Öppen Ridå

Alla inlägg under december 2010

Av Malin wiper - 18 december 2010 09:08

  

Vi passade på att äta lunch i form av sushi på bästa sushi baren i Borås i går. Vi har ätit där många gånger och den heter "Futimaki". Dom har så lagomt stora bitar och dom smakar ljuvligt.

 

        

Vi brukar sitta på bardelen så vi kan titta ut på folklivet.

 

       

Det är ett sånt arkitektoniskt snyggt hus på andra sidan.         

  

       

Här har vi nu fått vår sushi och jag brukar bara ta 7 bitar, 5 med lax och två med omelett. Min man tar 10 bitar och då blir det några med tonfisk också. 

 

        

Så här kan man sitta också. 

 

    

Jag kollade in lite smycken i en juvelerarbutik i närheten efterråt. Det finns halsband med jättestora pärlor nu och det röda på bilden är enormt men jättesnyggt. Halsbandet i mitten är rött med vita prickar.

 

         

Här ett halsband med platta stora stenar i olika orangetoner och nåt svart glänsande emellan som jag tror är blodsten. 

  

       

Ytterligare ett halsband med enorma pärlor. Såna hade man på 70-talet men i liten annan tappning och mycket i träpärlor. Det är inte så lätt att fota i skyltfönster för det blänker och blir skuggor.         

                    

 

         

Granen i dagrummet där mamma bor. Hon är mest nere där och sitter i soffan och har fått en ny dam att samtala med. Hon sover mest numera i sin lägenhet och tror att dagrummet är hennes hem.

 

 

Av Malin wiper - 18 december 2010 07:01

  

 

Klicka här för att komma in på The Refreshments hemsida. Här en låt från deras nya jul cd. 

  

              


Av Malin wiper - 18 december 2010 06:20

          

       Animeringen kommer från Vickes animera i gimp

 

Jag har varit uppe sen 04.30 och har svårt att somna om. Det har blivit lite grubblande i natt och det beror på att jag var på möte ang mammas boende i går men allt gick så bra och biståndsbedömmarna var lättsamma och förstående. En jättegullig tjej ur personalen var med också så jag fick lite information. Allt ordnade sig till det bästa så det känns tillfredställande. Mamma skall bo kvar och vi skall göra några smärre förändringar bara. Tack för era fina och gulliga kommentarer som jag fann här när jag kom hem. Orkade inte blogga i går eftersom jag kom hem så sent.

 

         

När vi åkt en bit i går så stannade vi till vid ett ställe som heter Nice Inn och är ett café som även serverar mat. Dom har nu stängt för vintern men har öppet på sommaren och så länge dom kan på hösten. Det var några mil kvar till Borås men jag kände mig trött efter bara 4 timmars sömn så min man fick ta över ratten ett tag. 

  

Så här ser hela huset ut.

 

   

Nån hade gjort en snöskulptur i form av en ängel framför huset.          

 

   

Ytterligare en som nog föreställer nåt tomteliknande.

  

   

Det är väldig fin omgivning runt caféet med uteplatser och små lusthus. Vi har fikat där några gånger och det var jättetrevligt.

 

   

Framför huset bakom vägen så är det en jättefin sjö och på sommaren så kan man hyra en båt där.

 

   

Sen fortsatte vi till Borås i ett vitt vackert vinterland. Himmelen var så vacker hela vägen.               

 

          

När vi var framme i Kinna så såg vi denna lustiga tomte som såg ut att klättre uppför balkongen.  

 

Fortsättning följer senare...........

 

  Ha en fin dag...   

Av Malin wiper - 18 december 2010 06:01



             

 

Första priset är denna dubbel cd

 

             

 

Andra pris denna jul cd

  

Jag är med i utlottningen av två cd skivor med The Refreshments.

Han som har bloggen och utlottningen heter Farfar-Hebbe. Så gå in här för att tävla.

 

                    

Av Malin wiper - 17 december 2010 08:22

        

              Bilden kommer från Wiba.se 

 

Här sjunger Elvis tillsammans med Martina McBride "Blue Christmas". Klicka här för att komma in på Martina McBrides hemsida. Klicka här för att komma in på Elvis hemsida. Detta måste vara en fejkad duett eftersom hon är 44 år i dag. 

               

          Bilden kommer från Wiba.se  


Av Malin wiper - 17 december 2010 08:07

     


Jag kommer bara att hinna detta inlägg eftersom vi skall åka till Skene så fort som möjligt. Eftersom det kan vara både halt och snöigt på vägarna så vill vi ta god tid på oss. I går var det lite snöstorm här längre fram på dagen.

 

        

 

Fotade genom fönstret i går när min man hade skottat bort det värsta så änderna kunde få sina frön.

 

       

 

Här har en skata satt sig på soptunnan som dom kom för att tömma i går. För det mesta så ligger dom ner och äter. Nu har vi en skadad and här igen och det är en liten hona som har fått ena benet helt förstört men hon är jättetuff och knuffar sig fram till maten. Flyga kan hon i alla fall och jag vet inte om det finns nån som tar hand om skadade djur här.

 

       

         Bilden kommer från Wiba.se 

 

Vi får se om jag orkar blogga nåt i eftermiddag annars återkommer jag på lördag. Hinner tyvärr inte in på era bloggar i dag.

 

 

    Önskar er alla en härlig fredag vad ni än skall hitta på...  

Av Malin wiper - 16 december 2010 19:34

                    

 

Här sjunger Helen Sjöholm en låt av Billy Joel som är översatt till svenska. Hon har spelat in en hel cd med hans låtar. Klicka här för att läsa lite mer om cd:n som heter "Euforia"

 

         

Klicka här för att kolla vart jag hittat denna mikrofon i form av en julgransprydnad 

 

Klicka här för att komma in på Helen Sjöholms hemsida. Helen Sjöholm är född 1970 i samma stad som mig nämligen Sundsvall. Hon är numera bosatt i Nacka.  

 



   Nu får jag önska er en härlig kväll...  

Av Malin wiper - 16 december 2010 16:25

                    

Här en bild på mig förra julen då Mr T fotade mig till min julheader. Jag har gjort om den lite i fotoprogrammet med ett filter och brus i bilden. Jag håller i en brevpress och har en ficklampa under för att få ljuseffekt...  hur barnslig är man egentligen?...  

 

   

Jag har i alla fall fått gjort det jag förutsatt mig. Här en pärontårta som jag bakat och gett bort. Den brukar alltid bli bra men jag blir så osäker när jag inte kan dela den och se att den är som den ska inuti. Denna har jag visat förut i bloggen men nu gjorde jag två stycken i olika formar och denna är större och fyrkantig så det blir mer som en tårta.

 

   

Denna gjorde jag i en lite mindre och rund form och då blir det mer som en päronkaka, lite högre. Här har inte toppingen och valnötterna kommit på än som skall på innan gräddning. Denna skall jag ha med till mamma i morgon och den är lättare att frakta. Sen skall jag göra några till oss själva och frysa in och även annat bröd som jag bakar i början av nästa vecka.   

 

Klicka här om ni vill ha receptet

 

 Detta är en morotskaka med kardemumma och valnötter som jag brukar baka på julen för det är många julkryddor i kakan, den är lite jobbig att göra för det är massor av ingredienser men ett riktigt säkert kort. Den räcker länge för den är så mättande och mäktig.  

          

 

Receptet på Morotskakan: 

 

3 ägg
3 1/2 dl socker
1 1/2 dl grovt hackade valnötter
1 1/2 tsk bikarbonat
1 1/2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
1 1/2 msk mald kardemumma
1 msk mald kanel
4 dl mjöl
4 dl finrivna morötter
2 1/2 dl neutral olja
smör och ströbröd till formen

Gör så här: 


Sätt ugnen på 200 grader. Vispa ägg och socker till en vit smet. Tilsätt valnötter, bikarbonat, bakpulver, salt, kardemumma, kanel, mjöl och vispa ihop alltsammans. Blanda morötterna och oljan. Rör allt slätt med en slev.                    

 

Häll smeten i en smörad och bröad form med löstagbar botten. Grädda kakan i ugnen ca 30-40 minuter tills den släpper från kanten. Kolla kakan redan efter 30 minuter för ugnar är så olika varma. Låt sen kakan svalna. 


  


Topping:

 

Vispa ihop florsockret, det smälta smöret och philadelphiaosten till en kräm. Vispa hårt med en vanlig visp. Tillsätt vaniljsockret och skalet och saften från citronen. Var försiktig med citronen för den kan ta överhanden.

 


             

 
Vispa ytterligare och fördela sedan krämen på kakan.

Låt krämen sätta sig lite före serveringen.

 

 

   

 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< December 2010 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards