Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 14 november 2021

Pappa PO, Louie Armstrong, Manchettknappar, Korea,och Southern Raised

Av Malin wiper - 14 november 2021 13:30


               

I dag är det Fars Dag men minPappa dog 2005. Jag tänker ändå lite extra på honom i dag. Jag satt in en bild på honom ovan med en ram av tärningar och spelkort. Han gillade att spela kort, trav, läsa böcker, fiska, musik, film, laga mat mm. Han var en jämnställd man som inte var främmande för att dela på allt ansvar i hemmet. Båda mina föräldrar arbetade från det jag var barn så för mig är inte det nåt konstigt. Pappa studerade till Socionom på Umeå Universitetet när han var en bit över 40 år och tog även en fil kand mm.


                                   

Clipart Library 

         

Louie Armstrong med låten We Have All the Time In the World. Tyvärr har man inte det för livet rusar förbi och tiden går inte att stoppa tyvärr. Låten är ett soundtrack till James Bondfilmen I hennes majestäts hemliga tjänst


 

Jag håller ju på att gå igenom allt i vårt hem och då hittade jag manchettknappar med FN loga som min pappa haft. Dom är från då han var i Korea som sjukvårdare på 1950-talet. Det var en FN tjänst så dessa manchettknappar fick han då. Antar att han hade dom på sin uniformsskjorta. Dom ser ut som nya och oanvända. Klicka här för att läsa om Koreakriget

 

Klicka här för att komma in på ett inlägg där jag skrivit om pappas FN tjänst


 

Ytterligare en bild men från sidan

 

 

Ytterligare ett par manchettknappar som pappa ägt och kommer från FN tjänsten. Det är en örn som är avbildad på manchetten

 

                                                   

 

En av många bilder på pappa från Korea. Han hade med sig både saker, bilder och annat hem och en sån diabildsprojektor från den tiden. Den finns också kvar plus alla bilder. Jag har skrivit ett längre inlägg ang detta förut. Kepsen han hade på bilden är ju såna som finns numera att köpa på vanliga butiker 


   

En bild från vår promenad i går då vi gick förbi ett HSB hus. En snygg balkong med dubbeldörr mot trapphuset


 

Detta såg lite lustigt ut så jag kunde inte låta bli att fota. 

 

Det är inte bara Fars Dag i dag utan även Världsdiabetesdagen. Min man har diabetes men han har fått sänka sin dos i och med viktnedgång och ändring av kost. I dag blev vår promenad 5 km men vi skall ta en till promenad lite senare för det var så härligt ute. Ingen sol men hög skön luft. Vi håller på att städa och baka lite för ev på onsdag så får vi kaffebesök för första gången på 2 år så det skall bli kul. Lika bra att passa på nu innan det blir nedstängt igen som i Norge och en del andra länder. Ha nu en skön söndag kära ni och sköt om er

 

                                                      

Clipart Library  

          

Southern Raised med låten Ghost Riders In the Sky. Det är en gammal låt men här i en ny tappning. Klicka här för att höra den med Johnny Cash


#Fars #Louie #Manchettknappar #Balkong #Världsdiabetesdagen #Southern

 
 
Ingen bild

Gunilla

15 november 2021 13:55

Vilka fina minnen du har efter din far, verkar varit en duktig man.
Tände ett ljus för min far som efterlämnar bara fina minnen och var en mycket snäll person som jag älskade högt.
Sonen kom över på helgen och hade med sig en så god hallontårta som han vet pappa tycker om. Så det var en trevlig helg och vad man saknar sina barn som det var förr. Tankarna finns i bakhuvudet att var försiktig. Sonen brukar ta det lugnt med folk och då han jobbar hemifrån vågar vi träffas.
Ha det gott!
Kram!

Malin wiper

15 november 2021 14:10

Det dyker verkligen upp fina minnen. Han har varit driftig. Vad härligt att du hade en sån fin och kärleksfull far.

Vilken fin son som kom över med en tårta som skänker minnen. Härligt att helgen blev så bra för er alla. Denna corona har verkligen ställt till det för familjer. När man inte fått krama sitt barn på flera år så känns det smärtsamt hur gamla dom än är

Vad skönt att han kan jobba hemifrån för det är ju så mycket säkrare.

Ha en härlig början på veckan Gunilla
kram från Malin

 
Åke

Åke

16 november 2021 07:45

Så fint skrivet om din far. Så fin bild. Bodde han också i Sundsvall?

http://www.nacka144.se

Malin wiper

16 november 2021 07:51

Vi barn växte upp i Sundsvall med våra föräldrar. Jag flyttade därifrån 1975 till Göteborg. Mina föräldrar flyttade till Göteborg några år tidigare.

När jag föddes så bodde vi i Vinkeltået Sundsvallshem. Sen flyttade vi till Kniphammaren Salyhill. Efter det till W:6 huset på Köpmangatan där det var bibliotek förut. Pappa skötte om alla lokaler i huset och vi bodde i tjänstebostaden. Efter att han slutat på W:6 så studerade han i Umeå. Även mamma studerade där samtidigt men andra kurser

Ha en fin dag Åke
Hälsning från Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Måndag 29 april 09:00

    I lördags besökte vi Röda Korset vårmarknad. Här ser ni ett bord fullt av hembakat bröd och 3 av kvinnorna som bakat brödet. För 50 kr/person fick man välja 3 bakverk/person                                          QueChic   En li...

Av Malin wiper - Söndag 28 april 07:30

       Här ett filmklipp från i fredags då vi var och såg Zkrota Zkräpet på Kvarteret Igor (galleria). Kolla in när Lasse Åberg skall inviga med att klippa, men inte bandet utan nåt annat. Han har en härlig humor      Här har jag fått en autogr...

Av Malin wiper - Lördag 27 april 08:30

    Detta är en Dodge Van från 1984 som jag såg när vi var på väg hem från en promenad. Vi träffade mannen som äger bilen och han sa att han skulle lacka om bilen och då kommer den ju att bli superfin. Jag blir så glad nu när det börjar dyka upp...

Av Malin wiper - Fredag 26 april 08:45

    Detta är en skulptur som heter Aseaströmmen och den har stått på Stora torget i Västerås i många år. Konstverket skildrar det fenomen som under industrins glansdagar kallades för "Asea-strömmen". Vid lunchtid och arbetsdagens slut fylldes St...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards