Öppen Ridå

Alla inlägg den 21 november 2021

Av Malin wiper - 21 november 2021 17:15

 

Som jag skrev förut så hyrde vi elbilen på lördag och vi hade några härliga timmar. Vi hade tänkt handla mer än vi kom hem med för trots att vi var tidigt ute så var det fullsmockat med folk på alla ställen. Vi fick helt enkelt gå ut igen för ingen höll avstånd och tittade konstigt på mig när jag gick omkring som på en spelplan och försökte skydda mig själv. Det var otroligt tröttsamt för än om man är fullvaccinerad så är man inte helt säker 

 

 

Det första vi såg då vi kom till Nya Torget var ett tivoli som heter Davids Tivoli. Klicka här för att läsa om hur svårt det varit för Davids Tivoli under pandemin. Sen blev det en regntung start men dom verkar vara igång igen

 

 

Vi gick förbi och bara tittade in för att se om det var nån fart men klockan var inte mycket då. Det fanns några barn som åkte i en karusell men det kom nog fler senare. Här ser man en karusell med kaffekanna och sen åker man i kaffekoppar. Som riktigt liten har jag inte varit på tivoli men när jag var ca 12-13 år och dom hade tivoli i Sundsvall så var jag och några tjejkompisar på tivoli flera gånger. 

                      

Då kollade man mest på snygga killar som skötte karusellerna. Kom ihåg att man tyckte det var så häftigt när man då åkte i en karusell och killen sköt på lite extra i vår vagn. Då var det lite större tivolin med karuseller som även passade för lite äldre barn. Det var ett stort nöje på den tiden och massor av folk samlades.

 

                 

Clipart Library   

Sen har jag ju varit på Liseberg många gånger dom åren jag bodde i Göteborg. Virvelvinden var min favorit. Min son gillade Nyckelpigan som barn men sen åkte han värsta bergodalbanan. När jag flyttade till Göteborg 1975 så var det mycket mindre men sen byggdes det ut och nu är det rätt stort. Jag har sett Carl-Einar Häckner där på stora scenen innan han blev så känd som nu. 

 

               

Ett filmklipp jag hittade på Davids Tivoli på Youtube. 

 

 

Lite fler bilder som jag zoomade in

 

                       

Clipart Library 

 

Här ser jag inte vad detta är för karusell eller upplevelse

 

 

Här ett riktigt virrvarr. Det blev så när jag beskar bilden

 

       

Snyggt ihopsatt klipp från en nöjespark. Det var ett rent nöje att kolla på det 

 

Nu är det dags att ta det lugnt och inte göra nåt mer i dag annat än slappa vid en film eller nåt annant intressant. Hoppas ni får en bekväm och färgstark kväll

 

                                                  

Clipart Library 

#Elbilen #Tivoli #Nöjespark

Av Malin wiper - 21 november 2021 12:45

 

Så här fint var det utefter den lilla landsvägen till Västerås i går. Vi skulle ju träffa min mans bror i Västerås och umgås lite men han ringde tidigt på morgonen och sa att han höll på att bli förkyld och ville inte smitta ner oss. Så vi får träffa honom efter vi har träffat min son 28 november om han då är frisk. Vi har haft flera dagar med fint väder med sol och vindstilla. Just nu har vi två grader varmt men det känns varmare i och med solen

 

                                                         


Clipart Library 

I går promenerade vi sammanlagt 4,5 km och i dag på förmiddagen blev det 5,5 km. Vi var hemma 11.30 och sen satt jag mig med detta inlägg och min man förberedde lunchen 


 

Här kommer lite bilder från då vi åkte på lite småvägar hem. En rad med björkar som stack upp så fint

 

      

Alanis Morissette & Willie Nelson med On the Road Again. Jag har en känsla av att jag haft med denna version av låten förut men då får det bli en repris för den är så bra


 

Det är så härligt att det finns en del gamla trähus som skötts om och bevaras ett tag till. Detta är nog en typ av förråd


 

En mjölkpall jag fotat en gång förut men nu i en annan vinkel


 

Jag gick ur bilen då jag såg en massa kor långt bort på en åker. Jag fick ta till 30 X zoom för att komma nära kon. Inte lätt att fota en svart ko


 

En jättefin och välskött ladugård

 

                         

Clipart Library

 

Ytterligare en välskött ladugård eller förrådsbyggnad


 

Ser jag en äldre traktor så måste jag ut ur bilen för att fota. Denna var lite annorlunda i och med färgsättningen


En fristående byggnad som som ser ut som ett litet gammalt boningshus. 

 

 

På många ställen börjar det se ut som här med fallfärdiga gamla hus. Dom står där tills allt rasat

 

 

Sånt här gillas också och min man tror den saken till vänster är för kabelläggning

 

Nu skall vi fortsätta att städa i kallförrådet för vi har inte mycket kvar nu och har fått flera tomma lådor. Det kan bli ytterligare en promenad i  dag för det är helt underbar luft ute med hög skön luft. Nu är det verkligen sköna söndag och jag hoppas ni mina besökare har det bra och njuter i nuet.

 

         

Canned Heat med Going up the Country. Canned Heat är ett amerikanskt blues- och boogierockband som bildades i Los Angeles i Kalifornien 1965. 

 

 

 

#Landsvägen #Västerås #Björkar #Alanis #Trähus #Mjölkpall #Ko #Ladugård #Traktor #Fallfärdiga #Canned 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards