny header som jag skall ha över julen. Annelie som driver stationscafét håller även på med webbdesign och hon skall smycka ut bilden jag tagit. Tyvärr är det nåt fel på servern så jag kan inte sätta in länk till hennes sida just nu.


  


Dom hade gjort semlor tills i dag och dom såg helt fantastiska ut och dom som åt sa att dom var jättegoda.  


  

Nybakade hallongrottor


  

Rulltårta hembakt också


  


Muffins


  


Jag lyckades motstå alla sötsaker och tog mig en smörgåsbakelse istället och den var så saftig och supergod. Det gula underst var så gott  och det var persikor som gjorde lite extra till anrättningen. Min man tog en skinksmörgås men den glömde jag fota


   


Här samtalar min man med en Stockarydsbo


   


Annelie åkte iväg till Sävsjö på en second hand och kom hem med två såna här fina höga ljushållare. Dom kostade endast 40 kr/st och passade ypperligt i dom höga stationsfönstren


  


   


Dom har kommit en bra bit på perrongbyggnaden

                          

  


   


En gran hade kommit upp i den fina parken mittemot stationsbyggnaden. 


 


 


Här kommer en scen ur den svenska filmen "Skenbart". Det är en komedi från  2003 med manus och regi av Peter Dalle. Klicka här för att läsa om filmen. Jag har själv sett den och den var rätt bra


   

Av Malin wiper - 19 november 2011 09:00

 


Häromdan var jag till Hermeshuset där min man arbetar och hälsade på. Dom har fullt upp med att färdigställa lokalerna och har redan haft en del jobb. Det är ett socialt företag som dom håller på att bygga upp. Min man har varit gästbloggare hos mig och berättat om sociala företag. Klicka här för att läsa det inlägget. Mr T har bara kunnat arbeta deltid dom sista åren och det blev kraftig nerdragning på hans jobb och 80 personer fick gå och bland dom min man. Efter att ha försökt söka nytt jobb länge så dök detta med sociala företag upp som kommer ursprungligen från Italien. Min man är åt det teoretiska hållet så han är kassör, kontaktman och sköter marknadsföring mm. Han och dom andra har fått gå på en hel del kurser innan som satt igång. Alla har specialområden och kan lite av varje och det gör att dom kan ta många sorters jobb. Detta var det första sociala företag som satt igång i Vaggeryd.


Just nu har dom fått in jobb där dom byter till vinterdäck på ett antal bilar


  


På ytterdörren sitter denna lapp som är tillfällig tills allt är klart.


  


Dom har målat alla väggar i lokalerna och nu är det golvets tur att bli utbytta. Så här ser den slitna tråkiga mattan ut på första golvet som skall fixas


  


Här är den nya korkmattan som kommer att passa till den milt rosa väggen.


  


I dessa maskiner tvättar dom hästtäcken och även vanliga mattor. Ett torkrum är färdigställt och det blir mer av alla möjliga arbetsuppgifter.


  


Dom har redan fått in en praktikant som varit där nu i 2 veckor och han är en jättetrevlig kille som även  verkar trivas bra där.


  


Här har dom en garageingång på baksidan. Lokalerna består av två våningar.



Nu önskar jag er alla en jättefin lördag



Av Malin wiper - 19 november 2011 07:00

  

Vi åt ute i går också och denna gång blev det sushi på "Samuraj" där vi ätit många gånger förut och dom håller sån bra kvalitet och riset är perfekt. Här sitter min man och hugger in. Han är så långhårig nu så i morgon skall jag klippa hans hår.


  


Här ser ni det gulliga ägarparet titta fram...    Dom är supertrevliga och sushin är superb.


Klicka här för att kolla på porslin för både sushi och annat


  

Så här gott ser det ut. Klicka här för att se vad dom har fått för betyg på "sushikartan"


  



Av Malin wiper - 18 november 2011 17:15

  

Vi har varit till Jönköping i dag och kom nyss hem. Sen åkte vi till vårt stamställe Café Lakatos för att ta oss en fika och träffa Maria Lakatos och hennes medhjälpare Emilia. När jag närmade mig dörren så ser jag en främmande person stå innanför med en bricka. Först trodde jag det var Maria för jag såg bara det mörka håret och vinkade till henne och personen vinkade tillbaka...  . Det var inte Maria så jag kände mig så dum...  Fast kvinnan var så glad och trevlig så det gjorde nog inget. Maria kom fram och pratade med oss och jag frågade om dom blivit fler på cafét. Då sa Maria att hon sålt sitt café till kvinnan som serverade. Jag blev så ställd och är så känslig just nu för det händer så mycket runt mig så jag  fick ta till alla mina krafter för att inte börja storgråta. Det kom ändå en tår så  Maria kom ut och kramade om mig....  . Maria Lakatos har haft sitt Café och chokladbutik i snart 5 år och vi har varit stammisar hela tiden. När  vi började gå dit och fika så hade jag en annan blogg som hette "Tredje akten" Jag har alla foton nersparade på en extern hårddisk.


Klicka här för att komma in på Café Lakatos facebooksida

 


Här en liten minnesbild från vårt fika februari 2010. Hon hade såna goda kakhjärtan med fantastisk sylt i mitten. Hon är så duktig på att baka så vi har fått njuta av många sorter genom åren. Det är i alla fall skönt att inte Cafét läggs ner utan fortsätter i annan regi och den kvinnan skall försöka bevara så mycket som möjligt av kaffesorter och annat som Maria haft sån hög klass på. Det känns ändå konstigt för man har ju  kommit så nära Maria och hennes personal och det är sån härlig och intim stämning där och hon har många stamgäster som gått där lika länge som oss.  Maria blir kvar fram till jul. Förut hade hon en trio som spelade nån gång i månaden  men dom är splittrade nu tyvärr.

Hon och den nya ägaren kommer att ha en mingelkväll måndag 28/11 18-21 och vi är bjudna...    . Vi går ju på mindre kalorier nu men hon sa att det blir småplock så då kan man äta bara det man vill och inte vara så mätt när man går dit. Det kostar inget utan dom bjuder på detta...  Den nya ägaren heter Viktoria och hon har ett annat Café sen förut som heter Malmborgs konditori och ligger vid Rådhustorget.  Klicka här för att komma in på Malmborgs konditoris hemsida


 

Detta var vår fika hos Lakatos 

Här kommer en tårdrypande låt med John Denver och Placido Domingo som heter "Perheps love"...  Jag hörde den på WWR Internetradion i morse när min väninna ia spelade den. Det är bara att bulla upp med lite näsdukar....  


Klicka här för att komma in på John Denvers hemsida. Han dog redan 1997 i en flygolycka endast 53 år gammal.


Klicka här för att komma in på Placido Domingos hemsida


  

Vi fick en jättefin burk med Marias fantastiska kakor julen 2010. Jag får nog göra ett minnesinlägg så småningom.


 

Av Malin wiper - 18 november 2011 08:00

 


Här kommer nu lite bilder från Henriks sportbutik. Tänk att vi har så många butiker i ett sånt pass litet samhälle. För att inte tala om Café, restauranger mm.


   


Det första jag ser är denna söta och glada tjej som står och packar upp varor. Hon har samma pigga humör som Henrik


  


Här får min man hålla upp en mössa som passar för den riktigt frusne     


  


Ännu en varm i orange. Dom har massor av olika mössor och det är en välsorterad butik där man kan hitta lite av varje.


  


 En lite diskretare mössa men jättefin. Gillar märket med en hand.


   


Lite tunnare toppluvor i neonfärger


   


   


Ryggsäckar fanns det en hel del av 


   


Det finns massor av fiskegrejer också          


   


Två läckra adidas väskor


   


Tuffa gummistövlar med rosa snörning baktill


   


En översiktsbild med jackor


   


Det finns massor av sportskor i många modeller.


   


Det finns många som inte hittar bikinis nu men här hade dom ganska mycket att välja på. Jag har en bloggvän som skulle åka till varmare  trakter men hon fick inte tag på nån bikini.


  

    


Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26
27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Fråga mig

108 besvarade frĺgor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards