Öppen Ridå

Alla inlägg den 18 november 2011

Av Malin wiper - 18 november 2011 17:15

  

Vi har varit till Jönköping i dag och kom nyss hem. Sen åkte vi till vårt stamställe Café Lakatos för att ta oss en fika och träffa Maria Lakatos och hennes medhjälpare Emilia. När jag närmade mig dörren så ser jag en främmande person stå innanför med en bricka. Först trodde jag det var Maria för jag såg bara det mörka håret och vinkade till henne och personen vinkade tillbaka...  . Det var inte Maria så jag kände mig så dum...  Fast kvinnan var så glad och trevlig så det gjorde nog inget. Maria kom fram och pratade med oss och jag frågade om dom blivit fler på cafét. Då sa Maria att hon sålt sitt café till kvinnan som serverade. Jag blev så ställd och är så känslig just nu för det händer så mycket runt mig så jag  fick ta till alla mina krafter för att inte börja storgråta. Det kom ändå en tår så  Maria kom ut och kramade om mig....  . Maria Lakatos har haft sitt Café och chokladbutik i snart 5 år och vi har varit stammisar hela tiden. När  vi började gå dit och fika så hade jag en annan blogg som hette "Tredje akten" Jag har alla foton nersparade på en extern hårddisk.


Klicka här för att komma in på Café Lakatos facebooksida

 


Här en liten minnesbild från vårt fika februari 2010. Hon hade såna goda kakhjärtan med fantastisk sylt i mitten. Hon är så duktig på att baka så vi har fått njuta av många sorter genom åren. Det är i alla fall skönt att inte Cafét läggs ner utan fortsätter i annan regi och den kvinnan skall försöka bevara så mycket som möjligt av kaffesorter och annat som Maria haft sån hög klass på. Det känns ändå konstigt för man har ju  kommit så nära Maria och hennes personal och det är sån härlig och intim stämning där och hon har många stamgäster som gått där lika länge som oss.  Maria blir kvar fram till jul. Förut hade hon en trio som spelade nån gång i månaden  men dom är splittrade nu tyvärr.

Hon och den nya ägaren kommer att ha en mingelkväll måndag 28/11 18-21 och vi är bjudna...    . Vi går ju på mindre kalorier nu men hon sa att det blir småplock så då kan man äta bara det man vill och inte vara så mätt när man går dit. Det kostar inget utan dom bjuder på detta...  Den nya ägaren heter Viktoria och hon har ett annat Café sen förut som heter Malmborgs konditori och ligger vid Rådhustorget.  Klicka här för att komma in på Malmborgs konditoris hemsida


 

Detta var vår fika hos Lakatos 

Här kommer en tårdrypande låt med John Denver och Placido Domingo som heter "Perheps love"...  Jag hörde den på WWR Internetradion i morse när min väninna ia spelade den. Det är bara att bulla upp med lite näsdukar....  


Klicka här för att komma in på John Denvers hemsida. Han dog redan 1997 i en flygolycka endast 53 år gammal.


Klicka här för att komma in på Placido Domingos hemsida


  

Vi fick en jättefin burk med Marias fantastiska kakor julen 2010. Jag får nog göra ett minnesinlägg så småningom.


 

Av Malin wiper - 18 november 2011 08:00

 


Här kommer nu lite bilder från Henriks sportbutik. Tänk att vi har så många butiker i ett sånt pass litet samhälle. För att inte tala om Café, restauranger mm.


   


Det första jag ser är denna söta och glada tjej som står och packar upp varor. Hon har samma pigga humör som Henrik


  


Här får min man hålla upp en mössa som passar för den riktigt frusne     


  


Ännu en varm i orange. Dom har massor av olika mössor och det är en välsorterad butik där man kan hitta lite av varje.


  


 En lite diskretare mössa men jättefin. Gillar märket med en hand.


   


Lite tunnare toppluvor i neonfärger


   


   


Ryggsäckar fanns det en hel del av 


   


Det finns massor av fiskegrejer också          


   


Två läckra adidas väskor


   


Tuffa gummistövlar med rosa snörning baktill


   


En översiktsbild med jackor


   


Det finns massor av sportskor i många modeller.


   


Det finns många som inte hittar bikinis nu men här hade dom ganska mycket att välja på. Jag har en bloggvän som skulle åka till varmare  trakter men hon fick inte tag på nån bikini.


  

    


Av Malin wiper - 18 november 2011 07:00

 


 


  Här ser ni Henrik som är butikägare av "Henriks sport" som denna fredagen får önska en låt i min blogg. Han är en trevlig och glad kille som är lätt att prata med. Han är född i Vaggeryd och har haft sin sportaffär sen 1990. På sin fritid så sjunger han i en Gospelkör som heter "Betel Gospel". Dessutom spelar han trumpet. Han har sprungit Göteborgsvarvet 2 gånger och till sommaren är det dags igen.


Klicka här för att komma in på en sida och läsa om Henriks  sport


  

Gospelgruppen han är med i har kommit ut med en cd och den köpte jag.


  


Här ligger hans sportaffär sida vid sida med Akleja blomsterhandel. Jag har fotat lite inne i butiken men det kommer i nästa inlägg. 


  

Henrik har önskat en låt med Eart Wind and Fire. Klicka här för att komma in på deras hemsida. Dom är en amerikanskt R&B- och funkband som bildades i Chicago 1969. Gruppens grundare och frontfigur är Maurice White. Genom åren har gruppen vunnit 6 Grammy på 12 nomineringar. Sångaren Maurice White och The Ramsey Lewis Trio gick ihop på 1960-talet. Bandet flyttade senare till Los Angeles där det tog namnet Earth Wind & Fire. 1972 tillkom flera medlemmar. Ett av många kvalitetsmärken gruppen hade var den berömda blåssektionen The Phoenix Horns. Gruppen var störst i mitten på 70-talet, då de bl.a släppte många soundtracks till filmer. Gruppen är fortfarande aktuell och släppte ett nytt album 2005

  

Här kommer låten Boogie Wonderland



Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26
27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards