Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 1 november 2021

En komikers Uppväxt film från 2019 och The Carpenters

Av Malin wiper - 1 november 2021 08:00



         
  

För ett tag sen såg jag en film på SVT Play som heter En komikers uppväxt. Det är ett drama, biography från 2019. För regin står Rojda Sekersöz och den är från en bok med samma namn som skrivits av Jonas Gardell. I rollerna ser vi: Johan Rheborg, Gizem Erdogan, Jakob Eklund, Fredrik Hallgren, Theo Dellback, Arvin Kananian mfl                   

                                       

Handlingen

 

Filmen handlar om Juha Lindström, (som ung spelad av Loke Hellberg och som vuxen spelad av Johan Rheborg), som växer upp i villaförorten Sävbyholm. Han har svårt att passa in och blir mobbad i skolan. Det går ändå bra för Juha som med tiden blir en känd komiker, vars föreställningar fyller salongerna. En dag blir han kontaktad av en av mobbarna från skoltiden, Stefan Jakob Eklund

Recension

 

Det gjorde ont att se  många scener i filmen för mobbning är fruktansvärt att bli utsatt för. Kom ihåg själv som 11-12 åring hur det ibland kändes att gå till skolan. Ändå blev jag inte slagen utan psykiskt mobbad. Det är ju en självbiografisk film så allt som visas har hänt och mobbningen som en liten pojke blir utsatt för gör att det blir tragiska konsekvenser. Jag tycker att både barnskådespelarna och dom vuxna skådespelarna gjorde fantastiska rollprestationer så deras inlevelse kändes verklig.

 

                                      

 

När man varit med om mobbning själv flera gånger både psykiskt och fysiskt så kan man leva sig in i detta. Mobbning förstör självförtroendet och självkänslan. Ibland har man fått höra att man inte kan komma ihåg vad som hänt som barn, men det kan inte bli mer fel för barn kommer ihåg mer än man tror. Även att slå barn är helt vansinnigt för det får också konsekvenser senare i livet. Tyvärr är mobbning värre än någonsin 2021 fast det pratas så mycket om att vi måste få bukt med detta, och den har blivit mycket råare. Klicka  här för att läsa en längre filmrecension som jag kan skriva under på. 

 

Filmen får 4 antimobbingskyltar i betyg av 5 möjliga av mig. 

 

         

         

Trailern till filmen.  

 

                                                                                          

Clipart Library 

I dag skall jag försöka komma upp i en promenad på 6,5 km. Både min man och jag var ju uppe i 7 km några gånger.  Nu efter mer än 50 dagar med promenader så känns benen så stabila och jag blir inte trött som i  början.jTänk att det är första november i dag, tiden bara rusar iväg. Nu har jag bara att önska er en bra början på första novemberdagen

 

Srdacan pozdrav od Malina, betyder Varm hälsning från Malin på Bosniska 

 

     

Avslutar med The Carpenters och lågen Rainy Days and Mondays. Karen Carpenters hade en fantastisk röst och en liten melankolisk ton som träffade rakt i hjärtat och gåshuden gav sig till känna. Tråkigt att hon dog dog endast 32 år gammal 1983 och hon led av både anorexia och depression. Hon och hennes bror har fått återkomma i min blogg genom åren för dom hade ett härligt sound

 

#Komikers # Jonas #Mobbning #Carpenters

 
 
Ingen bild

Gunilla

1 november 2021 11:30

Tiden rusar i väg och ser du har hunnit med en hel del att fota och visa.Skall ta och titta på filmen och visst är mobbing hemskt, Kan tänka mig om mina barn blivit så utsatta, vet jag inte vad jag skulle tagit mig till och gjort mig olycklig, för skolan orkar inte heller med att stävja mobbing.
Har varit borta ett par dagar till sonen och sett deras små valpar som kommit, blev 10 stycken sötnosar.
Ser att maken har problem med magen så hoppas det går framåt med måendet.
Ha nu en bra början på veckan och må så bra det går!
kram!

Malin wiper

1 november 2021 11:42

Tiden verkar gå fortare och fortare för varje år. Som du säger så ta skolan inte ansvar för mobbningen. Det blir större och större klasser och det är inte bra

Vad härligt att du varit till din son och så kul med valparna. Det var många sötnosar det ;)

Min man är lite bättre i magen nu så han skall mosa en potatis och ta en kalvsyltsskiva och testa

Ha en fin början på veckan själv Gunilla
Må så bra
kram från Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Måndag 29 april 09:00

    I lördags besökte vi Röda Korset vårmarknad. Här ser ni ett bord fullt av hembakat bröd och 3 av kvinnorna som bakat brödet. För 50 kr/person fick man välja 3 bakverk/person                                          QueChic   En li...

Av Malin wiper - Söndag 28 april 07:30

       Här ett filmklipp från i fredags då vi var och såg Zkrota Zkräpet på Kvarteret Igor (galleria). Kolla in när Lasse Åberg skall inviga med att klippa, men inte bandet utan nåt annat. Han har en härlig humor      Här har jag fått en autogr...

Av Malin wiper - Lördag 27 april 08:30

    Detta är en Dodge Van från 1984 som jag såg när vi var på väg hem från en promenad. Vi träffade mannen som äger bilen och han sa att han skulle lacka om bilen och då kommer den ju att bli superfin. Jag blir så glad nu när det börjar dyka upp...

Av Malin wiper - Fredag 26 april 08:45

    Detta är en skulptur som heter Aseaströmmen och den har stått på Stora torget i Västerås i många år. Konstverket skildrar det fenomen som under industrins glansdagar kallades för "Asea-strömmen". Vid lunchtid och arbetsdagens slut fylldes St...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards