Öppen Ridå

Alla inlägg den 20 november 2021

Av Malin wiper - 20 november 2021 13:00


            


 

Jag har sett en finsk film på SVT Play som heter Star Boys. Det är ett drama från 2017 i regi av Visa Koiso - Kanttila. I rollerna ser vi Vili Saarela, Olavi Angervo, Pihla Viitala, Antti Luusuaniemi mfl


                                                            

Handlingen 

 

En film om de tonåriga vännerna Vesa och Kaarlo som växer upp i samma område i slutet på 1970-talet. Det är en tid av sexuell revolution i Finland och när pojkarna kommer hem sent en kväll upptäcker de sina föräldrar i något som mest av allt påminner om ett partnerbyte. Pojkarna är i chock över vad de upptäckt och efter det är inget sig likt i deras familjer längre. 

 

Recension

 

Det var en rörande och omskakande historia och dom två 12 årig pojkarna som spelade i huvudrollerna var helt suveräna i sina rolltolkningar. Man fick sig en titt in i 1970-talet och med lite komplicerade familjeband och vad som händer när saker går överstyr och barnen blir påverkade. Det kändes som man tittade in i hemligheter i ett tittskåp. Tyvärr lämnar filmen tittarna i ovisshet på slutet så man får tänka efter själv vad som händer härnäst. Jag hade inte hört talas om denna film förut men jag kan varmt rekommendera den

 

Av mig får filmen 3 starkt lysande stjärnor i betyg av 5 möjliga


     


    

Trailern till filmen. Ha en fortsatt fin lördag och njut i nuet. När inlägget kommer in är vi fortfarande i Västerås så jag ställde in det på tid


                                                         


Filmkamera från 1970-talet Filmsound Sweden  

 

#Star #Visa #Nationalteatern

Av Malin wiper - 20 november 2021 08:00



 

Jag fick ett ryck i går och började ta fram adventsljusstakar och lite annat till köksfönstret. Denna ovan har vi haft i 5 år men nu la den av. Vi bytte lampor och min man kollade igenom den men vi fick inte liv i ljusstaken. Tack och lov så hade vi en extra adventsljusstake som vi haft i vardagsrummet. 

 

                                     

Formina 

Klicka här för att se när jag bakade pepparkakor 2019. Klicka här för att se hur mycket snö vi hade 7 december 2017. Det var vår första jul i Hallstahammar. Där finns också ett filmklipp jag tog 2016 och då var var det musik och annat kul på gatorna i Jönköping

 

 

Här ser man till höger den höga svarta adventsljusstaken som får duga i år och sen köper vi ev en ny nästa år. Man börjar få julkänslor i november. 

                       

                             

Clipart Library

När vi flyttade till denna lägenhet så var det en låda med julsaker som fattades såg vi första julen. Förstår inte vart den försvann men det är flera julsaker som saknas så vi måste köpa lite mer nästa år. När vi bodde i Katrineholm i 8 år så fick vi alla gamla julsaker stulna från källarförrådet. Även allt annat såsom minnessaker, kläder, fiskespön mm. Det var ingen höjdare och vi fick inte ut mycket på försäkringen


       

Nr 1 o 2 står i köksfönstret och dom har vi köpt på Jul ljus i Hook då vi bodde i småland. Tomten på scooter köpte vi 2019 men kom inte ihåg vart. Ljusstaken på bordet är en julpresent som jag fick en jul från en arbetsplats. Det var många år sedan men det är en sån där som finns fortfarande och är rätt dyr. Klicka på bilderna så blir dom större

 

                                                      

Clipart Library 

 

Den här lådan för värmeljus fick jag av min bloggvän Annelie för några år sedan. Den är fantastiskt praktisk och bra och dessutom så fin så den kan stå framme

 

 

Nu har jag fyllt den med värmeljus så det räcker ett tag

 

       

Donovan med The Ballad of Geraldine. 

 

 

Så här lite fick vi plats med i vår förra lägenhet. Vi hade balkong från vardagsrummet så det var bara en liten fönsterbräda.

 

                                               

Clipart Library  

   

Så här såg det ut julen 2019 då vi samlades alla fyra. Nu hoppas jag att vi äntligen kan träffas igen så det inte blir nåt nytt utbrott. Vi får inget vaccin för tredje sprutan förrens i mitten av december. Min man har redan beställt tid till sig. Jag måste ringa för jag vill ha samma vaccin som förut pfizer eftersom jag tålde det så bra.

 

Den 2 december 2019 såg det ut på mindre väg. Ljuset var magiskt

 

 

Ytterligare en bild från december 2019

 

       

Emty Chairs med James MacDonald, tyvärr hittar jag inte honom på nätet utan bara en massa andra musiker med samma namn. Covers Don McLean. En förbaskat bra cover. I dag 09.45 åker vi iväg till Västerås för att träffa min mans bror och sen skall vi både handla lite, fika och ta en härlig promenad. Det blåste upp till storm i natt så jag var tvungen att gå ut mitt i natten på balkongen och flytta in en hög fläkt som stod där och levde om utan ström. Vi hade glömt att sätta in den i kallförrådet. 

 

  Hoppas ni har en härlig helg att se fram emot. Önskar er allt gott

 

#Adventsljusstaken #Köksfönstret #Hook #Värmeljus #Donovan #Träffas #James 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards