Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 31 december 2013

Katrineholm, en nostalgitripp...

Av Malin wiper - 31 december 2013 08:00

  

På hemvägen från Enköping åkte vi över Katrineholm där vi bodde 8 år på 90-talet men sen flyttade vi till Vaggeryd år 2000. Dom har gjort om motorvägen dit så nu går det snabbare att ta sig fram. Här ser man lite av torget och huset i förgrunden har lite butiker och även en restaurang med pub som jag besökte ett antal gånger med mina arbetskamrater efter att vi haft julbord. Vi brukade först träffas hos oss för en förfest och sen iväg till julbord och kvällen slutade i detta hus där vi dansade och hade kul.



    

Dom hade väldigt fina juldekorationer ovanför båda huvudgatorna. I Katrineholm har jag två vänner kvar som jag har kontakt med på facebook. Nästa gång vi åker igenom så skall jag försöka träffa nån av dom.


    

Detta har förut varit en biograf och sen blev det en restaurang men nu vet jag inte vad som har där. Det är snart 14 år sedan vi bodde där och jag längtar inte tillbaka för jag trivs så bra där vi bor nu, men minnena finns kvar.


  

Här har det också varit en biograf när vi flyttade dit men sen blev det ett nöjesställe. Vi stoppade en man på gatan som berättade att det var helt tomt där nu och det vore synd om dom skulle förstöra den arkitektoniskt vackra takdesignen

  


  

På ett gammalt hus hade dom smyckat ut med tomtar i naturlig storlek som liksom hävde sig uppåt, det såg häftigt u  


  

Ingång till en Galleria som även fanns när vi bodde där. Innanför är det ett konditori, klädesbutik och Åhlens    


    

Här ser ni en park som jag inte tror fanns när vi bodde där. Ovanför en pizzeria som vi köpte färdigmat ifrån ibland.   


   

Här går min man förbi en Vårdcentral där det förut låg en privat praktik som hetter Läkarcentrumet Nyponet, när jag kollar på nätet så finns det kvar men har flyttat till Lövåsen. Klicka här för att komma in på deras hemsida. Vi gick där i många år och det var billigare och bättre än på vårdcentralen och finare miljö och toppenläkare. 

 

 

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild  

 

Efter ytterligare letande efter vår läkare Jörgen Holm så hittade jag en artikel där det finns bild på honom och lite text från Katrineholms Kuriren.  Klicka här för att komma in på sidan. Klicka här för att komma in på en sida och läsa mer om svårigheter dom haft. Genom honom fick jag kontakt med en bra sjukgymnast som hade medicinskortopedisk utbildning. Jag visste inte då att jag hade en sån allvarlig nackskada där även en nerv kommit i kläm. För att kunna fortsätta arbeta så var jag tvungen att gå regelbundet på behandlingar.  


    

Konstnären till detta verk är motorsågsskulptören Stefan Karlsson. Klicka här för att komma in på hans häftiga hemsida  


    

Vi åkte även förbi vår gamla arbetsplats SKF där vi båda jobbade i nästan 8 år. På arbetsplatserna där var det självstyrande grupper och pekdatorer till hjälp vid inställningar.   


   

Min man utanför Röda Korsets second hand i Katrineholm där vi köpte lite småsaker. Dom var så trevliga där och priserna var humana, och det var rent och snyggt och lätt att överblicka vad som fanns.  

 

 

Ja då var det nyårsafton, och själva  skall vi bara ta en promenad, äta nåt gott och ta det lugnt. Hoppas ni har en fin nyårsafton att se fram emot. Tack till mina fina härliga läsare för detta år som gått.... må ni få ett fint nytt år...  2014 

  

 

 

 


  

  


 
 
Annelie

Annelie

31 december 2013 10:53

Finns många små mysiga småställen / städer i vårt avlånga land.

Jättefina bilder.

GOTT NYTT ÅR önskar jag dig och din man,, ha nu en riktigt mysig afton med god mat och dryck.

Varma kramar från oss båda till er båda.. // Annelie

http://minegen65.blogspot.com

Malin wiper

31 december 2013 13:41

Ja du när man åker omkring som vi gillar så hittar man massor av smultronställen av alla de slag. Kul att du gillar bilderna

Ha en underbar nyårsafton och ett Gott Nytt År

stor varm kram

 
Kenneth

Kenneth

3 januari 2014 17:31

länge sen jag var där

http://rothvoss.se

Malin wiper

3 januari 2014 20:19

Det känns som det hänt en del där

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Söndag 19 maj 14:45

    Den här bilden tog min man då hans bror och han var ute och fiskade nere vid Mälaren i går                                                                      När dom sen var på väg hem genom Vasaparken så såg dom dessa hästar me...

Av Malin wiper - Lördag 18 maj 16:30

    I förmiddags gick jag förbi vår busshållplats när jag var på väg ner till centrum. På håll såg jag denna barnvagn (sittvagn), och blev så ställd när jag inte såg nån bredvid vagnen så jag blev lite oroligatt ett barn satt ensam i vagnen. När...

Av Malin wiper - Lördag 18 maj 10:00

     Vi var ju och såg återinvigningen av Aseaströmmen i går och jag började med att filma Västerås Stadsmusikkår. Dom spelade jättebra och sen hölls det invigningstal. Dom borde ha avspärrat så man hade vetat vad man hade att hålla sig till. Mån...

Av Malin wiper - Fredag 17 maj 09:45

    I går då vi var på väg ut på vår promenad så såg jag nåt på gräsmattan men det såg så märkligt ut. Jag gick närmare och då såg jag att det var en hare. Den låg blixtstilla och när jag närmade mig med lätta steg så reagerade den inte så jag b...

Av Malin wiper - Torsdag 16 maj 08:15

    I går promenerade vi bort till ICA Ettan som ligger 1,1 km från oss. När vi gick där på trottoaren så hörde jag nåt som prasslade bredvid mig och det visade sig vara en kråka. Den var jättenära mig så den blev jätterädd och flög iväg så snab...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29
30 31
<<< December 2013 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards