Öppen Ridå

Alla inlägg den 6 november 2011

Av Malin wiper - 6 november 2011 10:30

     

God morgon till en ny och förhoppningsvis bra dag då vi sovit till 10.00...  förra inlägget skrev jag i går och tidsintställde. Nu kommer dagen att bli kort och vi skall sätta oss och äta en långfrukost..  . Vi har så rörigt hemma med massor av kartonger och lådor som man går och styper på...  Det är ju inte precis mysigt  och det  känns som vi inte bor här längre. Det är bara att ge sig till tåls, ingen idé att bära upp kartonger till vinden igen. Mr T tog ner 6 st och av dom blev det 3 kvar när jag rensat bort en massa saker som vi ändå inte kommer att använda mer. Nu tar vi upp 3 åt gången från källaren och rensar och sen vilar vi. Det funkar bättre om jag tar många pausar.


  

Vi har nu tömt allt i våra två "Billyhyllor" och har satt ut dom på nätet för att se om dom går att sälja. Syrran sa att en del är ute efter såna hyllor som är utgångna och i dom färger som IKEA hade förut.    


      

Dom här likörglasen som vi köpt på second hand kommer vi också att göra oss av med.  Dom ser så stora ut på bild men är mycket mindre. Dessa kan man hitta som vinglas också på en del second hand men det var länge sen jag såg några nu.


    


Den här aluminiumkoppen skall jag ha kvar för det är en av dom få saker jag har från när jag växte upp. Jag drack ofta mjölk i denna kopp som barn. Jag har även en servettring med mitt namn på som jag fick som litet barn. Nån slags dopgåva än om jag inte blev döpt som baby utan  gjorde jag själv när jag konfirmerades eftersom jag ändå skulle byta namn.


     

Jag har även tömt skåpet där jag annars har min tändarsamling. Det kommer jag att ta med mig och kanske sätta i hallen i den nya lägenheten.


  


Detta är en av mina första tändare och är lite speciell med sin kitschighet. För att tända den så trycker man in det bakre benet och då kommer lågan upp längst upp i stolsryggen. Jag köpte den på Mat i Marks Fyndlager för många år sedan. Nåt sånt går inte att få tag på numera. Då samlade jag bara på roliga och knäppa tändare. Klicka här för att komma in på en sida full av kitsch



En cover på Travelling Wilburys låt "Handle with care". Orginalet är naturligtvis bäst men den versionen har jag haft inne förut och nu var jag ute efter bilden i klippet

Av Malin wiper - 6 november 2011 07:00

    


Jag har sett en film som heter "Limbo" i regi av Maria Södahl. I rollerna ser vi: Line Verndal, Henrik Rafaelson, Lena Endre, Bryan Brown mfl. Bryan brown har man förut sett i bl.a TV-serien Törnfåglarna. Filmen är ett drama från 2011.


Handlingen:


Året 1973 reser Sonia och hennes två barn från Norge till Trinidad. Hennes man (Joe) arbetar där som ingenjör inom oljebranchen. Till en början är det spännande för Sonia att från vardagen till ett liv på en tropisk ö i Karibien men det blir sen en utmaning för familjelivet. Hon får kontakt med Svenska Charlotte (Lena Endre) som är gift med Jos kollega Daniel. Barnen går på privatskolor och kvinnorna förväntar sig njuta av sitt priviligerade men händelsefattiga liv i ytligt umgänge över en coctails. Sonia upptäcker sen att hennes man Joe har varit otrogen men hon försöker hålla fasaden uppe men med ett krisande äktenskap och utan riktiga vänner tappa hon snart kontrollen över vardagen. Sen berättar jag inget mer om ni vill se filmen.


  


Detta är Line Verndal som spelar huvudrollen i denna film.  Hon föddes 1972 i Oslo och är en norsk skådespelare som vi bl.a sett i TV-serien Himmelblå.


       


Min Recension:


Det är en film om kärlek, svek och förtvivlan och jag tycker att filmen är klart sevärd. Jag är annars inte så förtjust i Lena Endre men i denna film gör hon väldigt bra ifrån sig och man kan riktigt känna hennes förtvivlan och bitterhet utan alltför stora gester. Hon känner sig fången i ett liv hon inte vill ha längre men har kommit lite upp i ålder och har svårt att kunna bryta sig fri. Det är regidebut för regissören Maria Södahl som snyggt skildrar klyftorna mellan lokalbefolkningen och utlandssvenskarna utan att överdriva. Det får räcka med denna lilla recension.

Av mig får filmen 3 palmer av fem möjliga i betyg 


                

.

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26
27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards