Öppen Ridå

Alla inlägg den 21 december 2021

Av Malin wiper - 21 december 2021 16:30


     

Jag fick detta klipp över mejl från min son. Det är Kvartetten DEO med Lånekarusellen. Vilka sångare, vilken talande text med ständigt aktuellt ämne och jätteroligt komponerat klipp. Tack sonen för tipset  

 

 

Vi var så frusna efter att ha promenerat 4,5 km så vi tog en fika på Hallsta Café & Restaurang. Deras cappuccino är sanslöst god och skummet ovanpå en njutning för gommen. Jag tog en av mina favoriter som är en blåbärsmuffins och det finns även en med caramel som också är god. 

 

                         

Clipart Library 

 

I genomskärning ser den ut så här läcker med blåbärssylten ingjuten i muffinsen som en liten överraskning

 

 

Min man valde en havrekaka med chokladinslag. Han fick doppa för han har fortfarande lite besvär med att äta allt. Svullnaden har inte gått ner helt och hans tunga är sned och dom tog bort rätt mycket. Han har nu fått flera nya tider för uppföljning igen efter op och strålning. 

 

 

Sen gick vi in på Håkans Hembageri för att köpa matbröd så det räcker till oss över julen 

 

 

Dom har såna här pepparkakshjärtan och andra figurer hängande i sina fönster. Jag hade velat fota lite bröd men det funkar inte att fota genom disken där tyvärr. Dom är jättebra på att baka så deras bröd är jättegott och dom är väldigt populära och har fått högt betyg 

 


 

   

Innan fikat så hade vi gått förbi järnvägsstationen också. Här är ett tåg på väg från stationen och motorvagnen var rödmålad så den kändes lite julig

     

Sen träffade vi hunden Charlie med sin matte Gert. Jag har fotat Charlie så många gånger så jag utnämner honom till 2022-års kalenderhund. Han är så  cool  

                            

 

Här sitter han så fint och visar upp sig i solens glans. Charlie är ju en Cocker Spaniel

 

 

Vi träffade ytterligare en hund och den hette också Charlie, så träffande. Det är en Cairnterrier och den är 12 år. Den var lite svårare att fota så jag fick bara en visningsbar bild. Den var lite vildare men hur söt som helst och hans husse var också jättetrevlig

 

  

Jäkla klottrare!, låt oss vara ifred

 

 

Nu har vi fått fler klotter i vårt bostadsområdet. Jag skrev i går om en port vars glasruta blivit nedklottrad med röd färg som rann ner över glaset och vi tog då kontakt med Hallstahem som skulle dit och titta på detta. I morse såg jag mer klotter och det gör mig nedslagen. Vi som har haft så fint här och inget klotter på dom 5 åren vi bott här. Detta måste stoppas för nu är det nån som är igång med att förstöra och det kostar att ta bort sånt och det blir vi som sköter oss som får betala kalaset och det ser inget vidare ut heller 

 

Eftersom vi vaknade sent i dag och även struntat i gårdagens disk så bestämde vi oss för att göra lunchen lättsam. Vi stekte pannkakor och det går ju rätt fort när man bara är två personer. Det började mörkna redan 14.00 så man börjar längta tills det blir ljusare lite längre. Trots promenad så är vi trötta i dag så vi drar ner växeln till noll och bara slappar. Nu önskar jag er en fin kväll så här några dagar före julafton. 

 

      

Diana Ross & Marvyn Gaye med Stop, Look, Listen To Your Heart. Marvyn Gaye blev skjuten av sin egen pappa 1984 så han blev bara 44 år, så sorgligt

 

                                      

 

#DEO #Hallsta #muffins #havrekaka #Håkans #tåg #Charlie #klotter #Diana #Marvyn 

Av Malin wiper - 21 december 2021 11:30


'

    

             

Här kommer nu låt nr 4 som har ordet Cecember (Christmas) i texten. Det är Eric Clapton med White Christmas. En fin rörande animerad berättelse . Eric Clapton är en brittisk gitarrist och sångare. Han är den enda musiker som valts in tre gånger i Rock and Roll Hall of Fame. Under sin solokarriär har Clapton sålt mer än 280 miljoner skivor över hela världen.

 


                                        


 

Vi hyrde elbilen i går några timmar för vi hade några ärenden. Vi passade då på att promenera lite på Mälarpromenaden och det var så vackert som på bilden. Fast det bara var minus 2 grader så var det blåsigt och rått i luften så vi promenerade inte så länge som vi tänkt. I dag har vi 9 grader kallt så nu är det dags att ta på sig lite varmare och jag har för ett tag sen köpt mysbyxor som jag har under dom vanliga och det funkar upp till ca 15 grader kallt. Köpte dom på Jula för endast 145 kr på rea. Så jag måste köpa thermobyxor så småningom.  

 

 

Såna här små träbroar går man över på Mälarpromenaden.

 

 

Jag zoomade in denna båt långt bort i djuphamnen. Den ligger vid Kraftvärmeverket

 

 

En traktor stod lutad ner mot skogen på ett ställe

 

 

En lite mindre väg och längst fram svänger det och man vet inte vad som väntar bakom hörnet, precis som i verkligheten

 

   

Vi vaknade sent i dag också men vi skall ut på en kortare promenad i och med kylan men solen skiner så det ser vackert ut. Annars är det lugna gatan här och händer inte mycket. Ännu en trist jul men tur att vi ändå kan träffa vår lilla familj i mellandagarna under rätt säkra former. Hoppas ni har det bra trots julstressen men önskar er lite lugn mellan julmomenten. Ha nu en skön tisdag 

   

Tomtemor Malin från 2009 då vi bodde i vårt egna hus i Vaggeryd

 

  

Så här såg det ut när corona dök upp men vi ville ändå kunna gå ut och fika emellanåt. Siba på Hallsta Café & Restaurang kom ut till parkoasen bredvid cafét med en bricka på det vi beställde. Vi satt där påklädda och huttrade men det funkade det också. Vi beställde för det mesta ut varma grillade smörgåsar som passade i kylan. Det var i mars 2020 men det var rätt kallt

 

       

Killen som satt akustiska strängar på sin elgitarr. Han heter Seiji Igusa

 

                             

Clipart Library 

 

#Eric #elbilen #Mälarpromenaden #träbroar #djuphamnen #traktor #corona #Seiji

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< December 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards