Öppen Ridå

Alla inlägg under oktober 2020

Av Malin wiper - 5 oktober 2020 13:15

 

I förmiddags tog vi en promenad på ca 1,5 tim så vi var i bra form då vi kom hem igen. Vi har en väldigt vacker höstdag då färgerna visar sig från sin bästa sida . Solen kom fram och det blev så varmt så vi fick knäppa upp våra jackor. 

 

 

Det är bara att njuta av dom fantastiska höstfärgerna innan dom försvinner och allt blir grått och kalt.

 

 

En härlig promenad-allé att gå igenom 

 

 

En fin målning på ett uthus/förråd

 

 

 

En lykta hänger ner från ett äppelträd

 

 

En kaja ute på en höstpromenad

 

 

Snyggt! Nej!. Med snygg graffiti hade det sett bättre ut

 

 

En stol som kommit på avvägar

 

 

Fortfarande kan få se lite blommor sticka ut från ett staket

 

 

Här blev jag lite överraskad

 

   

Skiner som en sol

 

 

Som en avslutning en fika på Hallsta Café & Restaurang. Jag tog fler bilder men dom ryms inte i detta inlägg

 

       

Här kommer ett härligt klipp från Molidens Nostalgimack och det är Paola Svensson som skapat detta filmklipp. Jag prenumererar på Paola Svenssons Youtubekanal. Hon gör suveräna filmer och bildspel med passande musik. När vi bodde i Vaggeryd så åkte vi ofta förbi denna mack på väg till Jönköping. Där har vi upplevt många roliga nostalgistunder.

 

         

En minnesbild på mig och min man vid Molidens Nostalgimack 

 

Klicka här för att se när vi besökte Molidens Nostalgimack i januari 2017. Det var strax innan vi flyttade till Hallstahammar. Klicka här för att se när vi var dit på ett evenemang 2016. Klicka här för att se när vi tog med lite fika till macken. Vi kommer att promenera ut igen för vädret är så lockande så vi funderar på att ta med oss kaffe och smörgås och sätta oss vid en sluss. Ha nu en fortsatt fin dag mina härliga besökare

 

  

#Promenad #Höstfärgerna #Målning #Lykta #Kaja #Stol #Blommor #Fika #Molidens #Paola

Av Malin wiper - 5 oktober 2020 08:15


 

Sist vi hyrde elbilen så åkte vi även till U-Schakt som har två gamla grävmaskin på sidan om sitt hus på en kulle där man ser dom torna upp sig så snyggt. U-Shakt är en maskinförmedling.


                       


Klicka här för att se när vi var dit i juni 2017 samma år som vi flyttade till Hallstahammar. Härligt att det finns kvar.


 

Så här ser huset ut där maskinförmedlingen ligger. Dom har en gedigen kompetens och lång erfarenhet


Denna grävmaskin är en Åkerman 750

 

     

Här ser man en Åkerman 300 Lingrävmaskin/Cable backhoe.


 

Denna grävmaksin är ännu äldre och är tillverkad av Tornborg & Lundberg AB. Jag har alltid haft en faschination av både traktorer, grävskopor och andra arbetsfordon. Jag kom ihåg att jag alltid tittat lite extra när nån åkt förbi eller jag sett några på landsbygden. Det finns så många detaljer och saker att upptäcka. Nu när man bloggar och är ute på nätet så kan man skriva om detta

 

      

Det fanns även ett klipp på en grävmaskin från Tornborg & Lundberg på Youtube


 

Klicka här för att se en annan liknande grävmaskin för Tornborg & Lundberg AB. Då gissar jag på att denna ovan är från ca 1950-talet

 

 

Blomstrande utanför U-Schakt. I dag har vi vindstilla men det har regnat i natt. Nu är vi lite mer på hugget och skall ta oss en lång promenad så fort vi kommit i kläderna. Ha nu en fin början på veckan. 


#U-Schakt #Grävmaskin #Åkerman #Tornborg

Av Malin wiper - 4 oktober 2020 15:00

        

Häromdan fick vi tidningen Här & Nu. En tidning om det positiva lokala livet i Hallstahammar. Till höger på tidningsomslaget ser man Siba Ailo som driver Hallsta Café & Restaurang tillsammans med sin man Basel. Inne i tidningen på sida 4 så finns en jättefin intervju med Siba där man får reda på lite mer om henne. Ända sen första dagen dom öppnade så har det varit en fröjd att besöka detta fina café. Vi råkade komma in på cafét dagen då dom hade invigning och vi blev intervjuade i Vlt.

 

                 


 

Text från ett inlägg 19/1 2019:

 

Lånad bild från vlt när vi blev fotade i går och lite intervjuade ang Hallsta Café & Restaurang som öppnade i går i ny regi. Vi fanns inte i tidningen utan bara på nättidningen vlt och den måste man betala för på nätet men första månaden är gratis. Det är möjligt att vi kommer in en annan dag i den vanliga papperstidningen också. Journalisten är Magnus Östin. Klicka här för att komma in till mitt Caféinlägg 

 

 

Här ser ni sidan 4 där dom intervjuade Siba men på tidningssidan kan ni förstora upp och se hela artikeln. Klicka här för att komma in på ett inlägg från 31 januari 2019 och se hur vi njuter och trivs. Där kan ni även se kompisgruppen som varje fredag njuter av godsaker och samvaron på cafét. Klicka här för att se cafét från utsidan i vintertid. Klicka här för att se en gång då vi beställde hem mat och Siba kom ut från cafét med matpåsen. Klicka här för att se deras fina uteservering

 

                   animated-newspaper-image-0024             animated-newspaper-image-0024             animated-newspaper-image-0024

 

 

Den 6 april i år kom Siba ut med kaffebrickan till oss för vi satt i parkoasen framför uteplatsen. Så bussigt av henne för vi ville ju ändå få njuta men utomhus i och med corona. 

 

                      

 

 

En bild jag tog på Siba och hennes syster Suzan.

 

 

Siba 13 december 2019. Dom har supergod cappuccino med njutbart gräddigt skum ovanpå och hon fixar olika mönster i skummet och det uppskattas.

 

   

        

Coffee Time med Natalie Cole. En väldigt snygg video också

 

I och med att vi vaknade så sent så blir lunchen framflyttad men vad gör det om 100 år?. Vi har inte ens kommit ur nattkläderna så vi tar det lugnt i dag. Det blåser fortfarande ute men träden på gården är så höstvackra nu och sånt påverkar positivt. Det är kanelbullans dag i dag men numera äter jag sällan kanelbullar utan det blir en kalsbaderbulle för dom funkar bättre för min mage. Min mamma bakade så otroligt goda kanelbullar så dom glömmer man aldrig. Dom var inte så platta som dom är nu utan dom var rätt små och höga. 

 

 

Dom här liknar lite mer mammas i formen men dessa är glutenfria och innehåller även keso. Klicka här för att få recept på dessa bullar. Nu önskar jag er en fortsatt fin söndag med en njutningsfull fikastund

 

#Här #Siba #Natalie #Kanelbullar

Av Malin wiper - 4 oktober 2020 10:00


                         

 

Jag köpte och testade Green Cuisine spenatpinnar från Findus som är nåt helt nytt


 

Så här ser dom ut när dom kommer färdiga från ugnen. Vädigt knaprig yta och fin spenatsmak så dom gillade jag.

 

                                   

Retrougn från Magasin 11

 

Findus Green Cuisine var inte lika goda som spenatpinnarna. Dessa Quinoa & Sötpotatisbiffar var lite för smaklösa men det är en smaksak.. . 

 

Klicka  här för att se ett annat vegetariska alternativ jag testat från Hälsans Kök. Klicka här för att se ett annat bra vegetariskt alternativ som jag tipsat om

 

                          

Zerazza  

 

Det går ju även bra att göra egna vegetariska biffar. Dom ovan är Morotsbiffar (Jenny's Matblogg) som tillagat själva. Klicka här för att få receptet.

 

       

Carly Simon med You're So Vain. Tyvärr somnade vi om och vaknade 09.30 Jag har haft många konstiga drömmar som gjorde mig upprörd när jag vaknade så jag måste får bort tankarna på sånt man inte kan göra nåt åt. Det tar bara kraft och enérgi från ens liv och livet är kort och nu ännu kortare. Det blåser rätt rejält ute och jag ser att det regnat i natt. Hoppas ni kära besökare får en skön, vilsam och behaglig söndag  

 

#Spenatpinnar #Sötpotatisbiffar #Carly #Sinnesstämningar

Av Malin wiper - 3 oktober 2020 14:45


  

 I går åkte vi förbi Västerås Flygmuseum och bakom gallret såg jag denna DC-3:an som är ett ikoniskt flygplan som fortfarande flygs som fraktplan. Flygplanet på bilden är döpt till Daisy och det flögs första gången 1935. Jag stack in objektivet och fotade planet för att få några bilder. Tyvärr låg solen på lite så jag fick inga riktigt klara bilder. Vi har tänkt länge på att besöka detta museum men det har inte blivit av än. Dom har öppet varje söndag framöver från 11-16. År 1998 var fortfarande 400 plan i drift. Totalt har det tillverkats 1600. Dom har tagit till åtgärder i och med corona så ingen får gå in i flygsimulatorer

 

 

                   animated-aeroplane-image-0034               animated-aeroplane-image-0034                     animated-aeroplane-image-0034          
 

Klicka här för att se ett klipp från Västerås Flygmuseum

 

       

Jag hittade ett klipp på Douglas DC-3 i Västerås

 

 

På lite närmare håll


 

Här kommer några blandade bilder från Västerås. Denna bild är från Svartån 


 


    

En kul skylt som har flytande text. Den såg jag på ett gammalt trähus i den gamla bevarade stadsdelen. Ett ställe som har inredning och konst och heter  Bisnonno


 

Vi gick omkring i den äldre stadsdelen på kullerstenar. Det funkar inte så länge för mig i och med mitt vänstra knä som jag skadade för 30 år sen. Fast jag kan gå ett tag men sen får jag ont och måste över till asfalt. Tack och lov så har jag övningar för detta och en del kan man göra utomhus


  

Ytterligare en lång kullerstensgata och där finns ett antal butiker och även konsthantverk. Till vänster ligger en butik som heter Asmeret Afro Boutique


          

Nu är det bara att bita ihop och gå vidare i dagens bestyr..  Ha en fortsatt fin lördag.  


     

Canned Heat med Going up the country. Lite nostalgi från riktiga hippietiden. Dom är ett amerikanskt blues- och rockband som bildades i Los Angeles i Kalifornien 1965

 

 

 

#Flygmuseum #DC3:an #Skylt #Kullerstenar #Bita #Canned

Av Malin wiper - 3 oktober 2020 08:15

 

När vi åkte ut med hyrbilen i går så hade jag ingen tanke på att gå in på nån second hand men när vi närmade oss Västerås så var klockan inte så mycke och jag sa till min man: kanske vi kan gå in på Myrornas en kort sväng för det var så länge sen vi var dit i och med vår höga ålder och med corona.

 

Vi har inte varit till Myrornas sen 27 januari i år. Klicka här för att se vad jag skrev då

 

           animated-ant-image-0039                                                        animated-ant-image-0039                                            

 

Vi tog risken och gick in och det var inte så mycket folk just då och dom höll avstånden bra. Vi var bara där en liten stund och jag gick ett varv runt och tog några foton som jag brukade göra till min blogg. Jag skäms för jag frågade inte om jag fick fota för det har jag gjort förut och tänkte inte på att det kan vara nytt folk som arbetar där nu och dom vet ju inte att det är seriöst och  jag fotar till min blogg. Dom är väldigt duktiga på att dekorera runt väggarna med att sätta ihop kläder så det blir både roligt, snyggt och annorlunda           

 

 

Kul konbination i turkos

 

 

Dom har en jättefin och färgstark retrohörna och den fortsätter sen på långsidan

 

 

En gammal personvåg till vänster och lite annat som dom samlat ihop så fint

 

 

Ytterligare lite retroprylar mm

 

 

Dom har en jättefin barnavdelning där det fanns jättefina och välbevarade saker som denna korgstol och gungstolen i form av en häst

 

 

Här lite träbilar och ett dockskåp

 

 

Sen dök det upp ett dragspel av märket Fidelio. Det blev inte så snygga bilder för jag hade så bråttomt

 

       

Bella Ciao kampsång på Dragspel och gitarr och proffsigt

 

 

En snygg jordglob mellan två klädesplagg. Klicka här för att se den jordglob som vi köpte hos Myrornas 18 januari i år. Den var helt ny och vi är jättenöjd med den. Klicka här för att se när vi var till Myrornas 5 januari i år. Klicka här för att se när vi var till Myrornas i oktober 2019. Klicka här för att se vilka häftiga glasunderlägg vi köpte hos Myrornas i augusti 2019.

 

                   animated-world-globe-image-0015                animated-world-globe-image-0015                animated-world-globe-image-0015 

 

 

Ett läckert och maffigt halsband låg som en prydnad över några bordsdukar

 

  

Sist en barnpall i leopardmönster 

 

   

Jag köpte dessa saker. Två DVD filmer, en adressbok och klistermärken. Plus en röd rund toalettmatta för endast 15 kr och den såg helt ny ut. Den kom inte med på fotot men den ligger redan på golvet i toaletten.

 

            animated-cleaning-image-0053                animated-cleaning-image-0053                animated-cleaning-image-0053  

Lördag och inga utsvävningar utan det känns som en vanlig vardag men sånt är livet just nu. Man ser nu vad mycket man tagit för givet. Vi skall fortsätta städa härhemma och rensa lite mer för nu har vi inget förråd i källaren längre. Dom skall tydligen avvecklas så vi har bara kallförrådet på balkongen. Där skall vi också resa ut sånt som bara ligger och skräpar för jag vill ha så lite prylar och saker som möjligt. Läste om att man redan vid 50-årsåldern bör dödsstäda så vi ligger långt efter..  Det är många bonusår man fått och det är bara att tacka och ta emot 

 

         

Vangelis en hymn med panflöjt. Med denna vackra låt önskar jag er en så bra lördag som möjligt i dessa tider.    

 

 

#Myrornas #Barnavdelning #Dragspel #Bella #Jordglob #Halsband #Barnpall #Filmer #Vangelis

Av Malin wiper - 2 oktober 2020 15:30

 

Vi hyrde ju bilen i dag och åkte först ut på lite små landsvägar. Här kommer lite hästar jag fotat i några hästhagar. Jag hade tyvärr blixten på så jag hade ett hästjobb att få till bilderna för dom var så ljusa men jag lyckades till slut i fotoprogrammet. Skall visa i ett annat inlägg på en av bilderna före och efter jag har fixat till den


 

Hästarna var så vackra och även omgivningen som stod i höstskrud. 


   

          

Bruce Springsteen med Chasin' Wild Horses


               

Vi har haft en toppendag i det fina vädret i dag och åkt omkring och även gått ur bilen och promenerat. Nu känns det mycket bättre än det gjorde i går så vi är pigga båda två och har fått lite stimulering i och med bilturen. Fullmånen har gjort sitt och då är man tillbaka på banan. 

 

Tack för att ni tittade in mina kära besökare. Ni är guld värda

 

                                                                  

      

The Tremeloes med Silence Is golden. En liten nostalgitripp. Dom är en engelsk popgrupp som bildades 1958 i Dagenham, Essex.    

 

                                         

#Landsvägar #Hästar #Bruce #Tremeloes

Av Malin wiper - 2 oktober 2020 09:00

 

Hej på er alla. I dag har vi hyrt elbilen igen så jag sätter in lite bilder som jag har klara sen förut. Ingen sol än men vindstilla och alldeles för lungt. Det vore kul att höra nåt ljud både inifrån och utifrån men man kanske skall vara glad för det istället. Om vi inte hade haft tillgång till denna bil så hade nog jag blivit tokig för vi får ju inte åka buss och då kommer man ingenstans utan bil. Vi törs helt enkelt inte köpa bil i och med att vi haft sån otur med dom två sista bilarn. 

 

 

Sist vi var till Västerås och Öster Mälarstrand så såg jag denna katamaran som dom tagit upp för vinterförvaring. 

 

 

Den såg jätteläcker ut. Förut har jag fotat en med röda ränder

 

    

Dom håller på att ta upp många av båtarna från vattnet nu 

 

 

På badstranden var det helt tomt med bara några solstolar som stod där som en påminnelse om en svunnen sommar

 

 

Vi brukar alltid när vi är därnere vid sjön promenera på denna gångbana och över några fina gångbroar. Vi njuter av att se vatten och alla fina båtar mm

 

 

Så här ser dom fina gångbroarna ut från sidan

 

  

En båt som blivit döpt till Lazy, så kul. I dag känner jag mig inte slö utan rätt utvilad och då vill jag bara ut och uppleva nåt. Längtar tills man även kan gå på bio, besöka en pub, teater eller annat men det lär dröja

 

 

En mäktig motorbåt

 

 

Denna motorbåt hade en orange rand framtill och den gav en känsla av neonljus

 

 

En segelbåt med en känguru som logga

 

            animated-kangaroo-image-0040           animated-kangaroo-image-0040          animated-kangaroo-image-0040           animated-kangaroo-image-0040

 

Nu hinner jag tyvärr inte skriva mer för tiden rinner iväg. Det är fredag och helgen står för dörren men vi lever som vanligt och kan inte göra några utsvävningar mer än på dagtid. Sonen är ute på en tågresa i en ensam nattkupé och skall vara borta några dagar men det är här i Sverige . Min mans bror har fullt upp med stambyte och renovering av sin lägenhet. Därför tar vi det lugnt och ser fram emot bättre tider. Hoppas ni har en fin fredag att se fram emot vad ni än skall hitta på

 

Klicka här för att se nåt som är otänkbart nu

 

      

All you need Is a Boat med Dave Calhoun

 

#Elbilen #Katamaran #Badstranden #Gångbroar #Känguru #Dave

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2020 >>>

Fråga mig

108 besvarade frĺgor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards