Öppen Ridå

Alla inlägg under november 2021

Av Malin wiper - 15 november 2021 18:00

Här kommer lite bilder på ett cykelkaos som råder numera. Jag kom ihåg en tid då man kunde ställa sin cykel på gården och den blev inte stulen så länge man hade låst den. Nu spelar det ingen roll för nu tas det reservdelar från cyklarna i form av hjul, sadel mm. Allt måste låsas in och jag har sett i nybyggda områden där dom har rejält låsta hus där dom kan ställa in sin cykel och även hänga upp cyklarna på ställ inne i bostadshusen.

Detta kanske är en cykel som blivit stulen och valsat runt lite här och där. Det är ju en fin cykel som nu fått ett demolerat ojämnt hjul och går ett trasigt öde till mötes. Jag har fått en cykel stulen då vi bodde i Katrineholm fast den var låst. Det var en liga som åkte omkring på natten med en lastbil men polisen hann inte upp dom. En cykel kostar ju rätt mycket och min sista cykel en Skeppshult sålde jag. Fick problem med ländryggen så jag kunde inte cykla längre.

Här en annan rosa cykel som blivit knuffad från cykelstället. I många bostadsområden även vårt så ser man cyklar liggande överallt och rätt många barncyklar. Dom senaste dagarna så har jag inte sett nån så dom plockar nog in dom så dom inte ligger och skräpar överallt

AJ Produkter

Det är en sorglig syn som gör att vår närmiljö inte är så fin längre.

Hela detta inhägnade cykelutrymme är nu rena kaoset. Vilka är det som gör så här?. Hur har det kunnat få gå så här långt?, och detta är ju bara en sak som försämrats för det är ju massor och har man levt länge så ser man den enorma skillnaden. Jag känner att jag inte är van vid detta och det borde tas upp både av föräldrar, skola och politikerna. Samma som nedskräpningen

Här gäller det att ha balans och det har han. Han heter Max Poulin.

Här en cykel med barnsadel som ligger på marken. Det såg ut som ett plockepinn i hela det inhägnade cykelstället

Plockepinn från The house of classic Games

Denna tycks ha gett upp framför cykelstället

Den här röda cykeln var det inte mycket kvar av. Den ser ju för övrigt ut som ny

Sadelskydd från Cykelaffären.se

En bit ifrån låg detta knallgula sadelskydd

Diana Krall med The look of love. Med den låten önskar jag er en behaglig och soft kväll

Diana Krall är en Kanadensisk jazzpianist och sångerska. Hon är gift med musikern Elvis Costello

#Cykelkaos #Rosa #Plockepinn #Sadelskydd #Diana

Av Malin wiper - 15 november 2021 14:15

I morse gick vi först ut och handlade på ICA Matkassen och promenerade sen hem med varorna. Efter det tog vi en promenad på 5,7 km och då känns det så härligt att komma hem sen och sätta sig vid datorn en stund före lunchen.

Fast vi gick ju inte hem med varorna direkt utan tog en fika på Gretas Vardagsrum & Kök. Där mötte vi detta vänliga vackra leende från en av alla trevliga tjejer som arbetar där. Vi tog varsin croissant med ost och skinka som dom värmer upp lite. Den är så god så man bara sitter där och njuter.

Klicka här för att se ett inlägg från 8 november i år

Skaparverkstan

Så här ser croissanten ut uppvärmd och supergod

Lite soft skön musik med Lukas Nelson & Promise of the real Soundcecsongs och låten heter Magnolia (JJ Cale cover). Bra musiker

Klicka här för att läsa om gruppen Lukas Nelson & Promise of the real. Lukas Nelson är son till Willie Nelson

Clipart Library

Sen var det då dags för vår promenad och vi hamnade först vid vår stora parkoas. Där satt jag mig en stund och tittade ut över en tom damm med en isbjörn som skulptur. Dom har ju snyggat till denna park för ett tag sen och bänken jag sitter på fanns inte förut och man går nu på en liten grusväg in och det känns lite som en romantiskt ställe för två där man sitter vid ett träd som på sommaren sprider ut sina gröna blad

Min man satt sig där också så jag kunde fota honom. Sen fortsatte vi vår promenad och var inte hemma förrens det var dags att laga till en lunch.

Sen gick vi också på lite små gångvägar genom bostadsområden. Huset längst fram är också Hallstahem och det finns två av dom husen och det ser så fint ut

En skata satt så förnöjd på ett träd så pass länge så jag hann fota den

Sen dök  det upp lite utsmyckning på en husvägg som livade upp oss

Detta är nog den mest lysande gula cykel jag någonsin sett. Den var häftig och lyste som en sol

Clipart Library

Längre bort i vårt bostadsområde jobbas det för fullt med upprusning av gårdarna. Det blir nya cykelställ, portar, portlås mm. Hos oss är allt klart redan för vi är första huset så vi hade tur. Det ser så roligt ut på bilden för dom nya cykelställen är inte klara än så alla cyklar utom den rosa barncykeln står mot ett träd. Den rosa står ensam där och det blev ett kul blickfång

Jag kommer ut rätt sent på min blogg nu i och med promenader och sen lunch. I dag skall vi städa badrum och toalett och min man skall även dammsuga två rum. I morgon skall vi baka lite mer både en päronkaka och Skrivmosters goda hallongrottor. Klicka här för att få receptet på hallongrottorna. Min favoritkaka är just hallongrottor och det är bra att ha lite i frysen och ta upp för blir det inget lockdown så kan man bjuda hem lite folk och på onsdag blir första gången på 2 år. Hur kan två år gå så fort, det känns som man, lite tappat 2 år

Med denna softa låt med Crystal Gayle önskar jag er en härlig början på en ny vecka. Låten heter Don't It Make My brown Eyes Blue

#Matkassen #Gretas #Croissant #Lukas #Parkoas #Skata #Cykel #Promenader #Crystal

Av Malin wiper - 14 november 2021 18:30

Min Man har bakat en morotskaka med topping i dag och den är ett säkert kort. Sen kan man ju naturligtvis även dekorera den ovanpå om man vill

Här har han skurit upp en bit så ni kan se hur den ser ut. Det var flera år sen vi gjorde den sist men nu passade det bra då vi får kaffebesök om några dagar. Nu har vi delat upp i bitar och fryst in så det bara är att ta upp vid passande tillfälle. Min son skulle komma till oss nästa helg men han har fullt upp med att träna på sin tvärflöjt för orkesterna han är med i har fått en massa spelningar före jul. Sen skall han sälja båten och det är en massa annat som händer just nu för honom. Han ville att vi skulle besöka honom istället igen ev 28/11 för då börjar det lugna ner sig lite

Här ser ni receptet men testa er fram med citronen om ni skall baka kakan. Det blev för mycket med en halv citron. Vi hade glömt bort detta och inte ändrat i receptet

Peter Paul and Mary med den så passande låten Lemon Tree

Clipart Library

Här en annan variant av morotskaka vi har gjort under åren och jag tycker peronligen att den är ett snäpp godare i och med valnötterna och lite annat.

Gustavsberg

Här kommer lite promenadbilder från i förmiddags. Vi har snart upptäckt allt i samhället för vi går på så många olika ställen

Jag såg denna fina VIARELLI moped från 2020 på en parkering

Här bara en bit från vår bostad har det funnits Zoo Center men nu har dom flyttat. Istället kommer en annan firma att husera där. Dom håller på för fullt att färdigställa lokalerna. Nu har ZooCenter bytt namn till C.M Zoo Center

Klicka här för att se hur Zoo Center såg ut när vi var dit 2020. Klicka här för att se vad vi köpte där 2018 en sommar då jag höll på att svettas ihjäl

Det är Petterssons Glasmästeri som öppnar inom kort

En snygg smidesgrind vi dök på

Nu börjar man få lite julkänsla för det dyker upp såna här saker i trädgårdar och även julbeslysningar av alla de slag

Vi gick förbi en stor lekpark och där såg jag denna lekgrej i form av en häftig bil

Bra skylt som verkligen behövs och är den lite rolig som här så kanske nån ser den. Jag ser ofta hundbajspåsar slängda lite överallt

Som två silhuetter mot en husvägg

Så här kan det se ut hos oss när vi äter lunch och denna dag blev det även lite öl till maten

Med denna nyutsprungna ros som jag fotade häromdan så önskar jag er en behaglig kväll

Ytterligare en ny låt från ABBA. Den heter I Still Have Faith In You. Jag tycker den är jättefin. Om vi nånsin kommer till Stockholm igen då vill jag besöka ABBA The Museum. Vi bodde 8 år i Katrineholm på 1990-talet och då åkte vi ofta till Stockholm och bodde på hotell och gick ut och roade oss. Vi såg en del konserter och musikaler mm.

Snygg, läcker spotlights med lite retrokänsla från Chilli

#Morotskaka #Peter #Promenadbilder #Viarelli #Glasmästeri #Lekpark #ABBA

Av Malin wiper - 14 november 2021 13:30

I dag är det Fars Dag men minPappa dog 2005. Jag tänker ändå lite extra på honom i dag. Jag satt in en bild på honom ovan med en ram av tärningar och spelkort. Han gillade att spela kort, trav, läsa böcker, fiska, musik, film, laga mat mm. Han var en jämnställd man som inte var främmande för att dela på allt ansvar i hemmet. Båda mina föräldrar arbetade från det jag var barn så för mig är inte det nåt konstigt. Pappa studerade till Socionom på Umeå Universitetet när han var en bit över 40 år och tog även en fil kand mm.

Clipart Library

Louie Armstrong med låten We Have All the Time In the World. Tyvärr har man inte det för livet rusar förbi och tiden går inte att stoppa tyvärr. Låten är ett soundtrack till James Bondfilmen I hennes majestäts hemliga tjänst

Jag håller ju på att gå igenom allt i vårt hem och då hittade jag manchettknappar med FN loga som min pappa haft. Dom är från då han var i Korea som sjukvårdare på 1950-talet. Det var en FN tjänst så dessa manchettknappar fick han då. Antar att han hade dom på sin uniformsskjorta. Dom ser ut som nya och oanvända. Klicka här för att läsa om Koreakriget

Klicka här för att komma in på ett inlägg där jag skrivit om pappas FN tjänst

Ytterligare en bild men från sidan

Ytterligare ett par manchettknappar som pappa ägt och kommer från FN tjänsten. Det är en örn som är avbildad på manchetten

En av många bilder på pappa från Korea. Han hade med sig både saker, bilder och annat hem och en sån diabildsprojektor från den tiden. Den finns också kvar plus alla bilder. Jag har skrivit ett längre inlägg ang detta förut. Kepsen han hade på bilden är ju såna som finns numera att köpa på vanliga butiker

En bild från vår promenad i går då vi gick förbi ett HSB hus. En snygg balkong med dubbeldörr mot trapphuset

Detta såg lite lustigt ut så jag kunde inte låta bli att fota.

Det är inte bara Fars Dag i dag utan även Världsdiabetesdagen. Min man har diabetes men han har fått sänka sin dos i och med viktnedgång och ändring av kost. I dag blev vår promenad 5 km men vi skall ta en till promenad lite senare för det var så härligt ute. Ingen sol men hög skön luft. Vi håller på att städa och baka lite för ev på onsdag så får vi kaffebesök för första gången på 2 år så det skall bli kul. Lika bra att passa på nu innan det blir nedstängt igen som i Norge och en del andra länder. Ha nu en skön söndag kära ni och sköt om er

Clipart Library

Southern Raised med låten Ghost Riders In the Sky. Det är en gammal låt men här i en ny tappning. Klicka här för att höra den med Johnny Cash

#Fars #Louie #Manchettknappar #Balkong #Världsdiabetesdagen #Southern

Av Malin wiper - 13 november 2021 14:30

I dag på vår promenad så träffade vi vår favorithund Cocker spanieln Charlie och hans trevliga matte. Charlie är i dag 8 år och 8 månader. Här ser ni Gert göra ett härligt fredstecken (peace signs). Det var ett tag sen vi träffade dom så vi blev så glada. Vi stod där och pratade rätt länge och det är alltid så trevligt

Här passar det bra med låten I Come In Peace med Joe Cocker

Vi pratade så länge så Charlie la sig på asfalten och väntade tålmodigt på att vi skulle bli klara

Hundleksak från kattkompaniet

Lyckan är total när vi när Charlie tillåter att vi klappar om honom lite

Han har sånt tålamod med oss när vi står länge och pratar. Jag önskar att jag kunde ha husdjur men jag klarar inte av att bli bunden tyvärr och då skall man inte skaffa djur. Jag tror det beror på min HSP (högkänsliga personlighet). Jag har försökt en gång att ha hund men det funkade inte. Inte ens en dansmus klarar jag av..

När vi promenerat en bit så dök en katt upp lite utanför ett hus. Den var jättefin och lurvig med en grön stark blick

Här ropade jag på katten så den fick vända sig om och den såg ut att undra vilken galning som stod där och fotade

Clipart Library

En kråka stod stilla i en vattenpöl och kollade in mig

Promenaden i dag på förmiddagen blev 5 km och vi går nog ut en gång för det är fantastiskt väder. Hög klar luft som gillas av mig för jag mår så bra då och dessutom sov jag hela natten så jag är så utvilad och pigg. Därför blir det en rosenskimrande lördag

Med denna ros önskar jag er en dag som går i rosens tecken. Sköt om er

Jill Johnson med Rose Garden. Klicka här för att höra låten med Lynn Anderson som man brukar förknippa denna låt med

#Charlie #Joe #Katt #Rosenskimrande #Jill

Av Malin wiper - 13 november 2021 08:45

Här kommer lite bilder som jag tagit vid olika tillfällen vid Mälarens vatten i Västerås. Härligt med alla promenadställen vid vattnet.

Dom flesta båtar är nu upptagna på land så det gapar tomt vid båtbryggorna

Här har vi promenerat många gånger och det ger motion för det är långt om man vill gå hela vägen mot hamnen

Över en av broarna och ett glittrande stilla vatten

Jag tänker alltid på James Bond då jag ser såna här båtar. En av alla James Bond åkte omkring i Venedig i en del båtscener

Här kommer ett ledmotiv till James Bond- filmen On Her Majesty's Secret Service. Den framförs här av The Danish National Symphony Orchestra. Dom är otroligt duktiga musiker som jag haft inne ett antal gånger genom åren

Här en liknande båt som jag såg på Båtmässan Allt för sjön i Stockholm 2018. Vi var där i sällskap med min son. Det fanns flera såna båtar i olika färger. Båten är tillverkade i Finland och är av märket Marino Mustang. Längden är 4,3 m, bredd 1,7 m, vikt utan motor ca 230 kg. Båten kan ta 4 personer och och känns lite 1960-talet.

En bild från insidan av båten. Vad roligt vi hade alla tre när vi var på båtmässan. Hoppas det kommer fler tillfällen.

En bild på mig som jag gjorde svart vit i och med att bakgrunden var så ljus av solen. Jag stod åt fel håll. Nu har jag så långt hår så jag kan till och med ha hästsvans och uppsatt hår. Jag skall testa och se hur jag trivs i lite längre hår för det var så länge sen jag hade det

Fotosidan

Så här ser den ut i färg. En otydlig bild men jag tar med den ändå

I dag skulle vi ta en långpromenad till Åsby och gå in på Åsby Hem & Trädgård. Tyvärr så sov vi för länge så vi får ställa in. Vi hade tänkt vara där då dom öppnar 10.00 men det hinner vi inte. Sen kommer det för mycket folk och det utsätter vi oss inte för än om vi är fullvaccinerade. Skyddet har tydligen minskat i styrka eftersom vi nu behöver en tredje spruta. Det blir en vanlig långpromenad istället och vi går till Åsby en annan dag.

Clipart Library

Mark Knopfler med Why Aye Man. Med den önskar jag er en festlig lördag mina kära besökare. Tack för att ni tittar in till mig.

Follow me over the bridge

#Mälarens #Promenerat #James #Danish #Bakgrund #Mark

Av Malin wiper - 12 november 2021 16:30

I dag fotade jag en kråka som såg ut att slipa näbban mot marken. Vi kom inte ut nåt i går för vi behövde dammsuga, damma och fortsätta vår rensning. Vi har fått ihop 4 påsar till second hand. Vi skall ha så lite som möjligt i kallförrådet på balkongen. Vi har ju inget källarförråd längre för dom har gjort om allt till stöldsäkert så man får betala för ett förråd nu och det har vi inte råd med om vi skall ha en liten guldkant på tillvaron. Det är mest min man som samlat på sig saker genom åren men han har börjat rensa bland sladdar, kontakter, verktyg mm. Jag vill ha så lite som möjligt för att känna mig fri

Jag skulle ha filmat kråkan för den hittade lite papper som den bar omkring med men jag fick hjärnsläpp

Lite ljung i en snygg grenslekruka

The Sound of Silence Simon and Garfukel (Kalimba cover by Natalya Obukhova). Nästa år skall jag se till att jag har en Kalimba och den skall jag ge mig sjutton på att kunna spela några enkla låtar på. För nu har jag längtat efter en sån så länge.

En bild från november 2019 och då var det lite frost på marken då vi promenerade från Åsby hemåt. Jag har inte några bilder klara så jag får improvisera lite men det går trögt. Klicka här för att se hur det såg ut 29 november 2019

När jag dök på detta klipp så började jag längta efter snö och upplysta träd. Det är filmat i Seattle kl 06.00 på morgonen. Med detta önskar jag er en härlig fredag då vi har ett fantastiskt väder med idel solsken och rätt vindstilla. I dag promenerade vi 6,3 km och det måste man ju vara nöjd med

Klicka här för att se hur det går till när man får 3D printade skulpturer av sig själv

#Kråka #Natalya #Träd

Av Malin wiper - 11 november 2021 10:15

Detta är en typisk mellan"ko"lisk kossa. En bild jag tog i november 2020. Det är ju poppis nu med lite torr humor

Clipart Library

Vi sov lite länge i dag och jag har drömt mardrömmar i natt men nu känns det bättre. Jag hoppade in i duschen och sen var det dags för lite morgonbestyr innan dagens promenad. Tänk att snart har vi helg igen man blir förtvivlad när veckorna går så fort.

Så här såg det ut 11 november 2019. Tänk vilken skillnad motför nu med varannan dag nästan sommarvärme sol och tvåsiffriga grader på termometern. År 2019 visste vi inte vad som komma skulle och det känns som en osynlig mur har rest sig och man har fått en rädsla som man inte hade förut. Det känns som en annan värld så än kan man inte slappna av. Jag blev ändå så glad när jag såg snön i bilden för i det gråa så lyser ändå snön upp tillvaron och man blir positivare

Jag tar en favorit i repris med Isak Danielson som heter Snowman

Clipart Library

År 2018 såg det ut så här ungefär samma som nu. Då var vi och promenerade i Vasaparken i Västerås och det var magiskt vackert

Här ser man att det har regnat. Vilka härliga år vi haft i Västmanland.

Som ni ser så har jag bloggtorka och dåligt med bilder och fantasi så jag krystar fram ett inlägg. Fortsätter det så måste jag ta nån eller några fridagar från bloggen. Det gör jag sällan men jag tror det är nyttigt för man får lite annat gjort och fyller på både bildarkiv och hjärnarkiv.

Fortfarande kan man se lite blomster runt bänkar. Mest är det ljung och tåliga växter

I går körde dom bort alla planteringslådor från Hammartorget och på andra ställen runt centrum. Då vet man att vintern är i antågande. Det var en kvinnlig förare som jag slängde några ord med

Den här synen mötte mig en dag för ett tag sen. En grannes hund stod där på balkongen och lutade hakan mot räcket. Grannen kom ut och hon berättade att hunden gör så varje gång den kommer ut dit. Det såg så roligt och gulligt ut. Glömde fråga hundras, namn och år

Jag kollar lite bland mina autografer och då kom denna fram. Det är en autograf som Ginger Rogers skrivit. Jag har inte träffat henne själv utan jag fick den 1983 av min autografvän Hans. Jag kom inte ihåg om han träffat henne eller skrivit till henne och fått autografen den vägen. Jag skall kontakta honom och fråga. På autografen står det i sin helhet: Blessings from Ginger Rogers

Ginger Rogers var en amerikansk skådespelare, dansare och sångerska. Sin första framgång fick hon i en biroll i filmen 42:a gatan (1933). Under 1930-talet kom hon att spela in nio filmer med Fred Astaire, däribland Top Hat (1935) och Dansen går (1936). Senare började Rogers medverka i mer dramatiska filmer och i komedier, hennes rollinsats i Kitty Foyle- ung modern kvinna (1940) fick hon en Oscar för bästa kvinnliga huvudroll. Hon återförenades med Fred Astair i den framgångsrika filmen Vi dansar igen 1949. Klicka här för att läsa lite mer om henne. Ginger Rogers dog 1995 i en ålder av 83 år

The Last Dance - Fred & Ginger In Swing Time 1936. I min uppväxt så visade dom gamla långfilmer på tv med detta par och många andra gamla filmer. Kom ihåg att man var faschinerad över hur bra dom dansade.

Efter att ha avklarat morgonbestyren så tog vi en fika hemma innan vi kom ut på promenad. Bäst är ju att promenera ut då allt börjar vakna upp. Nu blev det lite sent men man får ju ändå samma motion. Dom har lovat varmt och soligt i helgen så vi får se om det infrias. Ha nu en toppenfin torsdag mina kära besökare.