Öppen Ridå

Alla inlägg den 4 maj 2023

Av Malin wiper - 4 maj 2023 08:30


 

Såg en koltrast hane i ett träd inte långt från vår bostad. Klicka här för att höra en låt som heter Koltrast vid Haväng. Vi har även sett många ekorrar i området men jag hinner aldrig få upp kameran i tid och dom är ju så snabba 

   

En ekorre jag fotade i Hallstahammar mars 2018


 

Vi har många duvor här i området och detta är en ringduva som jag såg vid en trottoar häromdan. Den ser ut att tänka: kan man inte få vara ifred?

 

Klicka här för att höra hur ringduvor låter. 

 

 

På nästa bild har den dragit tillbaka huvudet lite så den ser lite självmedveten ut. Visst är jag vacker?

 

 

Vi har ett servettställ på köksbordet i form av en duva. Bredvid en ljushållare i glas som ser lite ut som en fyrtorn. Det har vi fått av min väninna A-G och hennes man L-G och vi gillar det till tusen. Ett hjärta på utsidan och blandade snäckor i botten. 


 

En lila fogelholk hängde så fint i ett björkträd och lyste upp tillvaron.

 

       

Jeff Lynne med Give me love (give me peace on earth). Tänk vilken värld vi hade kunnat ha om alla människor var goda och vi slapp detta hotande tak över oss. Tyvärr så kommer det aldrig att hända för vi måste kämpa för allt i och med att dom som saknar samvete och empati kommer längst och får styra och ställa som dom vill. Just nu är så mycket åt helsike så man orkar knappt sortera allt i skallen.

 

Klicka här för att höra orginalet med George Harrisson. Det har jag haft inne förut i bloggen

 

                                                   

Clipart Library 

 

Vi passerar denna tegelmur som är rätt lång när vi närmar oss Västerås centrum. Såna här avlånga titthål finns lite överallt på muren. Innanför ser man Botaniska Trädgården. När det blir lite mer somrigt så skall vi gå in där och promenera runt. Det  var några år sen vi var dit sist. Det finns många bänkar så man kan sätta sig ner och bara njuta av parken och trädgården


 

Jag tittade in från en annan öppning och då ser man en staty av en kvinna


 

I en annan öppning dök lite tulpaner upp som börjar spricka ut


 

I tegelmuren finns även reliefer av olika motiv


 

En annan relief och det finns olika över hela muren. Jag skall fota muren från andra sidan gatan nån gång så hela kommer med


 

En knoppande kungslilja

 

 

Sen dök vi på jättevackra blommor på framsidan av ett hus. Min man har en app i mobilen som heter flora incognita så han fotade blommorna och då får man reda på vad det är för blommor. Jag skall installera den appen också

 

 

 Då kom det fram att det var en näckrostulpan. Otroligt vacker och färgstark. 

 

  

Dom är som vackrast när dom slår ut


 

En nallebjörn låg en bit ifrån ett hus och väntade på att få komma in

 

      

Här kommer en passande låt med The Teddy Bears. Låten heter To know him is to love him. The Teddy Bears var en amerikansk popmusikgrupp.

 

Solen skiner, träden börjar lövas och blommorna slår ut. Nu känns det verkligen vår och vi hade 11 grader varm på eftermiddagen i går. Det går aldrig att bestämma nåt numera för rätt som det är så är man sjuk eller det händer nåt annat. För två veckor sen skulle vi träffa min son men då var jag så påverkad av pollen och vårtrötthet så vi skulle ha träffats förra helgen istället men då fick min son ryggskott. Nu blir det tredje gången gillt och om allt fungerar som kommer min son till oss i helgen. Vi har i alla fall städat och fint nu och det mesta är fixat än om vi har lite detaljer kvar. 

 

                        En stor varm, mjuk björnkram till er från Malin     



#koltrast #ekorre #ringduva #ljushållare #fågelholk #Jeff #staty #reliefer #kungslilja #näckrostulpan #nallebjörn #Teddy

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27
28
29 30 31
<<< Maj 2023 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards