Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 27 maj 2023

Skräp, klotter vs idyll, Allan Edwall och Sousaphone

Av Malin wiper - 27 maj 2023 08:00



 

Nu har jag hittat lite skräp och klotter igen som jag har sett på sista tiden då vi varit ute och promenerat. Denna papperskorg i en park var smockfull och det låg massor med skräp runtomkring. Fast det mesta som låg på marken var för stort för korgen och var sånt som skall slängas på andra ställen ex miljöbod          


 

Ett långt grått hus lite utanför centrumkärnan hade fått fult med klotter på hela väggen. Sånt kostar och det är vi som sköter oss som får btala genom höga skatter. För bara några årtionden sen så hade vi inte såna problem. Jag tror man måste ta detta med barnen tidigt och sen fortsätter skolan att informera. Jag läste om en skola för ett tag sen som tog ut eleverna för att visa runt hur illa det var och sen fick dom plocka upp allt skräp. Det visade sig vara ett bra drag när det gäller skräp, även klotter gissar jag. 


 

Det är samma sak med utsmyckningar i närområden och citykärnor att det försvinner allt vackert att titta på eftersom det förstörs och då blir det helt kalt och trist till slut


 

Jag gillar väggmålningar och graffiti men inte klotter. I Borås har dom massor av fina väggmålningar, graffiti och skulpturer. Klicka här för att läsa om offentlig konst i Borås.


 

På en bänk i en park låg denna tub som kanske innehållit nån hudkräm av nåt slag eller nåt annat


 

Här har nån suttit och ätit och sen bara slängt ner det på marken. Det är som jag sagt förut "dumhetens tidevarv"

 

Klicka här för att se ett klipp på vad miljögifter och neskräpning kan leda till. Klicka här för att se ett klipp där dom intervjua folk gällande om dom slänger skräp på marken eller inte

 

                  

Skräpplockare från Denios

 

Nu har jag gått igenom ytterligare en tunnel där man såg ordet "Trams" på en av väggarna

 

 

Här en snyggare variant av Trams som jag såg i en annan tunnel 11 maj


 

En kundkorg som hamnat vid en cykel i ett cykelställ inne i centrala Västerås. Jag skulle vilja se hur detta gått till. 


 

En bit bort såg jag ännu en kundkorg bredvid en pelare


 

Det känns som man vissnar lite av allt man ser som lätt har kunnat undvikas om dom som slänger tänkte till lite


 

På en ren trottoar så dök denna larv upp som är ett av alla djur vi bör skydda från plast och annan skit. Är det nån som vet vad detta är för en larv?

 

     

Allan Edwall med låten Kom. Jag gillar denna låt som känns tidlös och han framför den med känsla. Allan Edwall var även en suveränt bra skådespelare och han var också regissör, författare och kompositör. Klicka här för att läsa lite mer om honom


 

Nu går jag från moll till dur och sätter in lite vårbilder på slutet. I vårt bostadsområde så är det väldigt lite med skräp och det är nog för att det plockas bort varje dag av en från mimer som kör en liten traktor och det gillas. Här brukar vi gå upp och gena när vi går till vårt lilla Coop eller till en närmare busshållplats. Det är så idylliskt i hela området med fina träd och dom har sparat lite berg med höga tallar på flera ställen. 


 

Här ser man min man gå igenom området och det finns många bänkar och bord utspridda. I går såg jag från köksfönstret upp mellan husen framför hur folk grillade på den stora uteplatsen. Det var sånt folkliv och många ligger och solar sig på gräsmattorna också fina dagar.                                    

 

 

Detta träd var verkligen mäktigt


 

Utanför liknande hus som vårat så ser det ut så här på ett ställe. Nu håller dom på att reparera fasaden på vårt hus och ta bort trasigt och sätta nytt. Antar att dom kanske sen målar om huset som är från 1948. Inomhus så är det ju upprustade lägenheter. Bostadsbolaget heter mimer och har bara hyreslägenheter och det behövs verkligen och dom bygger även mycket nytt. 

 

 

När vi var inne i centrum häromdan så hade dom ett firande gällande 400-årsjubilerande Rudbeckianska gymnasiet och några ur kungafamiljen var tydligen där. Vi hade ingen aning om detta men vi avstod från att gå dit. Fast vi såg långt bort att en blåsorkester gjort sitt jobb och var på väg därifrån. Jag väntade tills dom närmade sig oss och såg denna man som gick omkring med ett instrument som jag inte visste vad det var. Jag mejlade min son som varit med i blåsorkester i många år när han var yngre. Då fick jag svar från honom att det var en Sousaphone.

 

Sousafonen är ett ventilförsett mässingsinstrument med samma rörlängd och musikaliska räckvidd som andra tubor.

 

                            

Gear4Music

         

Sousaphone vs Saxophone. Här hör man hur en sousaphone låter

 

I dag kommer min son om inget oförutsett händer. Synd bara att det fina vädret börjar avta lite och vi har ingen sol på morgonen och endast 10 grader varmt. Vi skall möta honom nere vid centralstationen. Det skall bli jätteroligt. Sist han var till oss var 5 maj och han bor i Enköping. Han ligger över hos oss en natt. Hoppas ni får en härlig helg med fina upplevelser

 

                                  En solig och hjärtlig hälsning från Malin

 

                                 


#skräp #klotter #trams #kundkorg #larv #träd #Sousaphone

 
 
Ingen bild

Gunilla

27 maj 2023 18:12

En hälsning så här på pingstaftonskvällen och hoppas nu sonen kom och inget blev i vägen.

I går kväll kom vårat barnbarn som är 23 år och överraskade och vi fick varsin björnkram och vi blev så glada och han stannade över natten. Den glädjen sitter fortfarande i.

Folk kan verkligen tappa eller kasta skräp överallt, man kan undra över att man inte själv tappar sin grejer.

Ha nu en fin helg!
Kramar!

Malin wiper

28 maj 2023 10:49

Jag visste inte att det var pingstafon ;). Vad kul att barnbarnet kom på besök. Ingen dålig kram han gav er ;)Förstår att det var en höjdare

Det är verkligen märkligt att folk börjar kasta skräp överallt.

Ha en jättefin helg själv Gunilla
Kramar!

 
Micke

Micke

27 maj 2023 21:01

Nedskräpning och klotter är ju enligt mig av ondo, sååå trött på det men vi lär väl få stå ut med det så länge vi lever.

Allan Edwall är en av mina stora idoler, en ikon från det förgångna, glad att jag kan se och lyssna på honom idag.

Ha en fin kväll Malin.

http://guldkryckan.blogspot.se

Malin wiper

27 maj 2023 22:28

Det är verkligen som du säger av ondo. Kul att du gillar Allan Edwall också.

Hoppas du haft en fin kväll Micke

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Fredag 26 april 08:45

    Detta är en skulptur som heter Aseaströmmen och den har stått på Stora torget i Västerås i många år. Konstverket skildrar det fenomen som under industrins glansdagar kallades för "Asea-strömmen". Vid lunchtid och arbetsdagens slut fylldes St...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 15:45

                    Lasse Åberg & Lazy Joe Lasse Åberg kommer till Kvarteret Igor fredag 26 april 17.00. Klicka här för att läsa om detta i Västerås Tidning. Vi hade ingen aning om detta men blev varse när vi besökte Kvarteret Igor i förmiddags ...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 07:45

  Jag har sett serien UFO mysteriet på tv4 play. Det var min son som tipsade mig om denna serie. Felix har även med sig ufologen Clas Svahn                                             Det är Felix Herngren som gett sig ut på en svindlande ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27
28
29 30 31
<<< Maj 2023 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards