Öppen Ridå

Alla inlägg den 4 november 2021

Av Malin wiper - 4 november 2021 18:00

 

I dag stod vi inte ut längre utan hyrde hyrde elbilen några timmar för att kunna komma ut lite. Vi åkte mot Köping för det var så länge sen vi var dit. Här kommer lite bilder på det vi såg utefter den lilla landsvägen. Det har varit vackert väder hela dan med återkommande solsken och 8 grader varmt

 

 

Jag såg både svanar och några andra fåglar långt ute på ett fält så jag fick ta till hela zoomen på kameran för att kunna fota dom

 

       

Beautiful Swans In the World 

 

 

Två till som låg lite längre bort och bakom dom ser man grågås

 

                     

Clipart Library 

 

Det dök upp ett arbetsfordon men jag vet inte vad det är för nåt men gissar att det är nån slags skördetröska. Är det nån som vet så får ni gärna lägga in en kommentar

 

  

Här såg vi ett tröskverk av märket Claas C900 Trion

 

Såna här gamla fina röda hus på landet börjar det bli mindre av så man blir glad då man ser ett sånt som skötts om 

 

 

Annars kan dom vara på väg att rasa som detta. Tyvärr så står det så nära vägen så när det rasar så kommer det att hamna på landsvägen och det känns inte bra. 

 

 

Lite höstfärger finns kvar och massor av gröna gräsmattor

 

  

Färgstarka fälgar på däck till arbetsfordon. Dom har jag fotat förut en gång och då stod dom likadant lutade mot en vägg

 

Klicka här för att se när jag fotade en Hudson från 1936 


 

Vi åkte först in till Västerås innan vi fick för oss att åka till Köping. På bilden ovan så har dom julpyntat på taket till ingången hos Erikslunds Shoppingcenter. Vi gick in där precis när dom öppnade 10.00 för att ta en billighetsfika på IKEA café

 

                                                   

Clipart Library 

 

Jag tog en blåbärsmuffins och till det en cappuccino. Min man valde en kalsbaderbulle och vanligt kaffe. Nu är hans mage så pass bra så han kan äta lite mer varierat men långsamt. Fikat kostade bara 55 kr och det är härligt att sitta där och titta ut mot butiker innan det kommet en massa folk. 

 

                                    


Nu är jag så trött och slö så jag fixar med fler bilder i morgon. I helgen skall vi bara ägna oss åt hemmet och promenader. Vi skall rensa i kallförrådet och även kolla igenom gamla bilder och annat. Nu har jag bara att önska er mina härliga bloggbesökare en skön torsdagskväll

 

         

Sonny & Cher med 500 Miles från 1965 

 

#Svanar #Arbetsfordon #Fallfärdigt #Däck #Erikslunds #Blåbärsmuffins #Cher

Av Malin wiper - 4 november 2021 09:00


                                   

Jag har sett fyra dokumentärer på SVT Play som jag vill tipsa om:


1. Läskjättens brutna plastlöften

 

Förr hade vi glasflaskor till det mesta och dom rengjordes och återanvändes. Bara en bråkdel som läskjätten lovat att samla in av plast har hamnat där det ska. Resten hamnar i våra vattendrag och haven och skadar allt levande liv under vattnet. Jag tänker på den yngre generationen och dom som kommer efter. Det blir ett helsike att stoppa och rädda allas våra liv, för så allvarligt är det. Små som stora fiskar är fulla av plast i magen och det dör dom av till slut

 

                                                

                                                             Clipart Library 

2. Återvinningsbluffen


Bara 2% av den plast som produceras i världen åtevinns och blir till nya förpackningar. Människan förgör sig själva och man blir förbaskad när man själv är så nog med att sopsortera. Detta kommer ju inte att fungera i längden och man undrar när det skall göras nåt åt detta.

 

 

                          animated-house-image-0139               animated-house-image-0139               animated-house-image-0139

 

3. Där ingen annan bor


Det är en Norsk Dokumentärserie i 7 delar som handlar om folk som valt att bo långt ifrån staden, men nära naturen. Jag har sett två delar nu av den serien och den första handlar om Marit i Blefjäll. Den andra delen jag sett heter Samuel och Pernilla i Embretsaeter. Det finns inga andra som bor dit dom valt att flytta ut så det är bara ett hus som stått där sen förr som dom rustat upp. Jag tycker dom två första delarna var väldigt intressanta. Själv skulle jag ha svårt för att bo så men det beror på både personlighet och upplevelser

 

                     

 

I dag är det mycket ljusare ute och regnet har försvunnit och solen ser ut att komma fram. Då är det mycket lättare att promenera och komma upp i fler steg. Annars händer inte mycket nu och man kan inte slappna av än när det gäller Corona. Sköt om er och ha en fin dag

 

       

Nu behövs det lite dans för att liva upp oss och det blir med Nils & Bianca. Dom är som skapta att dansa tillsammans och det finns många klipp med dom på Youtube. Här dansar dom till Route 66 som man annars hört med The Rolling Stones men även med många andra sångare. Klicka här för att läsa en biografi över dansparet 

 

                                               

Clipart Library 

 

 #Dokumentärer #Läskjättens #Återvinningsbluffen #Naturen #Åsby #Nils

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards