Öppen Ridå

Alla inlägg under augusti 2012

Av Malin wiper - 22 augusti 2012 07:00

  

När vi var ute på våra utflykter i Enköping och Västerås och kollade båtar så såg vi lite djur också. Här en and som stod så fint på en planka i som flöt omkring i vattnet.


  

Här fick jag zooma så mycket så bilden blev lite oskarp men det såg så härligt ut när änderna låg och njöt på badplattformarna.  


En snigel som jag höll på att trampa på då den korsade en liten stenväg


  

Min man tog upp snigeln för att hjälpa den över vägen...   


  

Jag höll även på att trampa på denna lilla fina groda så Mr T tog upp den också för att förflytta den till ett säkrare område så den slapp bli ihjältrampad...  

Water holdin frogs


Jag har inte varit i form på några dagar så jag har hållit mig inomhus. I förrgår hade vi både regn, hagel och åska men i går var det sommar igen. Jag är uppe tidigt i dag och skall ta vara på tiden och vandra ner till vårt grönområde Ingelund, gå omkring och bara njuta. Har hamnat i en liten svacka som jag måste kravla mig upp ifrån så jag blir starkare och tål mer.  

Av Malin wiper - 21 augusti 2012 17:00

  

Dom har en jättefin galleria i Västerås centrum dit vi gick för att kolla runt och ta en fika på Konditoriet som finns därinne. Jag skall visa fler bilder på gallerian senare. Klicka här för att komma in på Gallerians hemsida. Caférecension nedan:


 

Där finns ett fantastiskt Konditori som heter "Systrarna Ericsson" som bakat bröd sen 1930-talet. 


Klicka här för att komma in på deras fina hemsida  


  

Vi tog varsin smörgås och både brödet och osten var jättegoda så vi bara satt och njöt och kollade ut över gallerian.      


  

Dom som arbetade där var jättetrevliga och jag fick fota en av dom. Stämningen var avslappnad och behaglig. Skall sanningen fram så fikade vi där två dagar i rad....   


  

Här är ett rum som ligger lite mer in i Konditoriet

 


   

  


  

En bild tagen från andra våningen ner mot cafét där det också finns butiker och annat 


  

Dom hade väldigt frestande glass...  

 


  

Här satt vi när min son var med på lördan efter att vi varit på bio


  

Dom hade såna frestande bakverk som man hade velat sätta tänderna i...  men jag har fått bort sötsuget och vill inte sabba detta.

      


          


       


    

Detta är bara en bråkdel av alla frestelser som fanns där. Klicka på bilden så blir dom större


   

  

Nästa gång vi besöker Västerås. Det är ett så roligt när man hittar bra ställen där man trivs att fika och får kraft. Det ger mig i alla fall mycket och då vill man dela med sig i bloggen.

Av Malin wiper - 21 augusti 2012 12:30

 

Klicka här för att kolla vart jag hittat denna bild och se fler tåg


I går ringde min Kusin E från Malmö och sa att hennes pappa, min morbror, gått ur tiden. Han blev 92 år och var en jättesnäll och fin man som jag bara har glada minnen av. Han och hans familj var med på min pappas begravning för 7 år sedan. Vi kusiner är så utspridda i Sverige och har tyvärr inte haft möjlighet att träffas så ofta. Jag blev jätteledsen för nu är det tre personer som jag känner som dött i år.  Jag pratade med min morbror nån gång på hösten 2011 och då hörde jag att han lät trött och hade lite svårt att prata. Nu är det bara min mamma kvar i syskonskaran, som bestod av 4 pojkar och en flicka. Erik som nu gick bort var 3 år äldre än mamma och dom var dom yngsta syskonen. Dom var födda i Umeå och tre av mina morbröder blev kvar där medans mamma och Erik flyttade runt lite i Sverige. Min morbror bodde i Malmö där han har barn och barnbarn men innan dess bodde han både i Sundsvall och ett tag i Stockholm. Han var lokförare till yrket och många i mammans släkt jobbade inom SJ. Morfar var tågmästare, en morbror var stins och mamma  var sekreterare på SJ ett antal år. Morbror Erik var ett av vittnena på mitt första bröllop när jag gifte mig med min sons pappa, det är ett fint minne som jag alltid kommer att bära med mig


Vila i frid morbror Erik


 





Lite ångloksnostalgi till min morbrors ära...

Av Malin wiper - 21 augusti 2012 08:15

  

Här har min man hittat skjortan han köpte och är på väg till provrummet.  

   

  

  

  

  Nyhemkommet skjortor inför höst och vinter


  

Denna tyckte jag var jättesnygg

 

Av Malin wiper - 20 augusti 2012 20:00

     

I fredags innan vi skulle träffa min mans brorsa som bor där så hittade vi en klädbutik som vi missat förut. Den heter dM mode och är ett familjeföretag men ingår i en kedja. Dom har ingen hemsida tyvärr. Hon som jobbade där var jättetrevlig och dom har jättefina kläder till vettiga priser. En hel vägg var täckt med kläder som kostade från 199 kr till drygt 300 kr och det fanns nåt för alla och själv gillade jag kläderna till tusen och skulle vilja kunna köpa mer än jag gjorde men det får bli nästa gång. Det var toppen att dom även hade en herravdelning som var välsorterad den också. Jag skall lägga undan lite pengar tills nästa gång vi är där så jag kan handla lite mer.


Klicka här för att se vart dM mode butiken ligger i Västerås    


  

Min man köpte denna skjorta som hade kostat 399 kr, nu drygt 200 kr. 


 

Mönstret på nära håll. Den satt jättefint på honom och var behaglig 


  

Jag köpte denna lite silkiga capeblus som är lite blågrön och var jättebekväm. Den kostade bara 199 kr och fanns i olika färger och mönster.


  

Så här ser blusen ut på när jag spexar lite på hamnscenen i Enköping när vi var där och fikade innan vi åkte hem i går. Jag skall ha den till andra byxor som passar bättre till senare och kolla om jag har några smycken som passar till  


  

Jag köpte även denna jumper för 199 kr som är mycket snyggare i verkligheten och trots mönster så trollade den bort några kilon från min kropp. Det är lite resår nedtill


  Dom hade en hel avdelning med jättefina reakläder av alla sorter   

     

  Dom hade såna här caper också utan ärm och med lite mer färger.

    

                

I nästa inlägg visar jag lite herrkläder från butiken

  

Av Malin wiper - 20 augusti 2012 15:00

På ett ställe i Enköping såg vi detta häftiga ekipage, en Ford Street rod med en äggformad husvagn SMV. Klicka här för att läsa om dessa vagnar och se fler bilder. Detta var verkligen en ovanlig kombination. Klicka här för att läsa om SMV:s historia

         


  


Klicka här för att läsa lite om denna husvagn


  

Klicka här för att se fler av dessa bilar. Klicka här för att komma in på Swedish Street  Road Association

  

Dom här husvagnsmodellerna var väldigt populära förr och var inte billiga att köpa. Numera går dom bara att specialbeställa och det blir inte billigt. Klicka här för att komma in på deras hemsida

  

  

  

Av Malin wiper - 20 augusti 2012 10:00

  

Vi fick en present av min son i form av en filmklappa till vår filmhall...  Vi blev jätteglada 


  

Den är en kocka som man kan hänga på väggen eller ställa på nåt bord eller skåp.  När man skall stänga igen larmet på klockan så använder man klappan. Vi skall nog ha den i "Likörhörnan" där vi också har filmtema. Då ser man den ända från man kommer in genom dörren


  

är jag ändå är igång så kommer här två filmtips. Jag har nog tipsat om dessa för några år sedan men nu har jag sett om filmerna och dom håller verkligen.


Den ena är Last Chance Harvey. En varmt mänskligt drama om två mogna lite kantstötta personer som träffas av en slump. Filmen är från 2008. Klicka här för att komma in på filmens hemsida och läsa och se lite mer


Den andra är en engelsk film smart och spännande film som heter "Bank Job". I den är det också toppskådisar och en känsla och nerv i. Klicka här för att läsa mer om filmen som är ett drama, thriller, kriminalare         


The last chance Harvey Trailer


The Bank Job trailer

  


Klicka här för att se vart men kan få tag på en liknande klockklappa



Av Malin wiper - 20 augusti 2012 09:15

     

Vi har varit och hälsat på min son i Enköping och kom hem ganska sent i går. Jag har så mycket kort att fixa och är så trött så det kommer att ta lite tid. Tack för era kommentarer som väntade mig här. Hoppas ni haft en fin och händelserik helg. 


  

Min son har köpt ett klaviatur som man även kan ha på sig som en gitarr. Bilden blev inte så bra och han ser sig inte lik ut men jag sätter in den ändå.  Jag är så ovan att han har långt hår för det var många år sen sist och han har haft rätt kort hår i många år         


  

Han fyllde år 6/8 men eftersom vi ändå skulle åka dit så köpte vi hans födelsedagspresent när vi var där. En ställning under tvättstället där han kan ställa grejer som inte ryms i badrumsskåpet från IKEA, och en badrumsmatta. Sen bjöd vi honom på bio i Västerås


  

Han hade köpt en ny cykel av märket Cresent som han förvarade i källaren eftersom det stjäls så mycket. Den var jättefin  


  

Sånt här mönster som på sadeln fanns även på vissa delar av cykeln som var lite silverfärgad och 7-växlad


  

Här kommer min man gående för att bära upp lite från bilen    


 


Rolig lampa som vi såg i Västerås när vi var och hälsade på min mans lillebror. Den hängde inne i en restaurang och ser ut som lite näveraktig. Det kan ju även vara remsor av nåt annat material som formats

  

Jag önskar er alla en härlig början på veckan. Vi har bara haft en dag med regn där vi befunnit oss. 


Här kommer en gammal låt som heter "On a Bicycle built for two" med Nat King Cole

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards