Öppen Ridå

Alla inlägg den 14 november 2021

Av Malin wiper - 14 november 2021 18:30

   

Min Man har bakat en morotskaka med topping i dag och den är ett säkert kort. Sen kan man ju naturligtvis även dekorera den ovanpå om man vill
 
 
Här har han skurit upp en bit så ni kan se hur den ser ut. Det var flera år sen vi gjorde den sist men nu passade det bra då vi får kaffebesök om några dagar. Nu har vi delat upp i bitar och fryst in så det bara är att ta upp vid passande tillfälle. Min son skulle komma till oss nästa helg men han har fullt upp med att träna på sin tvärflöjt för orkesterna han är med i har fått en massa spelningar före jul. Sen skall han sälja båten och det är en massa annat som händer just nu för honom. Han ville att vi skulle besöka honom istället igen ev 28/11 för då börjar det lugna ner sig lite 
 
                      

 

Här ser ni receptet men testa er fram med citronen om ni skall baka kakan. Det blev för mycket med en halv citron. Vi hade glömt bort detta och inte ändrat i receptet 

 

         

Peter Paul and Mary med den så passande låten Lemon Tree

 

                                                   

Clipart Library

 

Här en annan variant av morotskaka vi har gjort under åren och jag tycker peronligen att den är ett snäpp godare i och med valnötterna och lite annat. 

 

                                         

Gustavsberg

 

Här kommer lite promenadbilder från i förmiddags. Vi har snart upptäckt allt i samhället för vi går på så många olika ställen


   

Jag såg denna fina VIARELLI moped från 2020 på en parkering


 

Här bara en bit från vår bostad har det funnits Zoo Center men nu har dom flyttat. Istället kommer en annan firma att husera där. Dom håller på för fullt att färdigställa lokalerna. Nu har ZooCenter bytt namn till C.M Zoo Center

 

Klicka här för att se hur Zoo Center såg ut när vi var dit 2020. Klicka här för att se vad vi köpte där 2018 en sommar då jag höll på att svettas ihjäl


 

Det är Petterssons Glasmästeri som öppnar inom kort


 

En snygg smidesgrind vi dök på


 

Nu börjar man få lite julkänsla för det dyker upp såna här saker i trädgårdar och även julbeslysningar av alla de slag


   

Vi gick förbi en stor lekpark och där såg jag denna lekgrej i form av en häftig bil


  

Bra skylt som verkligen behövs och är den lite rolig som här så kanske nån ser den. Jag ser ofta hundbajspåsar slängda lite överallt


 

Som två silhuetter mot en husvägg


 

Så här kan det se ut hos oss när vi äter lunch och denna dag blev det även lite öl till maten


 

Med denna nyutsprungna ros som jag fotade häromdan så önskar jag er en behaglig kväll

 

     

Ytterligare en ny låt från ABBA. Den heter I Still Have Faith In You. Jag tycker den är jättefin. Om vi nånsin kommer till Stockholm igen då vill jag besöka ABBA The Museum. Vi bodde 8 år i Katrineholm på 1990-talet och då åkte vi ofta till Stockholm och bodde på hotell och gick ut och roade oss. Vi såg en del konserter och musikaler mm. 

 

                                                   


Snygg, läcker spotlights med lite retrokänsla från Chilli 

 

#Morotskaka #Peter #Promenadbilder #Viarelli #Glasmästeri #Lekpark #ABBA

Av Malin wiper - 14 november 2021 13:30


               

I dag är det Fars Dag men minPappa dog 2005. Jag tänker ändå lite extra på honom i dag. Jag satt in en bild på honom ovan med en ram av tärningar och spelkort. Han gillade att spela kort, trav, läsa böcker, fiska, musik, film, laga mat mm. Han var en jämnställd man som inte var främmande för att dela på allt ansvar i hemmet. Båda mina föräldrar arbetade från det jag var barn så för mig är inte det nåt konstigt. Pappa studerade till Socionom på Umeå Universitetet när han var en bit över 40 år och tog även en fil kand mm.


                                   

Clipart Library 

         

Louie Armstrong med låten We Have All the Time In the World. Tyvärr har man inte det för livet rusar förbi och tiden går inte att stoppa tyvärr. Låten är ett soundtrack till James Bondfilmen I hennes majestäts hemliga tjänst


 

Jag håller ju på att gå igenom allt i vårt hem och då hittade jag manchettknappar med FN loga som min pappa haft. Dom är från då han var i Korea som sjukvårdare på 1950-talet. Det var en FN tjänst så dessa manchettknappar fick han då. Antar att han hade dom på sin uniformsskjorta. Dom ser ut som nya och oanvända. Klicka här för att läsa om Koreakriget

 

Klicka här för att komma in på ett inlägg där jag skrivit om pappas FN tjänst


 

Ytterligare en bild men från sidan

 

 

Ytterligare ett par manchettknappar som pappa ägt och kommer från FN tjänsten. Det är en örn som är avbildad på manchetten

 

                                                   

 

En av många bilder på pappa från Korea. Han hade med sig både saker, bilder och annat hem och en sån diabildsprojektor från den tiden. Den finns också kvar plus alla bilder. Jag har skrivit ett längre inlägg ang detta förut. Kepsen han hade på bilden är ju såna som finns numera att köpa på vanliga butiker 


   

En bild från vår promenad i går då vi gick förbi ett HSB hus. En snygg balkong med dubbeldörr mot trapphuset


 

Detta såg lite lustigt ut så jag kunde inte låta bli att fota. 

 

Det är inte bara Fars Dag i dag utan även Världsdiabetesdagen. Min man har diabetes men han har fått sänka sin dos i och med viktnedgång och ändring av kost. I dag blev vår promenad 5 km men vi skall ta en till promenad lite senare för det var så härligt ute. Ingen sol men hög skön luft. Vi håller på att städa och baka lite för ev på onsdag så får vi kaffebesök för första gången på 2 år så det skall bli kul. Lika bra att passa på nu innan det blir nedstängt igen som i Norge och en del andra länder. Ha nu en skön söndag kära ni och sköt om er

 

                                                      

Clipart Library  

          

Southern Raised med låten Ghost Riders In the Sky. Det är en gammal låt men här i en ny tappning. Klicka här för att höra den med Johnny Cash


#Fars #Louie #Manchettknappar #Balkong #Världsdiabetesdagen #Southern

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards