Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 13 december 2021

Luciaminne, Alfie Boe, Acleja och Mahalia Jackson

Av Malin wiper - 13 december 2021 12:30


     

Eftersom det är lucia i dag så tar jag en bild i repris. På bilden så ser ni mig till vänster och Inger till höger. Bilden är från 1968 då vi arbetade på L.J Lange glasögongrossist i Sundsvall. Det var vi två och 3 män så det var en liten arbetsplats. Dom ville att vi båda skulle vara lucior trots att jag hade mörkt hår och det var ovanligt på den tiden. Nu finns det inte såna gränser tack och lov. Det är så tråkigt att jag inte kommer ihåg hennes efternamn så man kan söka efter Inger och vad som hänt i hennes liv

 

                                      

Clipart Library 

Inger och jag behandlade glasögon i en modern maskin, sen mätte vi upp styrkan i en annan apparat. Efter det så skulle glasen putsas upp, packas och sen levererades dom till glasögonbutiker. Putsmedlet blev jag känslig mot och fick eksem på händerna. Jag ville inte sluta arbetet där för jag trivdes så bra så chefen föreslog att jag fick göra kontorsarbete. Det funkade inte i längden för dom behövde två personer som fixade med glasögonglas så chefen tipsade mig om ett kontorsjobb som var ledigt där hans son arbetade och sonens fästmö så jag var kvar på nya kontoret i 6 år. Det hette Fastighetsanställdas Samorganisation Norrland. 


           

Här ser men dom tre männen och i mitten står chefen. Han till höger stod för musiken och dom männen var hur snälla och trevliga som helst så man kände sig så omhuldad. Dom var ju rätt gamla redan då så jag antar att dom inte finns längre. Jag vet inte vem som fotade oss. Det står tyvärr inget om denna firma på nätet som har gått ur tiden för länge sen

 

                          animated-candle-image-0120                                  animated-candle-image-0120 

         

Här sitter vi i företagets källarförråd där dom hade dukat upp till luciakaffe och där spelade Persson på sin gitarr och sen sjöng vi allihopa


       

Santa Lucia sjungs här av Alfie Boe. Han är en brittisk operasångare (tenor) som arbetade som lärling vid ett företag som tillverkade sportbilar fram tills det att han blev upptäckt för sin talang som sångare. Han föddes 1973 precis som min son

 

                                             

Clipart Library
     

Jag har inga bilder klara så nu blir det lite minnesbilder i detta inlägg. En röd veteranbil som skulle fraktas med andra veteranbilar på ett flak. Detta hände sig i Jönköping för ett antal år sedan


  

En minnesbild på lite grantomtar utanför butiken People kläder i Vaggeryd där vi bodde i 17 år


 

En hanand på väg ner i vattnet


     En vacker krans utanför Acleja Blomsterhandel i Vaggeryd dit jag ofta var och fotade. Den glömmer jag aldrig på grund av allt fint och ägare och personal som ständigt finns i mitt minne

 

 

Vi var ner till centrum för att handla lite som fattades för en stund sen. Där är det i full gång med att färdigställa allt till julmarknaden i dag. Det skall bli spännande att se vad detta skall bli när det är klart.

 

 

Varje år så har dom fyllt centrum med marschaller som står utspridda lite överallt. Det är jättefint att dom fixar till det så bra och mysigt


  

Vi vaknade lite sent i dag men vi har ingen brådska. Vi har ju varit ner till centrum i dag redan men vid 15.00-tiden så börjar julmarknaden på Hammartorget och då går vi ner dit igen. Vi kollar nog in luciatåget också som startar 17.00 från Hammarteatern. Vi får nog gå hem emellan eller ta en längre promenad. Nu är det nollgradigt och i gårkväll var det en låg magisk dimma som gjorde att träden såg lite spöklika ut. Det ser ju i alla fall vindstilla ut. Hoppas ni har en fin luciadag att se fram emot. Sköt om er mina fina besökare

 

        

Fantastiska sångerskan Mahalia Jackson med Silents Night. Hennes röst ger gåshud från första tonen         

 

#Lucia #Lange #glasögon #Alfie #veteranbil #grantomtar #Acleja #Mahalia

 
 
Ingen bild

Gunilla

13 december 2021 13:19

Vilka fina minnen och du är sådan vacker Lucia, och arbeta med så snälla goa människor är det inte alla som kan referera till.

Var Lucia i skolan och tyvärr inga bilder, man fotade inte så mycket förr och så tänkte man inte framåt att det skulle vara kul att ha. Så det måste vara en skatt för dig att ha kvar.
Vilken trevlig eftermiddag ni får med festligheterna som ordnas på torget.
Hej igen och kram!

Malin wiper

13 december 2021 13:36

Det är verkligen ljuva minnen från ens ungdom. Jag tänker på dessa personer med glädje i sinnet.

Vad kul att du var lucia i skolan men så synd att det inte finns några bilder men som du säger så fotades det inte lika mycket då. Det kostade att framkalla

Ja du jag är så glad att jag har dessa bilder och några fler kvar från den tiden.

Det är toppen att dom anordnar en julmarknad så det blir spännande

Tack för din härliga kommentar

Ha en härlig luciadag
kram från Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Lördag 27 april 08:30

    Detta är en Dodge Van från 1984 som jag såg när vi var på väg hem från en promenad. Vi träffade mannen som äger bilen och han sa att han skulle lacka om bilen och då kommer den ju att bli superfin. Jag blir så glad nu när det börjar dyka upp...

Av Malin wiper - Fredag 26 april 08:45

    Detta är en skulptur som heter Aseaströmmen och den har stått på Stora torget i Västerås i många år. Konstverket skildrar det fenomen som under industrins glansdagar kallades för "Asea-strömmen". Vid lunchtid och arbetsdagens slut fylldes St...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 15:45

                    Lasse Åberg & Lazy Joe Lasse Åberg kommer till Kvarteret Igor fredag 26 april 17.00. Klicka här för att läsa om detta i Västerås Tidning. Vi hade ingen aning om detta men blev varse när vi besökte Kvarteret Igor i förmiddags ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< December 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards