Öppen Ridå

Alla inlägg den 19 december 2021

Av Malin wiper - 19 december 2021 18:00


 

Det blåste så mycket i dag så vi var rädda för att få nåt i huvudet, därför blev promenaden endast 3,5 km lång. Det får vi ta igen en annan dag. Rolig figur ovan som jag såg i en trädgård och den har ett sånt finurligt uttryck så man blir glad. Detta blir som vanligt en salig blandning av bilder


 

Framför en annan huslänga så dök denna fina tomte upp på en bänk och det stod en kattsten framför tomten. Jättefint!

 

                                                       

Clipart Library

 

En groda (kermit) dök också upp och det är härligt att bli överraskad 

 

      

Andrea Bocelli med Jingle Bells och hela kermitgänget                              

 

 

Blåsten gjorde att man såg rätt mycket av saker som låg på marken. En diskborste framför en sån där plåtförvaring som man hänger upp på en stång i köket. Tror jag!            

 

 

Min man satt upp den på en husvägg så att den inte fortsatt att blåsa omkring och kanske den som mist den upptäcker att den hänger där. Lite långsökt men ändå


   

Jag har lite bilder kvar från en gång vi var till Bread & Sweets by Jennie. Min man åt en saftig saffranssemla med en underbart god mandelmassa som gjorts från grunden

 

 

Jag valde då en prinsessbakelse som såg ut som en julgransprydnad. Deras marsipan är nåt alldeles extra och inte så söt och av hög kvalitet. Allt går att äta på deras bakelser


 

Deras morotskaka ser inte ut som nån annan man sett och har en färskosttopping. Nu har dom även som ni ser till höger en i samma form men mjuk pepparkaka med lingon och citronkrämtopping 

 

 

Dom har en ny chokladtryffelsort som ser ut som ett litet runt paket med snörning och en rosett

 

 

       

Moonica Mack med Lassie från Så mycket bättre i år. Jag tycker hon fick till en bra cover av Ainbusk . Kören gjorde också bra ifrån sig. Jag ville ha nåt stämningsfullt så här på kvällen än om det är sommartid i klippet. 

 

#promenaden #tomte #groda #Andrea #diskborste #bread #saffranssemla #chokladtryffelsort #Moonica 

Av Malin wiper - 19 december 2021 11:00



                          


                    

Här kommer dagens sång som har ordet Christmas i texten, dag 2. Här kommer Frankie Walli & The Forur Seasons med låten December från 1963. Det är ett amerikanskt rockband som blev internationellt framgångsrika under 1960-talet och sedan 1970-talet har dom varit kända under nament Frankie Walli & the four seasons. Frankei Walli var deras sångare. Dom har bytt en del medlemmar genom åren. Klicka här för att läsa lite mer om bandet 



                                     

  

Så här såg det ut inne i Hallsta centrum i går morse. All snö är snart borta men till veckan skall det blil kallare och ev snö. Det är bara så här folktomt tidigt men sen sjuder det av folk så vi har ett levande centrum


 

En tidning låg på ett stenparti vid en plantering och det var Västerås Tidning


 

Från en husgavel hängde en sladd som såg ut som en tv antennsladd.


 

En cigarettändare låg på en gräsmatta vid ett buskage och den hade motiv av musikhörlurar och såna har jag inte sett förut. Man ser ofta cigarrettändare i utomhusmiljön lite överallt

 

                                                              

Clipart Library 

 

Nu passar det bra med att visa en tändare ur min tändarsamling. Den har jag fått av syrran och svågern 2011. Den är lila med grön och gul text där det står:Wiper och upptill ser man en huggorm. Huggormen är en symbol jag haft i många år på mina visitkort och den ormen har en vän till syrran skapat åt mig. Att det står The Wiper Lighter är för att jag kallade mig så i bloggen innan facebook och andra sajter dök upp. Man var mer anonym och hade ett alias. Tändaren ligger i en kraftull ask i silverfärg och bredvid sig en påfyllnadsflaska. Den står i min tändarsamling i köket men tyvärr var den svår att fota för den är så blank. Den är jättesnygg och tydligare i verkligheten. Det fanns ett ställe där man kunde lämna in saker och få text och bild sakerna

 

 

Sen såg jag en kapuschong som låg på gräset men jag tog upp den och la på en sten. Nåt sånt har jag inte sett förut


 

Det är även som här ovanligt att man ser två glömda vantar det brukar bara vara en


 

Detta gjorde mig både ledsen och arg. Porten bredvid våran hade nån klottrat på med en färg som sen runnit nerför rutan. Vi som har fått nya portar som är så snygga och nu har nån förstört och sånt kostar. Vi har skickat bilden till bostadsbolaget. Jag tycker att klotter, nedskräpning, cyklar som är slängda lite överallt har eskalerat dom sista åren.   

     animated-western-concert-flute-image-0024 

Jag har i alla fall fått se min son i en livesändning med en blåsorkester där dom spelade i Vårfrukyrkan i onsdags, Dom hade bara två låtar denna gång för det var så många band och även dansare som skulle uppträda från Kulturskolan. Det var så kul att få se honom live när han spelade på sin tvärflöjt och han satt längst fram på mitten. Dom kommer nu att klippa ihop allt och sen finns det på Youtube men det tar nog ett tag. Vi somnade om och vaknade båda två 09.30 så vi får slopa välling och gröt och gå direkt på kaffe och smörgås. Sen blir det en sen lunch och så skönt att jag hade fixat detta inlägg i går

 

       

Detta kom mig att tänka på en grupp jag lyssnade på rätt mycket under 1970-talet. Dom heter Jethro Tull och sångaren Ian Anderson var en fena på tvärflöjt. Jethro Tull är ett brittiskt rockband som bildades 1967 i Luton, England. Ian Andersen är sångare och spelar tvärflöjt i gruppen. Dom höll på från 1967-2011 sen kom dom tillbaka 2017 och är igång fortfarande. Klicka här för att se Ian Anderson i ett klipp från 2020  



#Frankie #centrum #antennsladd #cigarrettändare #wiper #kapuschong #klottrat #Jethro

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< December 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards