Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 27 april 2021

Krämig Morotssoppa recept från A-G och Emma Louise & Husky Gawenda

Av Malin wiper - 27 april 2021 15:45


 
Här kommer receptet på den krämiga Morotssoppan som vi fått recept på av min väninna A-G. Det var min man som gjorde soppan så här kommer varje moment som han får delge er:

 

 

 Jag hackade en silverlök fint

 

 

 Likaså med morötterna

 

                               

                                                          Knivställ 

 

 och potatisen. Amadine hette sorten.

 

 

Först fräste jag löken i smör och olivolja en par minuter innan jag tillsatte morötterna och fräste två minuter till. Blandade sedan in potatisen och fortsatte att steka på medelvärme i 5 min. Blandade runt med en stekspade emellanåt. Kryddade med lite svartpeppar och timjan.

 

 

 Här har jag kokat upp buljongen (1 liter, 2 tärningar) och hällt i rotfrukterna och

löken. Efter 15 min kollade jag att morötterna var tillräckligt mjuka. Jag rörde i 1,5 dl Créme fraiche och mixade soppan slät.Tillsatte saften från en 1/2 apelsin. och smakade av. Mycket god smak, En bra bas för annat man vill ha i. Jag hade en blandning med falukorvtärningar och auberginebitar som fått steka ihop.

 

                              

 



Staub 

  

 En klick till av créme fraiche gav ett lyft.

 

 

 Här mixas soppan.

 

 

 Apelsiner pressas.

 

 
Min Aubergin och faluröra.  

 

 Så var det bara att njuta. Tack A-G för receptet det var fantastiskt gott tyckte både frugan och jag. Eftersom det var för 4 personer så frös jag in resten. Detta är en så god soppa så den skall vi äta mycket av. Klicka här för att se en färgstark vindsnurra

 

                               

                                     Servettställ från A Nilla 

             

The sound of silence med Emma Louise & Husky Gawenda (Simon & Garfunkel cover)

 

Det händer inte mycket här så vi fixar till lite hemma och kanske går ytterligare en promenad. Det är mycket varmare ute så det känns som den riktiga våren är på väg. Träden börjar knoppas och får blad. I natt blir det fullmåne och jag kände det redan i natt för jag drömde mer än på länge. Ha nu en fortsatt fin dag

 

                 

 

#Morotssoppa #A-G #Emma

 
 
Ingen bild

Gunilla

27 april 2021 19:23

Den såg god ut soppan vad mycket gott man kan göra av enkla fina varor.Har aldrig känning av månen som jag förstått många har.
Drömde mycket förr men nu kommer jag aldrig i håg att jag drömt.
Finstämd musik, ja Simon och Garfunkel hör till favoriter som jag lyssnade mycket på förr.
Må så gott!
Kram!

Malin wiper

28 april 2021 07:59

Den var jättegod och krämig. Fullmånen har varit kraftigare och månen närmare denna gång. Jag har bara sovit några timmar och kännt mig jättekonstig och det har ryckt i benen. Kunde inte slappna av. Så i dag får jag nog lägga mig och vila mitt på dan. Hade även en massa olika drömmar.

Skönt att du slipper känna av fullmånen och att du slipper drömma en massa jobbigt. Vad kul att du gillar musiken.

Ha en jättefin onsdag och sköt om dig
kramar från Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Tisdag 16 april 08:45

    I går hade vi en riktig vårdag och jag såg detta andpar som låg i solen vid svartån och hade det bra     En ringduva dök upp på en gräsmatta och brydde sig inte om oss     Ytterligare en bild på den fina ringduvan. Jag är så fö...

Av Malin wiper - Måndag 15 april 15:15

    Efter all musikunderhållning i lördags på Röda Korset så var det dags för dans. Det är en tjejdansgrupp från Fryx dance company. Dom väldigt duktiga, smidiga och hade en väldigt bra rytm och enérgi. Dom går på Fryxellska skolan          ...

Av Malin wiper - Söndag 14 april 11:45

  Vi hade det toppen i går på Röda Korset där dom hade full fart hela dan. Här ser ni Kelly till höger som är chef och till vänster en av dom anställda. Alla är så kreativa och trevliga. Först får man köpa fikabiljett och det kostar 50 kr/perso...

Av Malin wiper - Lördag 13 april 08:30

    I går behövde jag klippa mig lite och numera går jag hos Forumfrisören och är nöjd varje gång. Jag klippte mig 1,5 cm och lite mer uppklippt (etapper), sen var håret så tjockt så hon tunnade ur lite också. Jag har skrivit om dom förut i och ...

Av Malin wiper - Fredag 12 april 07:15

    I går 14.00 hade vi bjutit upp vår granne A-B på kaffe. Vi bjöd på Slåihop kaka med grädde och hallon på sidan om, morotskaka och hallongrottor. Vi hade jättetrevligt och vi har hur mycket som helst att prata om så det flyter verkligen på.   ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24
25
26 27 28 29 30
<<< April 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards