Öppen Ridå

Alla inlägg den 17 maj 2023

Av Malin wiper - 17 maj 2023 13:15

 

Vi promenerade ner till centrum i går och gick en tur in på Myrornas second hand. Där hittade jag en mugg som gjorde mig nostalgisk.. Den en bild av Äkta Kanolds Eucalyptus Menthol tabletter. Dom var väldigt populära när jag växte upp och man fick dom med varm mjölk och mest då man var förkyld för att lindra halsbesvär.. Muggen kostade 29 kr 

 

                       

 

Klicka här för att se hur en påse Eucalyptus ser ut. Den ser ut som förut men förr var förpackningen i nåt slags vaxat papper

 

   

På baksidan av muggen kan man se receptet. Jag gillade även att gå och suga på dom små bruna tabletterna. Klicka här för att läsa historien över Bröderna Kanold som var en konfektyrfabrik där även Eucalyptus ingick. Sen kollade jag under muggen och den är tillverad av Höganäs Keramik blyfritt stengods Sverige

 

                               


Actionet såg jag denna gamla plåtburk som innehållit Eucalyptus 

 

 

Jag ställde den på förvarningshyllan i hallen på ena sidan och jag skall sen sätta dit en blomma eller nåt annat i muggen. På den har vi lite nostalgisaker

 

 

Här en märklig och lite kitschig tekanna med en fågel på locket. Under står det Pip Home och det är tydligen en tekanna. Klicka här för att se en liknande hos Pip Home och dom heter Love Birds. Där kostar en sån 800 kr. Klicka här för att se en likadan som ovan 

 

 

Så här ser den ut under. Det satt en ful lapp där men man såg inte priset

 

 

På ett bord såg jag dessa matttallrikar, assietter och djupa tallrikar. Dom är skapade av Ulrica Hydman  Vallien. Hon var en svensk formgivare, glaskonstnär, keramiker och målare. Hon blev känd för sina slingrande ormar, tulpaner och vargar. Hon dog 2018 i en ålder av 79 år. Hon var gift med Bertil Vallien

 

 

Sen när jag såg denna babysitter så hajjade jag till och blev nostalgisk och på prislappen stod det 249 kr. När jag fick min son i början av 1970-talet så blev dessa populära så jag och min sons pappa köpte en sån. Vi hade eget stort hus i Sundsvall och jag kan se honom framför mig då han satt där och gungade lite lätt medans jag stoppar in disk i bänkdiskmaskinen. Den såg ut som på bilden men ett annat tyg och mönster som jag inte kom ihåg nu så man borde ha fotat den. 

 

Klicka här för att se hur babysitter ser ut numera och vad dom kostar. Dom är svindyra så att ha barn är dyrt om man skall köpa nytt. Jag och min sons pappa köpte en begagnad barnvagn men den var som ny och funkade jättebra. Jag har visat den förut i bloggen men nu kan jag inte hitta dom bilderna

 

 

Här en bild på min son då han hade fått en gunghäst och testade den i köket. En bild från ett minnesalbum som jag borde ha scannat in för länge sen. Många bilder börjar bli så otydliga. Ett typiskt 1970-talskök med brunrutiga gardiner, köksskåp i furu, kyl, frys och diskmaskin i grön färg och en matta i orange röda toner 

 

 

Hos sin farmor Bojan hade han en mjukishäst att rida på 

   

En jättestor nallebjörn höll på att ramla ur stolen. Det såg lite lustigt ut

 

 

Jag avslutar med denna fina plantering inte långt ifrån där vi bor. Det blommar så vackert nu överallt. Jag har blivit lite bättre i ländryggen i och med att vi promenerade 3 gånger i går och jag satt bara 10-15 minuter vid datorn men jag hann i alla fall med ett inlägg till slut. Det var 14 grader varmt hela dan i går och vi fick lite duggregn. I dag har vi bara 6 grader varmt och det skall bli regn. Jag har en tid hos frissan i dag men så det skriver jag om i ett annat inlägg. Ha nu en så fin onsdag som möjligt kära besökare 

 

       

Lite 1970-tals nostalgi med Abba och låten One of us. En dröm är att kunna besöka Abba The Museum i Stockholm. 


#mugg #Eucalyptus #Höganäs #förvaringshylla #tekanna #Ulricha #babysitter #nallebjörn #Abba

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27
28
29 30 31
<<< Maj 2023 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards