Öppen Ridå

Alla inlägg under augusti 2012

Av Malin wiper - 8 augusti 2012 09:15

 

Freaking news


Nu verkar det vara regn som gäller men till helgen lovar dom bättre väder än om det inte blir så varmt. I dag skall vi åka ner till Jönköping och hämta min Lap top men det blir lite senare för min man har fått tid på sjukgymnastik. Han trodde att höftleden var utsliten för han har haft sån värk men enligt röntgen så hittade dom ingen artros så nu skall sjukgymnasten undersöka honom och ev ge honom ett träningsprogram.


Emmylou Harris har varit i Sverige och uppträtt på Stockholms musik & arts. Hon prisas med 4 plus i Aftonbladet och kallas för gudabenådad. I recensionen prisas hon mest för Gram Parsons covern Luxury Liner. Klicka här för att höra den låten. Klicka här för att läsa en hel recension i GP


Jag väljer denna låt istället som heter "Someone like you". Klicka här för att komma in på hennes hemsida 


  

Nu önskar jag er en njutningsfull dag med denna bild på Champagne moussebakelse från vårt Ritz konditori...  


Av Malin wiper - 7 augusti 2012 22:02





 


   




Jag tävlar hos LifeofJohanna om ett presentkort från caseapp.se var med du med, här"



 



 


Ha en fin kväll...

Av Malin wiper - 7 augusti 2012 15:45

  

Det öppnar en barnklädesbutik på Storgatan 45 i Vaggeryd 25 augusti. Den ligger mellan vår bostad och samhällskärnan. Efterfrågan på en sån har varit stor här för det föds rätt mycket barn. I lokalen har förut varit en datafirma och före det när vi flyttade hit för 12 år sedan en glasögonbutik.  Det är ett kul namn på butiken tycker jag. Jag är inte så hemma på barngrejer för vi har bara ett litet barn i släkten och det är min mans brors barnbarn som heter Emil. Dom bor långt uppe i norr men vi har skickat dit lite till pojken när han föddes och fyllde ett år. Vi har några saker till liggande som min man skall skicka upp.


  

Vad jag kunde se på rutan så kommer dom vara på facebook också men jag får reda på mer när jag går dit när dom öppnar.

 


  

Här där vår spelbutik legat hade barnklädesbutiken velat slå upp sina portar men det fick dom inte för dom ville ha in ett försäkringsbolag i lokalen. Det tycker jag är otroligt korkat för som det är nu och kommer att vara så har halva folklivet försvunnit från torget sen spelbutiken la ner. Förut satt det folk på bänkarna, man såg lite hundar och folk som stod och pratade utanför spelbutiken, det kändes levande. Man kunde köpa sig en tidning och gå in och sätta sig på Ritz Konditori och mysa eller på uteserveringen. Nu måste man först gå till ICA och sen ner till Ritz. Jag fattar inte hur dom tänker i kommunen när dom försämrats så här? Jag är väldigt besviken på detta och många med mig.


Av Malin wiper - 7 augusti 2012 09:15

  

God morgon kära läsare, hoppas ni sovit gott. Såg detta häftiga gamla tält när vi var ute och åkte på småvägar. Det verkar ha blivit populärt igen att tälta för man ser inte bara husvagnar och husbilar på campingar längre utan rätt många tält och det känns kul. I dag är det lite kallare ute men solen försöker att bryta fram. Jag skall ta mig en promenad in till samhället för att handla lite och även ta en fika på Ritz Konditori. Jag var inne hela dan i går så i dag måste jag ut. Vi håller på att rensa upp för fullt i datarummet. Dom ringde från Elgiganten i går och sa att min Lap top inte kommer förrens i morgon för det har varit strul med leverantörerna. Då kommer vi bara att ha en stationär data i det rummet och det blir mer plats för gästsäng. Vi kanske ställer tillbaka bäddsoffan som stod där förut. 


Klicka här för att komma in på en nostalgiblogg och se gamla tält


  

Klicka här för att se vart jag hittade bilden på denna kamera som började produceras i början av 60-talet. Det är en Zeiss Ikon Contessan 50 mm. Det slår en nu hur fina dom var och numera en snygg inredningsdetalj om man inte vill använda den

 


Klicka här för att se vart jag hittade denna bild på en camera i form av choklad

  

En sån här Volvo Duett hade mina föräldrar ett tag och dom användes även av Televerket som det hette då. Bilarna målades då oranga och hade svart text. ibland satt man i bagageutrymmet för det var mer spännande. Kan riktigt känna havsdoft när jag tänker på den bilden för vi var ofta ute och badade vid havt när vi hade den bilen. Föräldrarna hade även Austin och några andra bilar som jag inte kom ihåg namnet på.



Nu hoppas jag ni alla får en jättefin dag. Nu kom solen fram

Av Malin wiper - 7 augusti 2012 03:30

  

Jag har sett en film av Peter Dalle som heter "En fiende att dö för" en thriller från 2012.

I rollerna ser vi Richard Ulfsäter, Sven Nordin, Jeanette Hain, Tom Burke, Axel Prahl, Allan Corduner, Juha Sorola, Godehard Giese mfl. Skådespelarna är både svenska, tyska, ryska, engelska och norska. Det är en Svensk, Tysk samproduktion

Musiken i filmen är komponerad av Adam Nordén  



HANDLINGEN

 


Pangeateorin – Alfred Wegeners idé om att alla världsdelar en gång har hängt samman diskuterades flitigt av en mängd forskare under 1900-talets tidiga decennier. Trots hotet om ett världskrig beslutar tyskarna sig för att sätta ihop en expedition för att leta efter bevis på hans teori. Resan går till Svalbard och leds av en tysk geolog, Friedrich, och hans assistent Leni. Med på resan finns också framstående forskare, två engelsmän och en svensk - Gustav de Geer - samt skeppets norske kapten och den ryska besättningen


  


Filmen började i lite långsamt tempo men den byggdes upp och till slut blev den jättespännande och man drogs med. Peter Dalle har verkligen gjort en genomarbetad och bra film och visar att han kan göra mer än komedier. Fotot var svindlande bra och man fick se fantastiska vyer från Svalbard. Den skall helst ses i blueray för då njuter man som bäst av det fina fotot. 

   


Klicka här för att läsa en recension på MovieZine  



Av mig får filmen 4 båtar i betyg av 5 möjliga 

   



      



     

  



Av Malin wiper - 6 augusti 2012 18:45














Här en låt med Terence Trent D´Arby som så passande heter "Rain" Jag gillar regn men i lagoma mängder. Denna sommar har bjudit på lite för mycket. Han är en amerikansk singer-songwriter född i Manhattan, New York 1962. 



  




 


 









Klicka här för att komma in på hans hemsida

 


 




 

Av Malin wiper - 6 augusti 2012 18:00

  

När vi var ute och åkte häromdan så tog vi en tur förbi sjön Fängen (Vaggeryds kommun) också. Just här är det extra vackert för dom som bor på vänster sida mot bergväggen behöver bara gå över vägen för att komma ner till vattnet. Dom flesta har båtar, bryggor och uteplatser där



Detta hus var jättefint med alla blommor och utsmyckningar. 


  

På ena långsidan en liten fin oas som var lyrisk



Det såg ut att vara så fint inne, passande till huset 



En bit bort hade dom gjort en fin stentrapp upp mot berget som smälte in i omgivningen


  

Dom hade både båtplats och en fin uteplats vid vattnet.



Ännu en härlig brygga där man kan umgås och njuta



  



Båten på nära håll i en annan vinkel


  

I dag har det regnat hela dan och varit väldigt tryckande i luften mellan skurarna. Jag har sovit så dåligt i natt så jag har varit inomhus och fixat lite hemma. Min man började arbeta i dag och skall så göra fram till första september då han börjar arbeta på Museieföreningen "Magnisastugan" här i samhället. Han har varit webbansvarig där några år och nu skall han sitta där och restaurera bilder och digitalisera foton. Det ser han fram emot för han är så intresserad av sånt och kan rätt mycket om datorer nu också efter lång erfarenhet.




Hoppas ni får skön måndagskväll.  

Av Malin wiper - 6 augusti 2012 12:00



  


När min man och jag var inne på Dressman sist på A6 köpcentrum så hörde vi en bekant gammal låt som strömmade ur högtarlarna. Vi hade nästan glömt den låten som finns i många versioner. Sångaren heter Desmond Dekker och låten "Israelites" från 1968. Den har spelats in av honom i flera versioner under åren som gått och även i lite discoversion.


 




   



Han föddes 1941 och dog 2006. Han var en jamaicansk Ska, rocksteady och reggae singer-songwriter och musiker. Tillsammans med sin kompgrupp The Aces bestående av Wilson James och Easton Barrington Howard, hade han en av de första internationella jamaicanska hits med "Israels". Dekker var en av de mest populära musikerna inom Jamaica, och är en av de mest kända musikerna utanför


 



 


   


Man hör många gamla låtar ute nu och en del används i reklamsammanhang men det tycker jag är lite tråkigt för det förstör låten och man förknippar den med en produkt. Det borde skrivas ny musik till reklam då blev det fler arbetstillfällen för dom som komponerar musik



Ha en fin början på den nya veckan....



Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards