Öppen Ridå

Alla inlägg den 7 december 2021

Av Malin wiper - 7 december 2021 12:30


 

Här kommer nu nr 2 av inlägg gällande Stilmark herrkläder. Det blir ett tredje också och då med deras damkläder. Dom har så fint och estetiskt pyntat där så det är lätt att komma in i feststämning


 

Jag blir så nostalgisk när jag ser såna här mönster och färger på skjortor för dom känns lite 1970-talet men i uppdaterad form. Dessa är så snygga så man hade önskat att dom använde samma tyg till damblusar också. När min sons pappa och jag gifte oss så hade han en liknande skjorta men i lite mer rosa och han hade en cericefärgad blank slips och en beige kostym med utsvängda ben 

                                              

Skolyx

 

Här håller min man upp en annan jättesnygg skjorta i lila, rosa, vitt och beige. Kul att såna färger kommit tillbaka för män för varför skulle rosa och lila vara helt fel för män det var ju inte det på 1970-talet. Jag har aldrig gillat detta med att flickor skall ha rosa och killar blått det skall inte finnas såna gränser utan man skall ha på sig det man gillar själv


 

Sen har vi såna här rutiga skjortor som är tidlösa och görs i olika rutmönster och varierar mycket mer nu. Denna ovan finns i flera färger

 

                                             

Clipart Library

 

Lite tuffa och häftiga svarta t-shirts med olika mönster av döskallar, stjärnor mm

 

      

David Nilsson & The Bon Vivants med The Memory and mystery of you


 

Ytterligare lite rutiga skjortor i lite kraftigare kvalitet


 

Lite sobert i gråa nyanser med skjorta och jeans. Kläder att mysa i och känna sig välklädd till vardags

 

                                                


Clipart Library 

 

Dom har nåt som passar för alla i smak och här lite mer dämpat men ändå mönster. Dom har otroligt mycket av snygga skjortor och stor variation


   

Det nya modet lite tjockare skjortor i både enfärgat och rutigt. Det blir lite som en skjortjacka. Torbjörn som driver Stilmark hade på sig en sån men en i blå manchester. Manchester har börjat komma tillbaka och jag hade både kjolar och byxor i manchester på 1970 och 1980-talet. Även smalrandig manchester och det är ett skönt material mot kroppen


 

Nu har dom fått hem jättefina och sköna lite tjockare morgonrockar. Ovan ser ni en i lite turkos och grå nyanser men den finns i flera färger


 

Torbrjön sa att såna här byxor har blivit populära bland dom yngre


 

Även såna här stora badhanddukar som det står Panos på. Panos Emporio Touching People's Emotions Since 1986


   

Jag tog en bild från sidan inifrån butiken på deras snygga skyltning. Torbjörn har fortsatt att använda sin pappas stil då det gäller skyltning och det är så stilfullt, estetiskt och snyggt ihopsatt. Jag måste ner en kväll och fota skyltfönstret utifrån

 

Fortsättning följer med del 3 damkläder.......................

 

   

Jag har tagit reda på lite historik över Stilmarks här i Hallstahammar. Butiken startade upp 22 oktober 1964 och då i regi av Malte Lundh och då såldes bara herrkläder. Sen tog hans son Torbjörn Lundh över tillsammans med Henrik Sihvonen 1987. Dom började även sälja damkläder men i lite mindre skala än herrkläderna. Sen dess har dom haft butiksskylten på bilden som sin logga. Jag tycker den är både retro och tidlös.

 

I dag på förmiddagen så fick vi dela upp vår promenad på två gånger för vi har 17 grader kallt. Vi kom då upp i sammanlagt 4,50 km. Solen skiner och det är fortfarande vindstilla och ett litet lager snö på marken. Nu är vi hemma och skall laga till lite lunch och vi hjälps alltid åt. Det blir tunna skivor av vinmarinerad kassler som vi skivat på vår skärmaskin. Till det en champinjonsås som min man tillreder. Till potatis och andra grönsaker som är kokta tillsammans i bitar. Sen har vi lite röd vinbärsgelé på sidan om. 

 

       

Avslutar med bluessångaren Eric Bibb och låten With my maker. Hoppas ni har det bra mina kära besökare. Var rädda om er och ha det så bra

 

  

Jag har Eric Bibbs autograf och den skrev han på ett programhäfte. Jag såg honom och några andra bluesmusiker i Göteborg på Konserthuset nån gång på slutet av 1970-talet. Efter konserten så stod jag med min autografvän Mr H på baksidan av konserthuset och väntade på artisterna. Det var en kväll jag sent glömmer för det var en sån blandning av musiker och även en jazzpoet.  

 

#Stilmark #skjortor #rutiga #t-shirts #David #morgonrockar #Panos #Promenad #Eric

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< December 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards