Öppen Ridå

Alla inlägg under november 2011

Av Malin wiper - 18 november 2011 07:00

 


 


  Här ser ni Henrik som är butikägare av "Henriks sport" som denna fredagen får önska en låt i min blogg. Han är en trevlig och glad kille som är lätt att prata med. Han är född i Vaggeryd och har haft sin sportaffär sen 1990. På sin fritid så sjunger han i en Gospelkör som heter "Betel Gospel". Dessutom spelar han trumpet. Han har sprungit Göteborgsvarvet 2 gånger och till sommaren är det dags igen.


Klicka här för att komma in på en sida och läsa om Henriks  sport


  

Gospelgruppen han är med i har kommit ut med en cd och den köpte jag.


  


Här ligger hans sportaffär sida vid sida med Akleja blomsterhandel. Jag har fotat lite inne i butiken men det kommer i nästa inlägg. 


  

Henrik har önskat en låt med Eart Wind and Fire. Klicka här för att komma in på deras hemsida. Dom är en amerikanskt R&B- och funkband som bildades i Chicago 1969. Gruppens grundare och frontfigur är Maurice White. Genom åren har gruppen vunnit 6 Grammy på 12 nomineringar. Sångaren Maurice White och The Ramsey Lewis Trio gick ihop på 1960-talet. Bandet flyttade senare till Los Angeles där det tog namnet Earth Wind & Fire. 1972 tillkom flera medlemmar. Ett av många kvalitetsmärken gruppen hade var den berömda blåssektionen The Phoenix Horns. Gruppen var störst i mitten på 70-talet, då de bl.a släppte många soundtracks till filmer. Gruppen är fortfarande aktuell och släppte ett nytt album 2005

  

Här kommer låten Boogie Wonderland



Av Malin wiper - 17 november 2011 14:30

  

Så här ser det ut nu nere i samhället. Dom är i full gång att sätta upp julbelysning. Tiden går fortare ju äldre man blir tyvärr...   Jag önskar att jag kunde skriva nåt poetiskt som jag gjorde förr i mina diktböcker men det funkar inte längre och jag blir bara sittande med en karusell i huvudet. Efter min utbrändhet och nackskada så hände nåt som gör att det tar stopp. 

  

 Här en stjärna som dom inte hunnit sätta upp än 


  

Jag åkte iväg till min mans arbete för att hämta en sak och då följde han med mig ett ärende in till samhället. Vi hade tänkt äta lunch hemma men när vi hörde att Ritz  hade sin fantastiska Caesarsallad i dag så kunde vi inte motstå. Jag har aldrig gillat sån förrens jag ätit den på Ritz. Kycklingen är lite varm och grillad och så mör så den smälter i munnen. sen är baconet helt suveränt lagomt stekt och krutongerna av bästa slag. Rikligt med skivad äkta parmesanost gör anrättningen ännu smakfullare. Den består sen av olika sallader, rödlök och körsbärstomater. dessutom en sås som är så god så man blir helt stum. 

  

Tänk att man kan motstå dessa frestelser, bakelse i koppar med massor av godsaker, bär och chokladspiral ovanpå...  Det lurar frestelser överallt men jag skall vara ståndaktig denna gång...  


   

Den 4 december på Skyltsöndagen bjuder Ritz på glögg och pepparkakor


 

Klicka här för att komma in och rösta på Stockaryds Stationscafé i en tävling om en konferans i Grythyttan.  Tyvärr har Stockaryd åkt ner till tredje plats från första och det gillar jag inte. Dom är verkligen värda att vinna



Så här ser gilla-knappen ut som man måste klicka på först och sen rösta. Man behöver bara klicka på knappen före första gången man röstar. Sen är den aktiv hela tiden. Sen klickar ni där det står: Rösta på deltagarna


   

Klicka här för att komma in på Norah Jones hemsida


Av Malin wiper - 17 november 2011 09:45

  

  

På söndag 20/11 18.00 är det dags för film igen på vårt Folkets Hus. Filmen heter Niceville (orginaltitel The Help) det är en amerikansk dramafilm från 2011 i regi av Tate Taylor. Filmen är baserad på Kathryn Stocketts bästsäljande roman med samma namn.

 

                   


Filmen skildrar situationen för färgade kvinnor som arbetar som hemhjälperskor i 1960-talets Missisippi. Emma Stone spelar rollen som socitetsflickan Skeeter som vill bli författare och kommer i kontakt med hemhjälperskorna Minny och Aibileen spelade Octavia Spencer och Viola Davis. Filmen hade premiär 10 augusti 2011 i USA och 23 september 2011 i Sverige. Källa wikipedia


Klicka här för att läsa en recension av filmen. Klicka här för att komma in på Folkets Hus hemsida


  


Akleja blomsterhandel har Julinspiration onsdag 30/11 18.30 Anmälan görs i butiken eller på telefon 0393-10588. Klicka här för att komma in på Akleja Blomsterhandels hemsida


  


Det blir julmarknad i Vaggeryd 4/12 14-18


  

Söndag 20/11 är det Hantverksmässa på Ekbacken i Bondstorp 10-15. Massor av  unika julklappar och med ett tiotal lokala hantverkare som visar och säljer sina alster. Dom bjuder på Glögg och pepparkaka. Det är Bondstorps Hantverkarförening som står bakom hantverksmässan

Av Malin wiper - 17 november 2011 07:00

 

Gardinuppsättning från Mimmis Magasin


Då var det dags för en gissningstävling igen och ni har tid på er tills 23/11 10.00 Än om ni inte har nån blogg så går det bra att vara med. Ni behöver inte länka till inlägget eftersom det blivit fel på bloggen. Den har blivit låst utan vidare så det går inte att spara ner bilder och kopiera text.  Jag har skrivit flera gånger till bloggplatsen men inte fått nåt svar. Jag kommer att fixa en ny blogg så småningom men ha kvar denna under inköringstiden.


  


Marianne som bor i Stockaryd bidrar med en bild på gissningsobjektet...  . Vad är detta?.

 


  


Den som kommer med rätt svar först vinner denna ljushållare från "Cult design" som är inköpt på Mimmis Magasin. den är 11 cm bred och 4 cm hög.


  


Det är en lös insats som går att byta ut för att förändra utseendet på ljushållaren. Det finns många att välja mellan.


Lycka till med gissningaran och ha en fin dag 

Av Malin wiper - 16 november 2011 16:30

 


Nu börjar det bli tomt i dom flesta lådorna i köket. Vi har endast 2 st med det allra nödvändigaste kvar. I lådorna har jag haft plastskydd sånt som man kan köpa på rulle. Nu skall jag bara ta bort dom och göra rent.

 

    


  

I vardagsrummet börjar kartonghögarna växa sig stora.


  

Där dom två Billybokhyllorna stått gapar det nu tomt förutom nya kartonger jag packade i går. Det är lika bra att vara ute i god tid. Dessutom håller jag på att sy några klädnypeklänningar som snart är färdiga.


  

Jag hade några ärenden ner på samhället men har inte kommit hem förrens nu så vi blev borta i flera timmar. Jag och min man träffade en f.d arbetskamrat från när vi jobbade på Uppåkra Mekaniska AB. Han har nu ett helt annat yrke och trivs förträffligt. Han bjöd med oss på kaffe hos Ritz och där satt vi i minst en timme och pratade. Han är en supertrevlig kille på 37 år som numera är Polis. Innan det så var vi på Ritz och åt lunch bestående av hemmagjord kycklingpaj som var otroligt god.  Det gör att vi varit till Ritz konditori 2 gånger i dag men vi tog bara en slät kopp kaffe eftersom vi nu har skött oss i 3 dagar. 

  

Här ser man den hemgjorda kycklingpajen med god sallad till och en superb kryddning.

Av Malin wiper - 16 november 2011 16:15

  

Nu kan man rösta på samhällets lucia och det gjorde vi på Mimmis Magasin denna gång. Min man röstade på nr 3 och jag nr 4


 

När jag ändå var där så kan jag visa upp lite mer från Mimmis. Här en julgardin i hissmodell.


  

Gardinlängd med julkulor som mönster


  


Gardin längd med jultexter


  

Julvaxduk


  


Rätt stor ljusstake av klassisk modell men med tomtar som en ny touch


  


En plåtkrona som man kan sätta ris eller en blomma inuti. Den är ca 34 cm hög


  


Här ser ni en tomte med en ägel i sina händer....    


  


Barnplädar som finns i olika mönster


  


Snyggt stickat eller virkat som stod i skylten.


  


Garn till raggsockor 1 nystan garn plus mönster för 80 kr


  

Mer raggsocksgarn


  

Kolla vilken häftig annons Mimmis Magasin har inne i vårt kommunblad Framme.nu. Till vänster ser vi Helena, i mitten Therese och till höger Mimmi. Tyvärr gick det inte att få nån bättre bild eftersom det är tidningspapper. Klicka här för att komma in på vår kommuntidning Framme.nu

Av Malin wiper - 16 november 2011 09:43


 

Nu har Stockaryds Stationscafé åkt ner på andra plats i tävlingen och det vill man ju inte...  Så jag hoppas ni röstar för dom är värda att komma på första plats så som dom kämpar för att hålla igång det fina cafét i det fantastiska stationshuset.  Det är ovanligt att ett så pass litet samhälle har ett sånt stort och fint stationshus. Klicka här för att komma in på stationscafét som drivs av Annelie

 


 



Klicka här för att komma in och rösta på Stockaryds Stationscafé i en tävling




  För att kunna rösta så måste man först klicka på den oranga fyrkanten i vänster menyrad det står my N i rutan. Sen klickar man på röstningsrutan där det står: Rösta på deltagarna. Man får rösta en gång/dag




Så här ser gilla-knappen ut som man måste klicka på först och sen rösta. Man behöver bara klicka på denna knapp före första gången man röstar. Sen är den aktiv hela tiden.



 

En rolig bild som jag fick över mejl av min bloggvän Stevie.

 

Jag har haft fullt upp på morgonen så jag har inte hunnit blogga förrens nu. Först in i duschen och sen en stor disk efter att jag tömt en massa köksskåp på porslin. Nu har vi bara kvar fyra av varje i porslin. Det känns verkligen inte som ett hem längre...  . Vi har nu blivit av med våra två bokhyllor (Billy från IKEA). Vi har frågat flera om dom vill ha dom men det har inte passat in nånstans. Till slut satt vi ut dom på blocket och det ringde en person som ville köpa dom direkt för några hundralappar. Jag återkommer lite senare i dag när jag har nåt att skriva om. 



Free Orkut and My Space Wednesday  Graphics Glitters


Av Malin wiper - 15 november 2011 16:00

    


Här lite händelser i Vaggeryd framöver:


  


Tina Ahlin kommer till Multihallen Fenix Kulturcentrum Torsdag 17/11 kl 18.00 Det kostar bara 50 kr för vuxna 


Klicka här för att komma in på Tina Ahlins hemsida

 

  


Det blir Stickcafé hos Mimmis Magasin igen 20/11 15-17. Alla är välkomna till några trevliga timmar med kaffe och fin gemenskap. Man behöver inte handarbeta om man inte vill eller kan utan kom då bara för att umgås med ett glatt gäng.


 


  


I dag tisdag 15/11 och Torsdag 17/11 blir det loppis p.g.a flyttning på Storgatan 35 mellan 16-19


  

Denna fina kopparhink såg vi på Röda korsets second hand sist vi var i storstan. Den kostade över 300 kr. Den har många användingsområden bl.a till ved tycker jag.

Klicka här för att komma in på Bolin Smide för att se många fina vedförvaring och annat


  


Fin  tallrik med tomte som stod i skylten


Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26
27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards