Öppen Ridå

Alla inlägg under augusti 2012

Av Malin wiper - 3 augusti 2012 17:00

 

I går när vi var till Jönköping så åkte vi även en tur till Huskvarna. Vi brukar gå in i Rosengallerian där det finns ett parfymeri som heter "Rosen Parfym" Det är två jättetrevliga svägerskor som driver affären och dom har väldigt mycket att välja på. Dessutom har dom lite sånt som andra parfymerier slutat föra såsom gamla rakblad, rakhyvlar och annat. Jag brukar köpa duschmössa där för dom har lite att välja på. Dom är även bra att stoppa in håret i när man sminkar sig eller lägger en ansiktsmask.  Klicka här för att komma in på Rosengallerians hemsida



Dom driver även ett Café inne i Jönköping som heter Café Adelante. Det är hennes man som är delägare där. Vi har varit dit och både ätit och fikat många gånger men nu var det ett tag sen. Klicka här för att se vad jag skrivit en gång då vi var dit. Klicka här för att se vad bra betyg dom fått på Cafékartan


  

USB-minne i form av ett läppstift. Klicka här för att se vart det finns


  

Här går man in till butiken



Här ser ni en av kvinnorna som driver parfymeriet, den andra var inte där just då. Tack för att jag fick ta en bild av dig... Klicka här för att läsa om dom två svägerskorna som driver butiken och har blivit profiler i Huskvarna.  Butiken har funnits sen 1994. Man känner sig sedd när man kommer in där och dom är jättemåna om kunderna.  


 

Dom hade ett bord fullt med reasmink och annat


          

Detta var det jag köpte på Rosen Parfym och även en nagelfil. Två duschmössor, en blå och en vit och blåprickig. Dom brukar ha olika varje gång man är där. Behövde en pincett och hon rekommenderade denna som kallas "flickpincett" Har testat den på ögonbrynen och den funkade jättebra. Klicka på bilderna så blir dom större.  


  

Bredvid Rosen parfym ligger Rosens Café där vi fikat några gånger och blivit nöjda. Vi tog en fika och det är så härligt att sitta där och kolla ut över butikerna och folk som går förbi. Hon som jobbar där är också en jättetrevlig tjej och sånt är viktigt för trivseln. 



  


Här en bild över fiket och som ni ser så sitter Mr T där och väntar på att jag skall sluta fota så vi kan fika...  



Detta är brownies som hon som står i fiket har gjort lite roligare med karamellströssel 



  


Det blev istället varsin smörgås och det är gott det också. Jag äter bara en halv numera.

 

Av Malin wiper - 3 augusti 2012 09:45

     

I  förrgår efter att vi varit till Gretas Butik så gick vi över till City skor för att kolla rean igen för vi har fått tag på så bra skor till lågt pris förut där. Jag hittade en väska som kostat över 345  kr nu kostade den 172,50.  Den är rejäl med massor av fack inuti och snyggt fodrad. Det följde med en extra liten rem så man kan ha den i handen och under armen som en lite större kuvertväska också. Klicka här för att se vad jag skrev om skorean när vi var dit sist. Jag hade kommit lite efter vad gäller kläder och skor på sista tiden eftersom vi lagt ner lite pengar på inredning genom att vi flyttat. Man har ju inte lika mycket att röra sig med som när man arbetar.  



 


Klicka här för att se fler funny bags



Sist hittade min man skor av märket "Senator" som tycks passa hans fot bra. Klicka här för att se fler skor av märket "senator". Nu hittade han ytterligare ett par av samma märke men lite mer somriga och som även går att ha som innesko. Dom fick han för endast 120 kr. Dom har pangpriser där just nu innan höstmodet kommer. Min man har alltid svårt att få tag på skor för han har storlek 46-47 och såna storlekar brukar säljas rätt snabbt för det finns inte så många av dom


Klicka här för att komma in på deras alltid så bra uppdaterade facebook



I går var jag till frissan och klippte mig. Nu tog jag bara 1,5 cm för jag vill ha lite längd på håret just nu. Jag glömde att be henne ta en bild på mig så det blir ingen denna gång. Jag har ju samma frisyr som förut så det har inte hänt nåt drastiskt.  Stället jag klipper mig på ligger bredvid Ritz konditori och heter Salong Hon & Han. Klicka här för att komma in på deras facebook


Den här gången var det denna tjej som klippte mig. Hon heter Bella och var jätteduktig och trevlig.  Hon var jättebrun för hon hade nyss haft semester och varit en vecka till Kreta. Jag brukar ge lite dricks för jag blir så nöjd jämt och då tog hon upp denna sparbössa i form av en groda och la slanten i till deras kaffekassa


    


 Jag fick mitt hår tvättat också för det blir lättare att klippa då tycker mina frissor för jag har så tjockt hår. Då får man sitta här där dom även har massage i stolarna och det är så otroligt skönt för det masserar så lagomt. Jag köpte en sån där massagedyna som man sätter i en fotöj hemma men den fick jag lämna tillbaka för den höll på att ta livet av mig...  Det gjorde ont och så skall det inte vara utan behagligt, visserligen har jag ömhet i ryggen på grund av att nacken ställer till så jag får ont i hela ryggen ibland. Skall man ha nåt sånt så måste man nog kosta på sig en hel fotölj som man kan ställa in på olika hårdheter    



Nu väntar jag bara på att kunna ringa till Elgiganten och få reda på om dom får hem Lap topen i dag. Hoppas det. Nu är det sån röra i vårt datarum för min man håller på att plocka ner sin gamla data och städa på bordet så vi kan ta bort allt fär för nu skall han överta både min data och mitt databord. Det kommer att bli luftigare och enklare nu när vi skall tapetsera. Nu kom solen fram också så det blir nog lika varmt som i går. På måndag börjar min man att arbeta igen och det var ett tag sen vi åket iväg på en riktig semester men man kan ju njuta i det lilla också och bara åka omkring i närområdet. Jag skulle ändå vilja åka till Stockholm en helg och även Göteborg. Jag har några vänner i Göteborg som jag skulle vilja träffa och en kusin i Stockholm. Jag har svårare att planera numera eftersom jag har mina krämpor.


Nu önskar jag er alla en underbar fredag vad ni än skall hitta på. Jag är så glad för att ni tittar in på min blogg.

Av Malin wiper - 3 augusti 2012 08:00


Jag har sett denna fantastiska film som var gripande, fängslande och med ett otroligt bra foto och tidstypiska miljöer. Den heter War Horse och är från 2011, ett drama/krig regisserad av Steven Spielberg. I rollerna ser vi: Jeremy Irvine, Emily Watson, Peter Mullan, David Thelwlis mfl. För musiken står John Williams. Filmen var Oscarsnominerad i år men vann ej som bästa film.



HANDLINGEN

 

Filmen inleds med den fantastiska vänskapen mellan en häst kallad Joey och en ung man vid namn Albert, som tämjer och tränar honom. När de tvingas isär följer filmen den extraordinära resa som hästen kastas ut på då han arbetar sig igenom första världskriget och förändrar och inspirerar människor som han möter på vägen - både i brittiska kavalleriet, tyska soldater och en fransk bonde och hans dotterdotter...


   

Huvudrollsinnehavaren Jeremy Irvine med hästen som hade ännu större roll i filmen.



Av kritikerna har filmen fått blandat betyg från 2-3 plus och det tycker jag är konstigt för jag tyckte den var suveränt bra berättat nästan som man läste en bok. Man satt som på nålar och engagerade sig i den stackars hästen som fick vara med om både gott och ont, dom filmade hästen så bra att man bara njöt av bilderna. Allt kändes realistiskt och skådespelet var jättebra. Kritikerna skriver att filmen är förutsägbar men så kände inte jag. Jag trodde aldrig att jag skulle gilla denna film men den tog på många strängar.



Klicka här för att läsa om hur hästarna hade det i första världskriget.


Jag ger filmen därför 4 hästar av 5 möjliga i betyg 



                 

 


Trailern



Av Malin wiper - 2 augusti 2012 21:19

Mr T här:

Köpte batterier till wipers Xperia Mini Pro nyligen. Batteriexperten levererade snabbt ett prisvärt och kraftfullt batteri. Idag fick jag 2 batterier till min egen Xperia Active som jag beställde igår. Snabbare blir det  väl inte.

Jag kan verkligen rekommendera Batteriexperten, testa gärna.

Av Malin wiper - 2 augusti 2012 19:00


Jan Malmsjö har fyllt 80 år och blir här firad på Dramaten. Han blev även firad på Allsång på Skansen sist och man fick höra många av dom låtar han sjungit. Han är en mångsidig artist som  behärskat både sång, dans, film och teater. han har både en komisk och en dramatisk ådra och jag blir lyrisk av hans rolltolkning av en sadistisk präst i "Fanny & Alexander".  Han förekom på tv ofta när jag växte upp och då var det populärt med rena underhållningsprogram och han dansade otroligt bra och var ursnygg. Han har inte pensionerat sig utan spelar fortfarande på dramaten, tänk att få vara så pigg och ha ett sånt intellekt 


  



Här en låt med honom som heter "Jag är som jag är". Jan Malmsjö föddes 1932 i Lund och är en svensk skådespelare, sångare och underhållare. Klicka här för att komma in på IMDb och läsa mer om honom och se alla filmer och serier han varit med i.


  


Här ser ni honom med sin fru Marie Göranzon som jag för övrigt har träffat på 90-talet utanför Maximteatern där hon spelade med i "Skvaller" Hon var jättetrevlig och jag fick hennes autograf. hon är också en hyllad skådespelerska som jag beundrar.  


        

Så här såg han ut som prästen i Ingemar Bergmans Fanny & Alexander. Klicka här för att komma in på sidan där jag hittade bilden och läsa lite mer om honom


Five Colorful Roses

DesiComments.com | Flowers, Rose | Forward this Picture


Av Malin wiper - 2 augusti 2012 17:15

  

Jag har köpt mig en Thoshiba Satellit 15,6 P 85-132 Lap Top på Elgiganten,  men dom får inte hem den förrens i morgon så den blir undanlagd. Min är inte röd men har en snygg finisch i silver. Den har mycket mer minne än min bärbara och har kontakt för USB 3,0. 640 GB hårddisk. Klicka här för att läsa mer om datan. 



 


 


Min mans data är så långsam nu så han kan inte kolla på film därför kommer han att överta min stationära och jag ny Lap Top. Då kan jag sitta vart jag vill i lägenheten och surfa. Det finns ytterligare en aspekt och det är att jag inte mår bra i datarummet eftersom det är så eftersatt i underhåll där så det luktar både fett, rök och annat i tapeterna som gör att jag blir hes och får värre besvär med ögonen. Jag tror dessutom att det kommer att bli bättre med Lap Top när det gäller min nacke och rygg.  Vi skall till hösten tapetsera och göra fräscht i både datarum och kök 


     


Vi var på IKEA och där köpte jag ett lap top bord som man har över knäna när man sitter och surfar i soffan och sängen.


  


  


Det är som en kudde bakom med såna där kulor i som gör att det isolerar från värme vibrationer. Bordet kostade bara 49 kr  


  

Jag köpte även detta som är i hårdplast och och det kostade bara 39 kr


  


På östra sidan om stan finns det ett litet torg som heter "Hoppets Torg" där står denna fina skulptur, jag ville själv komma med på ett hörn...   




Här tittar min man fram också... 


Vi gjorde lite mer också men det orkar jag inte skriva om nu för jag är lite trött. Ha en fin kväll 


Av Malin wiper - 1 augusti 2012 16:30

  

Kulturhuset Pigalle i Nässjö ligger vägg i vägg med Princess Konditori. Vi gick in på kulturhuset för att kolla hur det såg ut när vi ändå var i krokarna           


Klicka här för att komma in på Kulturhusets hemsida


  

Här står min man utanför dörren till Kulturhuset.


   


Kulturhuset är renoverat men dom har behållit den lite gamla 50-talsstilen och det var jättesnyggt med marmorgolv och passande möblemang


  


Här ser man garderoben som används då det är evenemang där           


    


In til teatersalongen

           


Det är Nässjö Bygg AB som restaurerat huset. Här en minnestavla från dom


     


Vid den spiralformade trappen står en gigantisk skulptur som reser sig under trappen och högt upp. jag glömde att gå upp i trappen och fota uppifrån och ner. Det är Hans Fredlund som är skapare av denna skulptur. Klicka här för att komma in på hans hemsida. Klicka här för att komma in på en sida där han håller på med ljusdesign och ljussättning. Han verkar vara en mångfacetterad person. Klicka här för att läsa en biografi över konstnären



         


Bakom skulpturen ser man detta fönster dekorerat med noter      



   


Ljussättningen var fantastisk och skulpturen skiftade i olika färger        



  

Liten annan vinkel            



         


Går man vidare en trappa ner så finns ett stort fint bibliotek


       


Här ser ni min man som vandrar iväg från kulturhuset i regnet medans jag tar en bild på honom  



         


Kulturhuset på håll med Konditoriet bakom


I dag regnar det i alla fall inte utan solen breder ut sina strålar och värmen är konstant. Vi har varit ner och kollat på vår nya affär "Gretas Butik" och det ser helt annorlunda ut än Mimmis Magasin.  Jag tog en massa bilder och vi köpte lite också för det var 50-70% nedsatta priser på många varor. Skriver om detta i ett senare inlägg. 16.30 skall jag till frissan för nu är jag så vildvuxen i håret, hade tänkt spara det längre men jag ser att det inte passar mig längre.  Ha en fin kväll...........  

   

Av Malin wiper - 1 augusti 2012 11:45

I går öppnade Ritz Konditori  igen efter två stängda semesterveckor. På torget är det rätt vildvuxet efter allt regn. Det är tyvärr rätt folktomt nu när dom lagt ner spelbutiken. Det märks verkligen en enorm skillnad motför det folkliv som var förut. Då fick man se lite hundar också och lite folk som satt på bänkarna. En barnklädesbutik ville öppna där spelbutiken varit eftersom det är stor efterfrågan på barnkläder och det föds många barn i kommunen. Det blev avslag och istället skall ett försäkringskontor starta där. Fattar dom inte i kommunen hur detta påverkar all handel och folkliv?. Klicka här för att komma in på Ritz Konditori på facebook

 

  

  

Det var bara vi som satt och fikade just då i detta rum. Dom har ett till med andra möbler och storbilds tv


  


Min man tog en smörgås med ost och skinka och jag en med bara skinka. 


om hade en jätteläcker citrongul tårta som dom nu sålde för halva priset    



  



Dessa rosa underverk såg jättefin ut. Tänk att jag har inget sötsug längre men njuter av att kolla in läckerheter i alla fall. På köpet har jag gått ner några kilon så jag nu får upp alla byxor till midjan och måste använda skärp....  men det är många kilon kvar så det kommer att ta lite tid men det gör inget


Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards