Öppen Ridå

Alla inlägg den 13 oktober 2020

Av Malin wiper - 13 oktober 2020 09:00


 

Nån gång i september åkte vi till Trångfors Smedja här i Hallstahammar. Dit kan man även promenera och ha fika med sig för då vår man en rejäl promenad. Framför parkeringen ser man detta höstvackra träd


  

När man sen parkerat så går man över bron till området


 

Här ser man slussen vid Stömsholms Kanal


 

Kanalen låg där så stilla och vackert


 

En skylt där det står just Trångfors Smedja framför detta röda hus. Klicka här för att se ett klipp från smedjan


 

En fin sittplats framför smedjan med en stenmur bakom


 

Här ser man lite mer av smedjan. Trångforsområdet är ett historiskt industriområde utanför Hallstahammar. Genom trakten går Kolbäcksån och Strömsholms kanal som Möjliggjorde att hammare, smedjor och vattenkraftverk kunde etableras här. Redan 1628 anldes den första stångjärnshammaren. Trångforsområdet och dess anläggningar är delvis restaurerade och numera en del av Ekomuseum Bergslagen. Sevärda är bland annat smedjan från 1799 och kraftstationen från 1899 

 

                      animated-smith-and-blacksmith-image-0037               animated-smith-and-blacksmith-image-0037               animated-smith-and-blacksmith-image-0037      

 

En andhane står och kollar lite längre ner i Trångforsens brusande vatten. Klicka här för att se ett hisnande klipp

 

       

Jag filmade ner mot Trångforsen när vi var dit 14/9 2017. Klicka här för att se när vi var dit 2017

 

 

Den 12 oktober 2017 var min son med oss dit och han står där på bron och både filmar och fotar


 

Jag pusar mina fjädrar först innan jag hoppar i


 

Nu är det dags


 

Då är det bara att flyta på

 

 

Nu är det tisdag och inget särskilt händer utom promenader. Vet inte om jag kommer ut nåt mer i dag på bloggen för jag har åter efter en värkfri månad problem med bettet, biter ihop tänderna på nätterna och det beror nog på oro i denna situation. Jag börjar med bettskenan igen i kväll och ser om det blir bättre. Om inte så är det nu tandläkaren som gäller än om jag inte vill gå i och med corona. Ha det bra och sköt om er

 

     

Jag hittade detta klipp på Youtube med ett band som heter The Jukebox. Klippet är från 2013 och dom spelade i Hallstahammar Carmenladan Skantzen

 

                                       

Jukebox


#Trångfors #Bron #Strömsholms #Stångjärnshammaren #Andhane #Jukebox

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2020 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards