Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 16 december 2021

Sjoukje Dijkstra konståkning, kasse med stjärnglans Kojak och Etta James

Av Malin wiper - 16 december 2021 13:15


 

I dag på morgonen ser det inte ut som på denna bild utan det är helt snöfritt och ser lite mer ut som en sen höst. Vi har 2,5 grader varmt.

 

 

I går använde vi den fina kraftfulla tygkassen som vi fick av Barbro för några år sedan. Det var ju onsdag (lilla lördag)..  . Den är lite tjockare än dom vanliga tunna tygpåsarna så vi kan ha med oss både två små paraplyer, munskydd, handsprit, pappersnäsdukar och lite annat. Den har ett rött foder och en liten ficka upptill där jag sätter handspriten. På denna sida av väskan ser man Elvis och Grace Kelly

 

Klicka här för att se när vi fick tygkassen 2017

 

 

På den andra sidan ser man James Dean, Telly Savalas, Audrey Hepburn och Marilyn Monroe. Klicka här för att höra en låt med Troll som heter Jimmy Dean som gick het skivtallrikarna 1985 

 

Klicka här för att se Barbros fina virkade grytlappar

 

       

Här sjunger Sammy Davis Jr ledmotivet till Kojak där Telly Savalas spelar huvudrollen. Alla satt bänkade framför tv appraterna när denna tv-serie gick och det var under åren 1973-1978. Telly Savalas dog 1994 i en ålder av 72 år. Rollfiguren Kojak gick för det mesta omkring och sög på en klubba och det gjorde karaktären ännu mer omtalad

 

 

En grind som jag fotat några gånger förut och även staketet. Annorlunda järnsmide som sticker ut

 

 

Dett är väl märkligt att nån/några inte har orkat sätta tillbaka kundvagnarna i den gula byggnaden bakom bänkarna. Det tar inte slut här utan det finns fler kundvagnar runtom denna byggnad. Det dyker upp mer och mer galet som inte mitt hjärnkontor kan ta in

 

                                                  

          

  Sjoukje Dijkstra 

Jag kom att tänka tillbaka vad gällde konståkning som jag många år satt och kollade på TV. En person som gav avtryck var Sjoukje Dijkstra som är en nederländsk före detta konståkare. Dijkstra blev olympisk guldmedaljör i konståkning vid vinterspelen 1964 Insbruck. Jag följde alla hennes åk och tyckte hon var fantastisk där man satt framför tv:n och drömde om att bli konståkare själv. Klicka här för att se ett klipp med henne där man får se henne förr och nu

 

      animated-ice-skating-image-0005          animated-ice-skating-image-0005            animated-ice-skating-image-0005          animated-ice-skating-image-0005  

Vi kom hem från vår promenad 11.00 och den blev 4 km och det är vi nöjda med. Fast det kan bli ytterligare en för vi har rätt bra kondition nu efter att ha promenerat nästan varje dag i några månader. Solen skiner rätt kraftigt nu men det känns kallare i och med att det blåser. I dag blev lunchen pannkaka med grädde och blåbärssylt. Vi brukar äta pannkaka 1 gång/vecka för vi har ett sånt bra recept och dom blir inte söta utan det får grädden och blåbären stå för. Nu önskar jag er en så fin torsdag som möjligt. Tack snälla ni för att ni tittade in till mig

 

      

Etta James med You can leave your hat on. Jag har alltid gillat henne och hon har sån fantastisk röst och känsla. En riktig liveartist. Hon var en amerikansk sångerska i genren blues, R&B, sout, rock and roll, jazz och gospel. Hon gick ur tiden 2012 i en ålder av 73 år


 

#tygkassen #Kelly #järnsmide #Kundvagnarna #Sjoukje #Etta

 
 
Veiken

Veiken

17 december 2021 12:41

Jag följde Sjoukje Dijkstra slaviskt! En kraftfull kvinna och konståkerska!
Tygkassar som man använder om och om igen är suveränt bra både för miljön och plånboken!
Folk är så vansinnigt slöa och sätter och släpper saker efter sig överallt! Bu för det!
Kramar

http://https://www.veiken.se

Malin wiper

17 december 2021 13:43

Då var du precis som mig och som du säger så var hon så kraftfull och enastående.

Håller med dig om tygkassar så vi har alltid med oss såna ut om vi skall köpa nåt

Jag säger också Bu ;) bra rutet

Ha en härlig fredag
kram från Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Lördag 27 april 08:30

    Detta är en Dodge Van från 1984 som jag såg när vi var på väg hem från en promenad. Vi träffade mannen som äger bilen och han sa att han skulle lacka om bilen och då kommer den ju att bli superfin. Jag blir så glad nu när det börjar dyka upp...

Av Malin wiper - Fredag 26 april 08:45

    Detta är en skulptur som heter Aseaströmmen och den har stått på Stora torget i Västerås i många år. Konstverket skildrar det fenomen som under industrins glansdagar kallades för "Asea-strömmen". Vid lunchtid och arbetsdagens slut fylldes St...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 15:45

                    Lasse Åberg & Lazy Joe Lasse Åberg kommer till Kvarteret Igor fredag 26 april 17.00. Klicka här för att läsa om detta i Västerås Tidning. Vi hade ingen aning om detta men blev varse när vi besökte Kvarteret Igor i förmiddags ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< December 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards