Öppen Ridå

Alla inlägg den 6 november 2021

Av Malin wiper - 6 november 2021 17:00


 

Här kommer fortsättningen på förra inlägget ang vår promenad runt Köpingsån. Det börjar dyka upp lite bostadshus på höger sida och ett rött gammalt trähus på vänster sida

 

Klicka här för att se del 1 från Köpingsån


 

Här ser man det röda trähuset till vänster lite bättre


   

Sen svänger det av lite

 

 

Ett stenhus i orange färg på andra sidan ån


 

Efter det så går vi upp mot ett gammalt område och där ser man detta gamla trähus med en lika gammal dörr. Ovanför dörren står det Bröderna Nyströms Snickeri och huset går under namnet Nyströmska gården

 

                                  

Clipart Library 

På gården har det fram till 1970-talet bedrivits snickerirörelse och det under ett sekel och tre generationer av familjen Nyström. Gården köptes av Köpings Kommun 1986 och den drabbades av eldsvåda 1989. Nyströmska gården renoverades av föreningen Nyströmska Gårdens Vänner, som bildades 1991 och sen lades ner på 2010-talet. I dag drivs muséet av Köpings museum. Klicka här för att läsa lite mer på en annan sida

 

      

Nu passar denna låt bra in som heter If I were a carpenter (snickare). Här sjungs den av Johnny Cash & June Carter Cash . Båda dog 2003. Klicka här för att se en live version med paret

 

                                     animated-carpenter-image-0044

 

Sen dök vi på ett arkitektoniskt snyggt telgelhus som hade jättefina dörrar. Titta så fint dom har satt teglet runt dörren. Såna här telgelhus är nostalgi för mig i och med att min mammas bästa väninna bodde i ett sånt ett tag nedanför där vi bodde i Kniphammaren i Sundsvall. Min mammas väninna hade en dotter i samma ålder som mig så hon blev min första lekkamrat då vi alla bodde i Vinkeltået Sundsvallshem. Hallstahem har även dom ett område med samma sorts tegel och färg som ser jättefina ut. Där hade jag inte haft nåt emot att bo. Jag hittade inga bilder så jag skall fota området en dag

 

Vinkeltået är en stadsdel i Sundsvall, intill Midälva. Området bebyggdes 1947-1948 av stiftelsen Sundsvallshem och omfattade 11 fristående lamellhus med sammanlagt 170 lägenheter


 

Samma hus men med en annan dörr på ena hörnet

 

 

Sen dök det upp en röd dörr på samma hus så alla var olika

 

        

Då dök denna låt upp i mitt huvud: The Lady In Red med Chris de Burgh. Det är ett soundtrack från filmen  The Woman In Red. En film jag själv såg på 1980-talet

 

                            


Clipart Library 

 

På andra sidan ån dök denna skulptur upp och den har jag fotat förut. Hittar inget på nätet om skulpturen som står i en park

 

   

Gulligt i en lekpark i närheten

 

Jag kom inte ut nåt mer i dag för jag har börjat bli så krasslig så jag misstänker att det kanske är en förkylning på väg. Har ingen feber än men känner mig hängig och har lite ont i halsen och småhosta. Eller så har jag sovit dåligt och kanske snarkat lite och då kan man känna sig vissen. Vi får se hur det utvecklar sig. Ha nu en toppenfin lördagskväll mina kära besökare

 

                                   


Clipart Library


#Köpingsån #Snickeri #Nyströmska #Johnny #Dörrar #Kniphammaren #Chris

Av Malin wiper - 6 november 2021 12:00

 

När vi var till Köping häromdan så bestämde vi oss för att promenera vid Köpingsån. Där går man på både gångvägar och bryggor och på andra sidan Köpingsån ligger Köpings Mekaniska Verkstad. Det var flera år sedan vi promenerade där så nu var det dags.  Klicka här för att läsa lite mer och se bilder på en sida

 

                                                   

Verktygsboden

Köpings mekaniska verkstad grundades 1856 av Civilingenjör Otto Gottrid Hallström. KMV tillverkade verktygsmaskiner i slutet av 1800-talet för att under 1900-talet övergå i tillverkning av växellådor för bilindustrin. Företaget köptes 1942 av Volvo och ingår i Volvo Powrtrain. Klicka här för att se ett litet klipp från en del av verkstaden 


 

Det är så rogivande att promenera på denna promenad intill Köpingsån. Denna dag var det dessutom så skön luft och vindstilla


 

Här dyker det upp gamla hus så det händer nåt i miljön när man går omkring vid vattnet


 

Vi börjar närma oss bron längre fram där det forsar ut vatten 


 

Till höger längre fram en utbyggnad med utemöbler där man kan slå sig ner


 

En liten smal stentrapp med grind längst upp som går till en trädgård


 


                                             

Clipart Library

 

Här börjar vi nu komma fram till dammen där vattnet brusar högt

 

      

Jag filmade lite så här kommer klippet.


 

Så här ser bron ut när vi kommit upp från åpromenaden

 

Den härliga promenaden fortsatte rakt över framför bron så det kommer lite fler bilder. Solen skiner, det är vindstilla och 5 grader varmt i dag. Vi har bara promenerat 2,1 km så vi skall ut igen efter lunchen. Jag känner mig lite krasslig men har ingen feber. Hoppas jag inte åker på en förkylning efter 5 friska år. Hoppas ni har en härlig helg att se fram emot. Njut och ha kul för livet går antagligen inte i repris

 

                                                 

Clipart Library 

Klicka här för att höra Birkir Blaer tolka ABBAS låt Lay All Your Love On Me. Det är en av mina favoritlåtar och han gör en tolkning som ger gåshud och han behärskar sin röst så bra. Tyvärr har den inte kommit in på Youtube än

 

      

Här kommer orginalet med ABBA

 

                                                        

Clipart Library

 

#Köpingsån #Mekaniska #Otto #Bron #Dammen #Filmade #Birkir #ABBA

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards