Öppen Ridå

Alla inlägg under oktober 2020

Av Malin wiper - 15 oktober 2020 13:00

Nu har jag fått ytterligare en favorit vad gäller öl. Det är Falcons alkoholfri en god lager. På Matpiraten kostar ölen endast 5 kr/flaska just nu. På andra ställen från 11-13 kr.

Amazon

Jag brukar inte gilla när ölen smakar för mycket humle men denna öl är så bra avvägd så det kommer en behaglig och lagom humlesmak på slutet och den lägger sig i gommen så fint så jag bara njöt av ölen. Jag fick även en liten chokladkänsla av ölen.

Min man testade en Sir Taste a Lot och håller 3,5 % i alkoholhalt. Mr T tyckte den var rätt god med en fruktig smak. På Matpiraten kostar 4 st 30 kr men på nätet 52.95 kr

Pugh Rogefeldt med låten Aftonfalken

Så här fullproppad var vår barvagn julen 2019. I år blir det inget julfirande hos oss som det brukade vara. Vi har haft min son hos oss och min mans bror sen vi flyttade till Hallstahammar. Nu skall vi istället hyra bilen helgen före julafton och åka till min son först och umgås och gå ut och äta gott. Dan efter åker vi till min mans bror och går ut och äter med honom. Sen träffas vi dom ev i mellandagarna också men inte hemma hos varandra. Vi har alla kommit överens om detta men jag hoppas det kommer att fungera som vanligt julen 2021. Vi har firat julen hos min son i några år också och han har varit till oss ett antal gånger när vi bodde i Vaggeryd och även min mans bror var med en gång. Nöden har ingen lag.

Klicka här för att se ett paraply i form av en vinflaska som jag köpte 2019 och den står på barvagnen som en rolig sak.

Bild före:

Vi tog en skön promenad på förmiddagen i solskenet och det vindstilla vädret. Jag såg denna läckra dinosaurie  skulptur i en trädgård. Så här såg bilden ut då jag fotade. Se efterbilden nedan

Bild efter:

Så här ser den ut då jag arbetat lite med den i fotoprogrammet. Jag har beskurit bilden och tagit bort den röda saken som stod framför den blå grunden. Det gör man med en stämpel

Vi promenerade omkring i 40 minuter och det blir nog ytterligare en promenad på eftermiddagen

Jag såg en ringduva långt bort så jag fick zooma rejält men fick ändå en rätt skarp bild. Den har ett litet skyggt uttryck på bilden

Här har den fått sig något att äta.

Här hade jag kunnat slå mig ner en stund om jag haft sittunderlag med mig. Ett ställe för att sitta och filosofera en stund i den fina höstomgivningen

Nu har jag inga fler bilder klara så jag nöjer mig för denna gång. Vi har toppenväder och inget regn i sikte för himlen är klarblå. Jag försöker hålla mig positiv än om vi har fått ställa in en sak i dag som vi båda såg fram emot men vi har bara flyttat den lite längre fram i tiden.

Ha det bra och sköt om er mina fina besökare. Tack för att ni tittar in till mig. animated-hand-image-0045

Den gamla låten Apache här framförd på Steel guitar och det jättebra. Annars har man hört denna låt med The Shadows

#Falcons #Sir #Pugh #Barvagn #Dinosaurie #Ringduva #Bänk #Shadows

Av Malin wiper - 15 oktober 2020 08:00

Jag har lite bilder på hög som jag har fotat då vi varit ute och åkt med elbilen. Nu har jag fått klart lite fler och ovan ser ni en Skrattmås i vinterdräkt. Klicka här för att se när jag fotade bland annat skrattmåsar i Enköping 17 april 2017

En segelbåt jag fotat i Västerås gästhamn. Att promenera runt hamnen är så lugnande och stimulerande. I och med båtar och vatten så är det nåt som händer och man går ner i varv och lever i nuet.

Helt plötsligt dök en kaja upp bredvid skrattmåsen och såg så där grym ut på ögonen.

Dom kom ihop sig ett tag och började bråka men jag hann inte med att filma tyvärr.

En jättesnygg segelbåt med namnet Alibi

Här började skrattmåsen ge ifrån sig ett ljud. Klicka här för att se ett klipp på en skrattmås.

Scorpions med Lorelei. Vilken häftig video full med dramatik och poesi. Det är en grupp jag lyssnade på mycket under 1970-talet. Klicka här för att höra den låten som var mest populär. Scorpions är en tysk rockgrupp som bildades i Hannover 1965.

animated-scorpion-image-0013

En båt på väg från gästhamnen ut på öppet vatten

En stor bullig segelbåt där bara masten saknades. Den såg helt ny ut

Sail away with me

En närbild på skrattmåsen som stod så stilla hela tiden jag fotade. Fast jag flyttade mig närmare flera gånger så brydde den sig inte

Joe Cocker med Noubliez Jamais. I videon ser vi också skådespelerskan Chatherine Deneuve

Vi tar det lugnt i och med att jag testar bettskenan med hopp om att jag skonar tänderna från att bita ihop och gnissla tänder. Det tar nog lite tid att läka skadan men sista utvägen är tandläkaren. Ha det bra och sköt om er.

animated-hug-image-0016Hjärtlig hälsning från Malin

#Skrattmås #Båtar #Scorpions #Gästhamnen #Sail #Joe

Av Malin wiper - 14 oktober 2020 16:15

Här kommer lite bilder jag tog sist då vi var ute med elbilen. Trädet på bilden ovan är i stål och dom har hängt löv på grenarna men inte äkta löv. Mycket snyggare i verkligheten

Skyndade mig att fota en CHEVROLET PICKUP som jag såg från baksidan och den är från 1958. Klicka här för att höra en låt från 1958

En BMW  hybrid stod vid en parkering och lyste upp med sin färg. Min man och jag har haft en röd begagnad BMW som var från 1989 men såg helt ny ut. Den hade vi för att dra vår helt nya husvagn ADRIA men bilen blev så dyr i reparationer så vi sålde den till slut.

animated-bmw-image-0006               animated-bmw-image-0006               animated-bmw-image-0006

På registreringsskylten stod det Romel

Bäckby Park hade ett stort hus där lite olika butiker, bilvårt mm. Men hela stället brann upp för nåt år sedan. Klicka här för att läsa om detta

En bit ifrån ser man en utbränd bil som jag fotade

Bilkyrkogården i Ryd

Ytterligare en utbränd bil

En snygg turkos cykel jag såg i Västerås

Vi har 8 grader varmt just nu och solsken fast det blåser rätt mycket. Hoppas ni har det bra. Höstkram från Malin

Nu behövs det nåt fartfyllt så håll till godo. JSM & Eric Stehfest feat Octavia Rose med Lost In the rythm

#-Stål #Chevrolet #BMW #Bäckby #Bilkyrkogården #Utbränd #Cykel #JSM

Av Malin wiper - 13 oktober 2020 09:00

Nån gång i september åkte vi till Trångfors Smedja här i Hallstahammar. Dit kan man även promenera och ha fika med sig för då vår man en rejäl promenad. Framför parkeringen ser man detta höstvackra träd

När man sen parkerat så går man över bron till området

Här ser man slussen vid Stömsholms Kanal

Kanalen låg där så stilla och vackert

En skylt där det står just Trångfors Smedja framför detta röda hus. Klicka här för att se ett klipp från smedjan

En fin sittplats framför smedjan med en stenmur bakom

Här ser man lite mer av smedjan. Trångforsområdet är ett historiskt industriområde utanför Hallstahammar. Genom trakten går Kolbäcksån och Strömsholms kanal som Möjliggjorde att hammare, smedjor och vattenkraftverk kunde etableras här. Redan 1628 anldes den första stångjärnshammaren. Trångforsområdet och dess anläggningar är delvis restaurerade och numera en del av Ekomuseum Bergslagen. Sevärda är bland annat smedjan från 1799 och kraftstationen från 1899

animated-smith-and-blacksmith-image-0037               animated-smith-and-blacksmith-image-0037               animated-smith-and-blacksmith-image-0037

En andhane står och kollar lite längre ner i Trångforsens brusande vatten. Klicka här för att se ett hisnande klipp

Jag filmade ner mot Trångforsen när vi var dit 14/9 2017. Klicka här för att se när vi var dit 2017

Den 12 oktober 2017 var min son med oss dit och han står där på bron och både filmar och fotar

Jag pusar mina fjädrar först innan jag hoppar i

Nu är det dags

Då är det bara att flyta på

Nu är det tisdag och inget särskilt händer utom promenader. Vet inte om jag kommer ut nåt mer i dag på bloggen för jag har åter efter en värkfri månad problem med bettet, biter ihop tänderna på nätterna och det beror nog på oro i denna situation. Jag börjar med bettskenan igen i kväll och ser om det blir bättre. Om inte så är det nu tandläkaren som gäller än om jag inte vill gå i och med corona. Ha det bra och sköt om er

Jag hittade detta klipp på Youtube med ett band som heter The Jukebox. Klippet är från 2013 och dom spelade i Hallstahammar Carmenladan Skantzen

Jukebox

#Trångfors #Bron #Strömsholms #Stångjärnshammaren #Andhane #Jukebox

Av Malin wiper - 12 oktober 2020 15:00

Katten ser ut att säga: måste du störa mig mitt i grävandet?

Färgstarkt och höstlikt

Grym blick

Tåg inne på stationen

Tomten börjar visa sig nu

Än finns det tid att sätta sig ner och filosofera

Vangelis La petite fille de la mer

Rött är sött

Torghandel

Ringduvan tycks säga: finns det nåt gott att hämta här

Välkommen in

Än blommar det

Plåtniklas. Vi tog en längre promenad i det vackra vädret med solsken, svag vind och skön luft att inandas. Efter lunchen skall vi fortsätta med inomhusfix men det blir nog ändå en promenad till för vädret visar sin bästa sida

Joe Banamassa med Drive

#Katten #Färgstarkt #Tåg #Tomten #Vangelis #Ringduvan #Plåtniklas #Joe

Av Malin wiper - 12 oktober 2020 09:45

En bild från då vi gick omkring lite ovanför ett av hamnområdena i Västerås. Ett ankare som stod lutad mot ett träd och sen ett cykelställ bredvid. Jag har fått lite bloggtorka och vet inte vad jag skall skriva om. Det är total låsning så är jag borta härifrån så samlar jag ihop nåt att förmedla

Såg i alla fall denna stora segelbåt i Västerås hamn. Baktill på båten står det Bugia Bianca Stockholm

Plånboksbutiken

På denna båts baksida stod det Hakuna Matata. Det är swahili och betyder ungefär "Det finns inga bekymmer". Klicka här för att läsa lite mer

Vi åkte även förbi Västerås Arena och framför huset står en staty som ser ut som två träd som kramar varandra. Västerås Arena är en idrotts- och evenemangshall som ingår i Rocklunda IP på stadsdelen Rocklunda i Västerås

animated-sports-image-0281                                                           animated-sports-image-0281

Skulpturen på lite närmare håll. Det går under namnet Sammanvuxna träd och är skapad av Olavi Lanu 1990 och är i materialet betong

Solen skiner, himlen är blå och vi har 4 grader varmt. Vi kom upp lite sent i morse och skall om en stund ta en lång promenad. Hoppas ni får en fin början på veckan mina kära besökare

TV-tipset: Chokladens underbara värld på TV 4 play..

Hanne Boel med Can't run from yourselves. Hanne Boel är en dansk popsångerska. Sedan sin debut har hon släppt över tio album

#Ankare #Segelbåt #Rocklunda #Arena #Olavi #Chokladens #Hanne

Av Malin wiper - 11 oktober 2020 10:30

Vi hyrde elbilen i går och nu hade dom satt ner priset lite så det kostade 375 kr för 5 timmar istället för 395 kr så det blev bara 100 kr i höjning och det kan man stå ut med. Move About har inte höjt sina priser på länge och nu skall dom göra vissa förändringar och förbättringar och utöka antalet platser, expandera. Bilen är så bekväm att åka i så det är som en dröm och jag behöver aldrig ta med mig en ispåse för ryggen i och med att sätena är så bekväma.

Tyärr regnade det hela tiden men det var ändå skönt att komma ut. Först åkte vi till Västerås men sen styrde vi mot Köping

Gordon Lightfoot med Rainy Day People. Gordon Lightfoot är en kanadensisk sångare och låtskrivare. Hans musik har spelats in av bland annat Bob Dylan, Johnny Cash. Elvis och Jerry Lee Lewis

Jag hittade en rolig skylt att fota i Köping då vi åkte omkring i ett område vi inte varit i förut. Vägen heter "Pungbovägen"..

Ett löv låg så fint och blött på en motorhuv

Sen dök ett stort hus upp där det på väggen stod "Hagateatern". Det är en ideell amatörförening som är öppen för alla som vill vara med och skapa teater. Läs mer under min länk ovan.Vi skall åka tillbaka till detta område nån dag då det inte regnar. Klicka här för att komma in på deras facebook

Ovanför ingången i det röda huset på sidan står det "Perssons salong"

Här ser man ingången till Alenius café och det är också en teaterscen vad jag kan se

Sen åt vi pannkaka på Café Big Inn och dom hade extrapriser på en hel del den dan. Pannkakan kostade bara 39 kr/person och var jättegod. När vi kom var det lite folk så vi riskerade inget och vi gick aldrig in i själva köpcentrumet utan vi bara åt där

Sen for vi vidare inne i Köping men jag fotade inte så mycket i och med regnet

Innan vi åkte till Köping så gick vi in på Stadsmissionens second hand i Västerås. Vi var där precis då dom öppnade så det hade knappt kommit nåt folk. Jag gick direkt till övervångingen för jag var ute efter en ljus jacka. Hittade istället en beige täckkappa som satt perfekt och kostade bara 130 kr. Den såg helt oanvänd ut och märket är Cappuccini By Desam. Blev väldigt förvånad när storleken var 44 och ändå lite stor så om jag går ner mer så kan jag sy in den även i ärmarna. Har sett att det är modernt med ljusa beiga toner nu i kappor och annat. Jag försöker köpa så billigt som möjligt i och med att jag prioriterar utflykter med elbilen så långt det går.

Jag har helt nya stretschbyxor som kommer att passa till kappan. Dom köpte jag på en rea hos Lindex för 200 kr. Märket är Holly & Whyte. Märkligt mönster men dom är jättesnygg på. Dom har legat ett tag oanvända.

Efter turen så blev vi så trötta så denna nalle får representera detta. I dag kommer vi inte att gå ut utan pyssla med saker hemma. Min man fortsätter städa på sin datorplats i lådor som är smockfulla med både bra saker men sånt som bara legat där utan att användas. Äntligen blev jag klar med detta inlägg så jag får önska er en vilsam och skön söndag

Black med Wonderful Life. Han dog 2016 endast 53 år gammal i en bilolycka. Han var gift och hade 3 barn. Klicka här för att se vad hans fru skriver Klicka här för att höra honom sjunga samma låt 2012 och det live. Jag har en vän som mist sin man alldeles för tidigt och det känns så sorgligt. njuter nu av varje sekund min man och jag har kvar i livet.

#Move #Gordon #Pungbovägen #Hagateatern #Pannkaka #Täckkappa #Holly #Nalle #Black

Av Malin wiper - 10 oktober 2020 10:00

För en månad sen då vi hyrde elbilen så gick vi omkring i Västerås gästhamn och ovanför finns nu en Skatepark där dom även har ett relaxtorg med vilstolar, Vattenfontän och cykelställ

Klicka här för att komma in på en sida där man även får se klipp från Löga Skatepark i Västerås och läsa lite mer.

En av betongdelarna där man åker skateboard. Min son har också åkt skateboard men på den tiden fanns det nog inga parker utan dom åkte på gångvägar och andra ställen. Klicka här för att komma in på Visit Västerås och se när parken är befolkad

animated-skateboard-image-0008                                                   animated-skateboard-image-0004

Här kommer ett klipp på innan dom var helt klar med betongparken/skateparken. Klicka här för att se både Västerås Skatepark & Cable park. Där har vi varit och sett hur det går till. Klicka här för att se skateparken 2019

Action bolaget

Här ser man relaxtorget och en annan gång då vi gick förbi så var det fullt med folk i parken.

Det finns flera bänkar och cykelställ i området så man kan sätta sig och kolla när dom åker skateboard. Jag tror jag skall göra det nästa år för nu är det nog för sent

Ytterligare några bänkar. Vi vaknade lite sent och kom sen igång sent innan vi gav oss ut i verkligheten. Rastlösheten kryper i mig fortfarande så det är bara att rörs på sig så lugnar kroppen ner sig. Vi får se vad vi hittar på sen i dag. Hoppas ni har en fin lördag och helg att se fram emot. Sköt om er och ha det så bra