Öppen Ridå

Alla inlägg den 7 december 2017

Av Malin wiper - 7 december 2017 19:00



                     



Direkt ur skivbacken handlar denna gång om Mahalia Jackson en suverän sångerska som gick ur tiden redan 1972 i en ålder av 60 år. Hon föddes i New Orleans, Lousiana och hon omnämns ibland som "gospelns drottning". Hon har inspirerat många musiker bland annat Aretha Franklin. Martin Luther King sa en gång att en sångerska som hon inte förds mer än en gång per århundrade, utan en gång per årtusenden. Mahalia Jackson invaldes i Rock and roll Hall of Fame 1997. Hade hon levt i dag så hade hon varit 106 år                                

 

     


Väljer här en låt jag aldrig hört med henne förut som jag föll pladask för. Det är Trouble Of The World. Klicka här för att höra henne i Silent Night. Holy Night. Gåshudsvarning!. Klicka här för att höra henne sjunga O Holy Night. Mahalia Jackson spelade en viktig roll även i civilrättsrörelsen. Vad många som har fått kämpa genom alla tider för sina rättigheter. Nu har vi meetoo som rört om i grytorna och vi får hoppas att det blir stora förändringar. Sen att inte kvinnor får samma lön som männen i samma yrke känns helt sjukt. Vi skriver 2017 men det känns som 1817. 

 

                                          

   

Minnesbild från vår nya husvagn Adria 1998. Här hälsar vi på hos min son och hans pappa i Sundsvall, sonen hade egen lägenhet en bit bort. Till vänster min mans bror, i mitten min sons pappa. bredvid honom Mr T och jag till höger. Pappan hade ett hus på södra sidan om Sundsvall uppe på höjden mot Södra berget. Vi låg i husvagnen men serverades frukost hos sonens pappa och hans fästmö. Det var sonen som tog bilden

 

                                  

 

 

#Skivbacken #Mahalia #Trouble #Civilrättsrörelsen #Minnesbilden 

Av Malin wiper - 7 december 2017 13:45

 

Hej på er! i natt har det snöat men eftersom det är nollgradigt så kommer den att töa bort. Efter några timmar så började det regna för fullt så nu har vi sånt där trist väder igen som inte liknar vinter. Snart har vi inga vintrar längre och det blir ju aldrig så kallt som det var förr. Min man har såna besvär med vänstra knät nu och det spänner så han kan inte koppla av och då blir sömnen lidande. Han fick avslag på sin remiss till ortopeden märkligt nog och måste gå i en "artrosskola" och det börjar en ny nästa år. Dom gör allt för att folk skall komma så långt ifrån operationskön som möjligt. I den här takten så dröjer det nog så länge så han inte kan gå till slut. Klarar inte av att tänka på det för jag blir både ledsen och arg. Vi skulle ha gått till Hallstaparken i går kväll och lyssnat till kören Joyvoice som leds av Susanne Croner. Det funkade inte för min man så vi fick stanna hemma och vi är ju nya här så jag har inga vänner i närheten att gå med.                       

 

   

Down on my knees med Ayo. Ayo föddes 1980 och är en nigeriansk sångerska, låtskrivare och skådespelare

                 

På julafton har det gått 10 månader sen vi flyttade från Vaggeryd till Hallstahammar. Sätter in lite klickbilder från flytten. Innan vi flyttade så dog min svärmor, min mans ena bror blev sjuk så Mr T åkte dit och var där en vecka, sen fick vi en 3 veckors lång förkylning, efter det så åkte min man upp på sin mors begravning medans jag skulle fixa resten inför flytt. Inte nog med det utan jag fick återfall på ländryggsbesvären så mitt under flytten kunde jag knappt göra nåt. Vi fick hjälp av min mans fd arbetskamrat Camilla och hennes ena son som bodde i samma hus som oss. Sen kom även ordföranden i Museieföreningen och min son och hjälpte oss. Vi brukar alltid annars vara helt förberedda och klara inför flytt men vad gör man när allt kör ihop sig?. Vi är så tacksamma för den hjälp vi fick vid flytten. 

 

                                             

 

Det är så skönt att vi nu är klara och inbodda. Dessutom trivs vi så bra i lägenheten och ljuset som kommer in från dom stora fönstren och två balkongdörrar gör att det blir så trivsamt och man mår bra. Ändå kan jag ibland känna en rotlöshet eftersom jag flyttat så mycket i mitt liv men det hade varit ännu värre om jag inte hade varit till västmanland förut i och med att min son bor i Enköping och min mans bror i Västerås. Vi är så bekanta med flera städer här och vi har nära till Katrineholm där vi bodde i 8 år på 1990-talet. 

 

    


Här passar denna låt in som heter No Roots med Alice Merton. Alice Meron är en 24-årig sångerska och låtskrivare. Hon är av tysk-irländskt påbrå. Hon uppnådde stor framgång med denna låt. Sköt om er och ha en bra dag 

 

 

#Snöat #Regna #Ortopeden #Ayo #Alice

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14
15
16 17
18 19 20 21 22
23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2017 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards