Öppen Ridå

Alla inlägg den 22 november 2021

Av Malin wiper - 22 november 2021 17:15

 

Vår ljusbox i hallen kunde vi äntligen tända då vi hade besök för ett tag sen efter hela två år. Vi har haft den uppe i minst ett år. Under ljusboxen har vi hängare för paraplyer, skohorn, ficklampa mm. Ovanför ljusboxen har vi en sån där LP ram som vi nu satt in en LP Vinyl med Elvis för den var lite färgstark och passar till julen. Jag brukar byta LP ibland för att variera ramen. På vinylskivan står det Elvis In the Movies och den släpptes 1978

 

      

Elvis med Loving You. En soft skön låt som passar så här på en måndag.                  

 

                                                       

Clipart Library
 

Jag hittade denna julprydnad på Myrornas second hand när vi var till Västerås sist. Det är en lång repstege med olika figurer på. Den kostade bara 45 kr. Jag har haft nåt liknande men med tomtar i plast. Den försvann när vi flyttade och även en julsak vi fått av IA med trätomtar som ser ut att krypa upp på ett snöre. Den saknar jag också  och några andra saker så lådan kom bort i flytten. Den ovan skall vi hänga i dörröppningen till köket

 

Klicka här för att komma in på ett inlägg från 2015 då vi var till Jul-Ljus Butik & Cafe i Hok


  

Här en av dom andra figurerna på stegen 

 

 

Dom här två figurerna är också borta och dom skulle hängas upp och vi hade dom på varsin sida om köksöppningen till köket i förra lägenheten. Dom var lite roliga och annorlunda. Klicka här för att se dom på nära håll

 

  

Åsby Floristen

 

 

En kråka jag såg och fotade men det var helt gult bakom kråkan av solen. Jag tog därför bort det gula helt och då blev bilden som ovan

 

                       Ha nu en riktigt skön och mysig kväll  

 

      

Tanita Tikaram med And I Think of you

 

#Ljusbox #Elvis #Myrornas #Julprydnad #Floristen #Tanita

Av Malin wiper - 22 november 2021 13:45

 

Kolla in här, en pepparkaksgumma och gubbe. När vi promenerade ut från området i morse så var denna husvägg helt upplyst av solen och det gjorde att våra skuggor syndes och blev rätt roliga  

 

                 

Clipart Library

      

Vic Damone med The Shadow of Your Smile. Från filmen The Sandpipe från 1965

 

Vic Damone var en amerikansk sångare. Han blev populär som nattklubbs, TV- och skivartist. Han medverkade även i en rad romantiska filmer under 1950 och 1960-talet. Han dog 2018 i en ålder av 89 år


 

Dom håller på att byta lyktstolpar i vårt område och hos oss är det redan klart för vi var första huset. Här ser ni en stolpe som fraktas iväg eller så är det en ny stolpe


 

Vi såg en katt som satt på en veranda som vi först trodde var en prydnad i och med lyktor och annat pynt


 

I Västerås i lördags så gick vi förbi en plantering där en av växterna ryckts ur sin kruka


 

En cykel stod mot ett gammalt hus på en kullerstensgata i Västerås. Den var på väg att falla sönder och det är så synd på en så pass fin cykel


 

Här från en annan vinkel där framhjulet har fått en form av ett hjärta


 

Ytterligare en men den har än så länge bara mist framhjulet. Synen man får är som nåt slags tidens gatuskulpturer

 

 

Detta såg jag också på en kullerstensgata mot en stenvägg i Västerås. En TV skärm av märket Samsung stod där som ett utställningsföremål. Undrar vad man kommer att få se härnäst

 

 

Vi åt Sushi i lördags och det på Öhrmans Konditori & Café. Denna gång tog vi bara två sorter och det med 4 lax och 4 med avokado. Det var jättegott

 

                              

Sushi Butiken  

 

Dessa höga hus på höger sida i Västerås är inget man blir glad av att se. Där har det förut varit en grillkiosk i många år men sen rev dom den och dessa tristessfärgade hus kom upp. Det är ju känt att vi människor reagerar på färger och att det är nåt viktigt för våra synintryck. Av alla nyanser så har dom valt dessa trista färger när det finns hur många positiva färger och mönster att välja mellan. Arkitekturen är inte mycket att hurra för heller

 

Klicka här för att se ett mysigt lite äldre bostadsområde. Klicka här för att se riktigt färgstarka hus. Klicka här för att se hus man blir glad av

 

                               

Teknikproffset 

I dag promenerade vi 5,5 km på förmiddagen och vi har nu 7 minusgrader men strålande solsken och vindstilla. Jag mår superbra av denna kyla och höga luft som är utan fuktighet. Vi har fått upp vår kondition rejält och det känns i både kropp och själ

 

 

Här blev jag en kvinnlig version av Galenskaparnas beige man (Macken). Kläderna gjorde att jag smalt in i omgivningen. Klicka här för att se den beige mannen (kunden)

 

 

Så här ser täckkappan jag köpte i oktober 2020 ut. Jag hade inte råd just då att köpa en ny jacka så jag hittade denna på Stadsmissionens second hand i Västerås. Den såg helt ny ut och var av märket Cappuccino och jag fick den för 130 kr. Nu är den helt plötsligt modern för mycket är i färgerna beige, gult, orange och brunt. Den är även lite overzise. Det är lite kexchokladmönster på den. Numera har jag inte mer än 4 vinterjackor men pengarna skall räcka till mycket så man får trolla lite. Jag har tyvärr lämnat in jackor till second hand som jag borde ha haft kvar ett tag till förstår jag nu. Ibland har jag lite för bråttomt

 

           Nu önskar jag er en härlig början på den nya veckan.    

 

        

Chris Rea med Driving home for christmas 

 

#Skuggor #Vic #Lyktstolpar #Katt #Cykel #Skärm #Tristessfärgade #Chris

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards