Öppen Ridå

Alla inlägg den 1 november 2021

Av Malin wiper - 1 november 2021 14:00


 

I morse kom jag upp i 5,4 km på promenaden så jag skall ut igen så jag kommer upp i 7 km. Det är 11 grader varmt, sol och vindstilla så dom tjockaste vinterkläderna får stanna kvar i garderoben ett tag till. 

 

 

Den här skylten har jag gått förbi några gånger här i Hallstahammars centrum. Det står Tehus och en pil till höger. Det är en mötesplats för kvinnor från olika kulturer där dom kan träffas och få lära sig svenska språket och fördjupa sin förståelse för det svenska samhället. Klicka här för att läsa mer om detta. Det är ju toppen för vi har ju inget AMU (Arbetsmarknadsutbilningar) längre. På dom kunde man också får lära sig svenska språket och även få en yrkesutbildning. Fast då var det en blandning av män och kvinnor 

 

                                                  

Clipart Library 

 

Här går man in till mötesplatsen Tehuset

 

 

Jag promenerade förbi en av slussarna häromdan. Det är så härligt att vi har dom och är vädret så här fint så kan man faktiskt ta med sig fika och sätta sig i parken ovanför. Det är så vackert fortfarande 

 

 

Här går jag föbi Hallsta Loppis som är ett jättebra ställe men jag har inte varit inne där på flera år nu. Klicka här för att se när vi var inne på Hallsta Loppis i april 2019. Klicka här för att se när Hallsta Loppis låg inne i Hallsta centrum. Klicka här för att se vad jag köpte där i januari 2019

 

                                                      

Clipart Library

Nu ligger Swedbank och Sparbanken nere så det går inte att få ut pengar så det är tur att man har ICA kort så man i alla fall kan köpa mat. Hörde att det kan ta flera dagar till innan det går igång igen. Tänk så sårbart allt är nu i uppkopplingens tidevarv. Kontanter tar inte alla ställen och det är nog bara en tidsfråga innan vanliga pengar försvinner. Klicka här för att läsa om detta strul. Det känns lite trist för skulle vi vilja hyra elbilen några timmar så funkar det inte att köra över pengar. Det går ju inte ens att ta sig nånstans med buss i denna situation så det gäller att ge sig till tåls

 

      

Years & Years med It's A Sin. En lugnare version av Pet Shop Boys låt It's A Sin. Klicka här för att höra orginalet

 

                            

Clipart Library 

Min man promenerade med mig på förmiddagen men kommer inte att följa med på eftermiddagen. Jag känner i kroppen att jag vill röra mig ännu mer. Mr T fick i sig två kokta potatisar och 3 tunna skivor kalvsylta i dag till lunch och det funkade för magen. Nu skall vi klä om min stol som jag sitter på vid datorn och sen skall vi dammsuga och fixa lite annat. Ha det bra och sköt om er

 

       

Nu har Jacke Sjödin kommit ut med ännu en låt gällande pandemin. Den heter Antivaxx och jag gillar hans musik och underfundiga texter som underhållit oss under pandemin

 

#Promenaden #Tehuset #Slussarna #Years & Years #Jacke

Av Malin wiper - 1 november 2021 08:00



         
  

För ett tag sen såg jag en film på SVT Play som heter En komikers uppväxt. Det är ett drama, biography från 2019. För regin står Rojda Sekersöz och den är från en bok med samma namn som skrivits av Jonas Gardell. I rollerna ser vi: Johan Rheborg, Gizem Erdogan, Jakob Eklund, Fredrik Hallgren, Theo Dellback, Arvin Kananian mfl                   

                                       

Handlingen

 

Filmen handlar om Juha Lindström, (som ung spelad av Loke Hellberg och som vuxen spelad av Johan Rheborg), som växer upp i villaförorten Sävbyholm. Han har svårt att passa in och blir mobbad i skolan. Det går ändå bra för Juha som med tiden blir en känd komiker, vars föreställningar fyller salongerna. En dag blir han kontaktad av en av mobbarna från skoltiden, Stefan Jakob Eklund

Recension

 

Det gjorde ont att se  många scener i filmen för mobbning är fruktansvärt att bli utsatt för. Kom ihåg själv som 11-12 åring hur det ibland kändes att gå till skolan. Ändå blev jag inte slagen utan psykiskt mobbad. Det är ju en självbiografisk film så allt som visas har hänt och mobbningen som en liten pojke blir utsatt för gör att det blir tragiska konsekvenser. Jag tycker att både barnskådespelarna och dom vuxna skådespelarna gjorde fantastiska rollprestationer så deras inlevelse kändes verklig.

 

                                      

 

När man varit med om mobbning själv flera gånger både psykiskt och fysiskt så kan man leva sig in i detta. Mobbning förstör självförtroendet och självkänslan. Ibland har man fått höra att man inte kan komma ihåg vad som hänt som barn, men det kan inte bli mer fel för barn kommer ihåg mer än man tror. Även att slå barn är helt vansinnigt för det får också konsekvenser senare i livet. Tyvärr är mobbning värre än någonsin 2021 fast det pratas så mycket om att vi måste få bukt med detta, och den har blivit mycket råare. Klicka  här för att läsa en längre filmrecension som jag kan skriva under på. 

 

Filmen får 4 antimobbingskyltar i betyg av 5 möjliga av mig. 

 

         

         

Trailern till filmen.  

 

                                                                                          

Clipart Library 

I dag skall jag försöka komma upp i en promenad på 6,5 km. Både min man och jag var ju uppe i 7 km några gånger.  Nu efter mer än 50 dagar med promenader så känns benen så stabila och jag blir inte trött som i  början.jTänk att det är första november i dag, tiden bara rusar iväg. Nu har jag bara att önska er en bra början på första novemberdagen

 

Srdacan pozdrav od Malina, betyder Varm hälsning från Malin på Bosniska 

 

     

Avslutar med The Carpenters och lågen Rainy Days and Mondays. Karen Carpenters hade en fantastisk röst och en liten melankolisk ton som träffade rakt i hjärtat och gåshuden gav sig till känna. Tråkigt att hon dog dog endast 32 år gammal 1983 och hon led av både anorexia och depression. Hon och hennes bror har fått återkomma i min blogg genom åren för dom hade ett härligt sound

 

#Komikers # Jonas #Mobbning #Carpenters

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards