Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 29 maj 2023

Sonen på besök, Leroy Troy, Digipower lamp, hare och Dodge Polara

Av Malin wiper - 29 maj 2023 15:30

 

I lördags mötte vi upp min son på busstationen vid järnvägsstationen. Här kom bussen från Enköping och dom har jättefina gula bussar som man ser på långt håll. Vi har haft en toppenfin helg med både promenader, bilturer, god mat och vi tittade på en serie i vårt tv rum


 

I fredags så satt vi upp en mörkläggnings-rullgardin i tv rummet. 


 

Så här såg det ut när den var neddragen men den är gulbeige med lite vitt mönster i men det syns inte på bilden. Vi har ju även persienner under men dom skall min man reparera för som det är nu går dom inte att vinkla. Han skall även trä om dom för han har gjort sånt förut. Det blev jättebra när vi satt där och tittade på tv:n


 

I fredags så bakade min man en päronkaka (pärontårta) och den blev supergod. Kolla in så fint han skurit i lika stora bitar. Det är en kaka vi bakat i många år så klicka här för receptet

 

                                                       

Clipart Library

 

Min son hade med sig ett jättegott bröd som heter Mjölkbröd som jag blev jätteförtjust i. Min mage tålde detta bättre än vanligt matbröd. Det går även att äta utan pålägg för smaken är så god och annorlunda. Jag som annars bara äter Digestive Eko utan palmolja i vanliga fall med pålägg fick nu ett alternativ till detta. Tack min kära son

 

Klicka här för att se hur man bakar ett mjölkbröd. Jag skall nog försöka göra ett sånt själv också

 

                                       

Jag glömde att fota lunchen min man lagade till. Vi hade köpt en majskyckling som han styckade och ungsstekte. Sen tillagade han en currysås och till detta hade vi ungsbakade rotsaker och röd vinbärsgelé. Det blev jättegott

 

        

Leroy Troy med Ghost Chickens In the sky. Lite kul klipp

 

 

Jag glömde inte fota ölen och då gjorde min son en rolig min och det är han väldigt bra på. Jag drack en Mariestad öl. min son en Krusovice Royal Pale Lager och min man en Lagunitas Maximus


 

Jag fick en jättefin present av min son i form av en Digipower lamp med ledbelysning och mobilställ. Lampan har flera funktioner när det gäller ljuset så det går att få vitt ljus, lite gult eller dämpat. Man klämmer fast lampan på datorbordet och jag blev superglad

 

                                                    

 

Här har jag satt fast min mobil i en mobilhållaren och det känns så bra för då slipper jag hålla i mobilen när jag pratar med folk. Jag får såna besvär med nacken efter ett tag så detta underlättar verkligen. 


 

Efter lunchen tog vi en promenad i närområdet och vädret var jättefin och alldeles lagomt varmt

                                    

 

Vi såg en hare längre bort på en gräsmatta som försökte göra sig osynlig. 


 

Vi gick förbi ett hus som inte bara var vitt och grått utan hade fått lite gula och röda färger på fasaden och balkongerna. Då sticker husen ut lite och det behövs för våra synnerver


 

Vi såg också denna DODGE POLARA från 1966. Den fotade jag från bilfönstret i söndags så det blev som det blev

 

       

Dodge Polara 1966. Det kommer fler bilder senare från sonens besök men jag tog inte lika mycket bilder som jag brukade så jag har nog drabbats av lite fototrötthet

 

I dag åkte vi ner till centrum för min man hade en tid på Citypraktiken för att ta ett waranprov. Först gick vi omkring lite och njöt och satt oss på bänkar och gick in på butiker. Vi hade sån tur så vi hittade en matta till tv rummet på Myrornas second hand.  Den visar jag i ett annat inlägg

 

 

Vi tog även en tur genom Vasaparken och jag tog upp kameran för att fota. Då kom en kvinna fram och frågade om hon kunde ta ett foto på oss med min kamera och det var ju jättesnällt av henne. Vi stod och pratade med henne jättelänge om allt möjligt. Hon var så trevlig och hon bodde i Västerås centrum. I dag har vi 16 grader varmt och inte lika blåsigt som i går.  Nu skall vi bara slappa och kanske ta ytterligare en promenad. Hoppas ni haft en härlig helg och får en fin början på veckan.

 

                                     

 

 

#busstationen #mörkläggnings-rullgardin #mjölkbröd #Leroy #ledbelysning #mobilhållaren #hare #Dodge #Vasaparken 

 
 
Ingen bild

Gunilla

29 maj 2023 23:10

Den gula bussen lyser upp och så roligt att sonen kom med den.

En riktigt trevlig dag med god mat och päronkakan såg så god ut så den skall jag göra när barnen kommer till veckan.

Lille haren så rar, vi upptäckte en harunge i går i trädgården som sov. Ekorren knackar på fönstret här och talar om att han vill ha något gott på fönsterbrädan.

Fina omgivningar att promenera i och visst gör färger att det blir gladare att se på.

Nu får tiden stanna upp bästa månaden slut.

En fortsatt fin vecka och må så gott!
Kramar!

Malin wiper

30 maj 2023 07:39

Den lyste verkligen som en sol. Vad roligt att du skall baka kakan men då har

jag ett tips: Sätt päronskivorna 1 cm ut från kanten runtom formen. Skala päronet dela det på längden, ta bort kärnhuset med en tesked, ta bort toppen på päronet 1,5 cm. Skär päronet i längden i tunna 4 mm skivor. Lägg dom som en klocka i formen visarna pekar ju inåt centrum. Låt dom inte nå centrum utan låt det vara päronfritt i en 2 cm cirkel i centrum. Vi har märkt att om vi lägger skivor ändå in mot mitten så blir det degigt där. Jag skall visa bättre i bloggen senare.

Sen är ju ugnar olika så man får kolla tiden.

Vad gulligt det måste ha sätt ut när haren låg där och sov ;) Häftig också att ni har en ekorre som kommer och knackar på ;). Förstår att ni bor idylliskt

Det är verkligen fint att vara ute och promenera här. Ja du nu får tiden stanna lite

Ha en fortsatt fin vecka själv Gunilla
Kramar!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 28 mars 08:45

    I tisdags tog vi en promenad nere i Öster Mälarstrand, Notudden. Här satt vi oss ner på dom nya bänkarna framför småbåtshamnen. Sen gick vi omkring och kollade runt lite på dom båtar som fanns där, än om inte så många än     Här sitte...

Av Malin wiper - Onsdag 27 mars 08:30

  I mångdags innan vi hämtade min son i Enköping så dukade jag klart så allt var färdigt till lunchen hos oss. Min son har blivit vegetarian så vi tillagade morotsbiffar som vi gjort några gånger förut. Klicka här för att få receptet på morotsbif...

Av Malin wiper - Måndag 25 mars 07:15

    Här kommer lite fler bilder från promenader, och som ni vet så gillar jag pelare. Här ett pampigt hus i centrala Västerås     Lite fler pelare jag stött på och jag tycker såna tillför mycket i stadsbilden     En lite annorlunda...

Av Malin wiper - Söndag 24 mars 09:00

    Detta är en Alfa Romeo Spider från 1972. Den såg jag på en av våra promenader och den var så läcker. Nu börjar det snart dyka upp lite mer veteranbilar och det känns kul                                                                 ...

Av Malin wiper - Lördag 23 mars 10:30

      Vi skall sälja våra två gula fotöljer av märket Swedese Nova. Vi har ingen plats för dom i  denna lägenhet för vi har tagit sovrummet till vardagsrum där vi även har våra datorplatser. Därför köpte vi denna stol Mellby på Jysk för ett tag s...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27
28
29 30 31
<<< Maj 2023 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards