Öppen Ridå

Alla inlägg den 14 maj 2023

Av Malin wiper - 14 maj 2023 09:30


 

I går promenerade vi in till centrum i solskenet. Det är många fina byggnader man går förbi. Jag gillar burspråk och här ser ni ett av många. Än om vi varit till Västerås många gånger under dom åren vi bodde i Hallstahammar så upptäcker vi ännu mer saker nu då vi bor i stan och promenerar omkring i olika områden. Det är så spännande så vi behöver ingen utlandsresa än om det också suttit fint. Det känns som vi ändå befinner oss i ett annat land och allrahelst nu på vår och sommar då allt är så grönskande, händelserikt, spännande och överraskande. Jag har flyttat många gånger i mitt liv och för mig känns det berikande, Man får börja om och det ger omväxling och spänning till livet. 


 

Vad min man och jag inte visste var att dom hade en Matmarknad på torget. Den går under namnet International food Festival Jag kunde inte provsmaka nåt i och med att jag haft problem med magen. Vi gick bara runt och kollade lite. Det var för stora kontraster mellan solen och skuggan så det var svårt att fota. 

 

Tack snälla Smålands Jenny som talade om för mig att det var International food Festival och inte som jag skrivit förut Street food


 

Jag fick beskära bilderna rejält för att få bort stora skuggor som tar tid att jobba med. Här ser man en av bodarna som serverar  Polsk mat. 


 

Här sålde dom Fudge i många varianter och det från The Brittish Fudge Company. Det är egentligen ingen klassisk engelsk kola utan orginalet lär ha uppstått i USA i slutet av 1800-talet. Det tack vare ett misslyckat resultat av kola (caramel) där sockerbagaren lär ha sagt "Oh fudge"


 

Lite rosa solstolar som var utspridda lite överallt där folk kan slå sig ner i solen. Dom tar dom fram varje gång det är nåt evenemang 

 

                          

     

Dom hade ävenArkitektur Dagarna. På ett uteställe hade dom byggt upp möbler av lastpallar och annat från byggplatser och där var det återvinning som gällde. Dom hade målat allt och även gjort mönster men solen låg helt fel där så jag kan bara ta med detaljbilder. Jag hade lite jobb med att ta bort skuggor på bilden som var lite för mycket i vägen

 

 

Här har dom använt sig av kabeltrummor för att få en pelare med två gamla väggur på toppen

 

 

Sen gick vi omkring i folklivet och jag fotade blommor och annat utanför butiker och restauranger


 

Utanför en Restaurang kunde man se såna här fina blomlådor spridda utefter restaurangens uteplats. Restaurangen heter Mon ami Marcel P


  

Här lite cericefärgade pelargoner


 

Solhattar och blommor i ett litet växthus på en gågata

 

      

Ett klipp från Västerås centrum 

 

 

Vi kunde inte låta bli att ta en liten fika och det gjorde vi på Café Mosaik. Min man tog en panoramabild så man ser hela nedre våningen

 

  

Vi valde varsin kolakaka som var doppas i choklad på ena sidan. Dom var supergoda och en riktig klassiker som har funnits sen jag var barn och kanske ännu längre. Fast då var dom inte doppade i choklad så det var nåt nytt. 

 

                         


LY.se 

Redan efter 09.00 så var temperaturen ute 15 grader och solen fortsätter att stråla. Vi brukar vakna ca 07.00 men vi kom inte upp förrens 08.30 och har sovit jättebra båda två. I går blev promenaden 7,17 km men blir det för varmt så skall vi dela upp promenaderna på två omgångar. Det känns att det är mycket pollen i luften just nu och det påverkar andningen. Hoppas ni får en skön söndag nu när helgen går mot sitt slut. Ha det bra och sköt om er

 

#burspråk #street #fudge #filmklipp #Arkitektur #blommor #kolakaka


Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27
28
29 30 31
<<< Maj 2023 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards