Öppen Ridå

Alla inlägg den 8 december 2021

Av Malin wiper - 8 december 2021 14:00


 

Nu är del 3 klart av dom inlägg då jag skrivit om Stilmark kläder. Denna gång har jag fotat lite på deras damavdelningen. Här håller Torbjörn upp en nyinkommen blus (top) i lejopadmönstrat med en svart elastisk nederdel. Om jag hade varit som förr i kroppen så hade jag passat i en sån för jag hade ofta korta överdelar

 

   

Den 13 december har Hallstahammars centrum Marknad & Luciatåg. Luciatåg och körsång börjar 17.30 och dom håller till vid Hammarteatern. Marknaden har öppet från 15.00 till 19.00 Det blir bland annat korvgrillning, dom bjuder på glögg och pepparkakor, fiskdamm mm. Vi skall gå ner och kolla runt och se om jag även kan få nåt visbart foto i kvällsljus

 

 

Här ser man en hel vägg med väskor och det är en stor variation från ryggsäck till festväskor. Jag själv har inte använt väska på flera år i och med att jag ständigt är ute och fotar. Jag har däremot bytt fotoväska ett antal gånger. Alla mina väskor ligger i ett skåp och skräpar

 

       

Några av alla väskor som hänger på väggen. Klicka på bilderna så blir dom större


         

Billie Eilish med I'm In the mood för love. Det är en låt som sjungits av många genom åren men jag har inte hört den med henne och hon är bara 19 år och gör låten rättvisa 

            

 

Jag köpte mig ett par såna här tumhandskar och dom kostade bara 145 kr och det ångrar jag inte för dom värmde verkligen i kylan och jag har flitigt använt dom i kylan. Dom passar till min långa täckjacka 

 

 

Jag köpte denna blus som nu var nedsatt i pris. Jag har en likadan men i rosa, vitt och grönt i blommönstret. Det är en sån härlig kvalitet på dessa blusar så jag trivs så bra i dom. 

 

                                              

Erikshjälpen

  

Så hrä ser den ut på nära håll och jag passar rätt bra i kalla färger. Min man ville att jag skulle köpa den för den var så snygg på

 

 

Så här ser samma blus ut men i rosa toner som jag köpte hos Stilmark i maj i år

 

                                     

Clipart Library 

 

Just nu har dom en hel ställning med damkläder som är nedsatta. Blusen ovan finns även i grå toner

 

 

En julgran med paket under i ett hörn där man går in i den lilla gallerian som nu bara har klädbutik och skomakeri. Förut fanns en inredningsbutik och skobutik. Det fanns då vi flyttade hit för snart 5 år sedan

 

 

Denna var jag tvungen att hitta på en egen förklaring till: lång hoodie utan ärm och den finns även i svart

 

 

Nyhemkommen blus i persiskt mönster och oragnge-brun färg

 

 

Den finns även i denna färg

 

 

En jättefin tröja i cericefärg som hade en lite glansig yta och jätteskön kvalitet. Det finns så mycket mer som inte jag fick med i detta inlägg. 

 

 

En jättefin lite tunnare top som även finns i blå fäger

 

 

Dom säljer också strumpbyxor i olika färger. Märket är Oroblu

 

                 

Clipart Library

 

Dom ahr även mössor och hattar i olika färger och här ser ni två mössor varav en med tofs. Tyvärr så passar jag inte i såna utan måste ha vidd på sidorna för annars ser jag ut som ett ägg eller knappnålshuvud..  


         

Jag kör vidare på den softa sköna linjen med en låt som heter You do something to me. Dom som sjunger är Celeste & Paul Weller

 

Promenaden i morse blev bara 3 km så vi skall gå ut en gång till. I dag har vi ätit pannkaka med sylt och grädde och det brukar vi göra en gång/vecka nu. Vi har ett recept som funkar bra och steker dom i vår gjutjärnspanna och den är en lättviktspanna. I dag skall min man baka en päronkaka som vi skall frysa in inför julen. Hoppas att det inte händer nåt drastiskt så man får sitta ensam denna jul också. Vi har ju i alla fall varandra. Det känns kallare i dag fast vi har minus 3 grader för det är så rått. Nu önskar jag er en härlig onsdag.

 

                              


Lilla Stork  


#Stilmark #damavdelningen #blus #damväskor #Billie #tumhandskar #Mössor #Celeste #Paul

Av Malin wiper - 8 december 2021 07:45


 

Här kommer lite bilder på hus och annat jag fotade i Enköping då vi var till min son och promenerade mot centrum. I huset på bilden ligger en gymnastiksal och huset har funnits sen 1905. Det går under namnet Gymnastikhuset. Vilken fantastiskt vacker och välskött byggnad och det är så roligt att såna hus bevaras så det blir lite variation mellan gammalt och nytt. Arkitekturen är så snygg

 

                                                       

Clipart Library 

 

Vet inte om detta är huvudingången men jag gissar på att det finns nån fler också. Dom gjorde sig verkligen för förr och dekorerade och  även dörrarna var så snygga

 

 

Sen gick vi förbi den fina Kulturskolan där min son gått och tagit lektioner i flöjt hos en privatlärare. Huset ger mig nostalgi för det liknar lite Ordensällskapet W:6 huset i Sundsvall. Vi bodde i det husets tjänstebostad från det jag var 11 år tills jag flyttade hemifrån när jag var 19 år. Pappa arbetade i huset och dom hyrde ut lokaler för sammankomster, konferanser mm. Jag fick vara med och servera kaffe och pappa gjorde jättefina smörgåsar och kokade kaffe mm. Ibland var det konstutställningar där och jag har även gått skomannekäng åt Oscaria (gammal skobutik) en gång då inköpare skulle beställa skor men ville först se skorna på. Jag var så blyg men jag lyckades promenera runt på bord medans inköparna kollade skorna. Det känns så länge sen och overkligt att det hänt.

 

 

Detta är min sons två tvärflöjter som han lärt sig spela på under upplärningen. Läraren har sagt att nu har han kommit så långt så han borde skaffa en mer avancerad tvärflöjt. Den 12 december spelar han med en orkester i Vårfrukyrkan och jag hoppas vi kan få vara med och se detta över länk. Han skall försöka fixa det.

 

   

Det kom även försäljare som hyrde lokal för att sälja kläder och mycket annat för låga priser. Jag var även med där och hjälpte till och då fick jag en slant. Dom sista åren så blev bingo populärt så då fick jag vara med och lägga ut brickor på borden och sen stod jag vid ett bord och sålde dricka, kaffe, godis mm. Nu drällde en massa minnen ur mig så jag går på minnenas allé. Man kan säga att jag varit med och hjälpt till från det jag var 11 år och jag började sommarjobba då jag var 14 år och sen började jag arbeta tidigt och gick även på Folkhögskola. Sen har det rullat på tills jag blev utbränd och fick en nackskada. Tänk att ett hus kan framkalla så många minnen. Sen blev byggnaden Sundsvalls Kårhus

 

Klicka här för att se en bild på W:6 huset som även inhyste ett bibliotek då vi bodde där. Pappa hade sitt kontor i tornhuset

 

 

Ytterligare en bild på Kulturskolan men i en annan vinkel.  

 

        

Sophie Zelmani med Memory loves you. Den passar bra nu då jag fick så många minnen. Jag blir lugn och avslappnad av hennes musik och röst och detta är en favorit i repris

 

 

Ett annat snyggt arkitektoniskt snyggt hus vi gick förbi

 

 

Detta framkallade lite minnen också för det ser ut som en lite sliten bakgård från förr

 

 

Ett gammalt fint fönster med järnsmide i källare i ett hus. Synd bara att jag fick med mina ben i fönstret

 

 

Så klart som korvspat (gammalt uttryck) så fick jag se en slaktad cykel, såna finns vart man än åker

 

 

Burr! Här vill man inte sitta nu om man inte har underlägg med sig

 

 

Jag fotade en motorbåt i Enköpings hamn och när jag såg bilden sen så blev jag så full i skratt. Det ser ut som skorstenen sitter i båten som en ångbåt. Det finns en industri på andra sidan vattnet så det är den som sticker upp. Ibland blir man överraskad

 

                           

Jag skulle sätta in ett inlägg med damkläder också från Stilmark men jag fick för få bilder. Jag går dit i dag och fotar lite mer så fort dom öppnar. I går skulle min man baka lite till jul och jag i dag men vi blev så trötta så vi skjuter fram det lite. Inget särskilt har hänt så jag önskar er nu en fin onsdag

 

         

Leonard Cohen med A Thousand Kisses Deep. Hans röst är magisk 

 

                                                                     


Clipart Library

 

#Gymnastikhuset #Kulturskolan #Sophie #fönster #slaktad #Skorstenen #Leonard

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< December 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards