Öppen Ridå

Alla inlägg under oktober 2015

Av Malin wiper - 11 oktober 2015 09:30

  

Jag såg denna fina VOLVO 1421341 T från 1970 nere i centrum för nån vecka sen. Jag slogs av hur sobert snygg den bilen är och den var välskött och glänste i sin härliga gråa nyans. Även inuti såg den helt fantastisk ut. Det är helt hoppfullt att dessa bilar sköts om så man får njuta av dom utefter vägarna. 

 

Klicka här för att komma in på Svenska Volvo 140-klubben 

 

  

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild


  

En riktig tidlös elegans vad gäller bilar 

 


  

Så snygg

 

  

Så här ser min blodtrycksmätare ut,den är av märket AEG. Trots att den bara kostar 390 kr så är den en av dom som fått bäst i test. Klicka här för att komma in på en sida där den finns att köpa.

 

Mr T här: Malin har haft migrän och dimsyn från sin nackskada men i går började det lätta men hon vill vila lite från datorn. Hennes blodtryck ligger normalt igen så det var nog bara tillfälltig högt när hon var till läkaren. Ha en skön söndag   


 

  

#Volvo #Blodtrycksmätare #Öron

Av Malin wiper - 9 oktober 2015 15:00

  

Mr T här. Malin ville att jag skulle publicera detta inlägg som är några veckor gammalt och som hon haft klart länge men inte fått in. Hon är bättre i nacken nu men då blev ländryggen lite sämre igen på grund av att hon inte kunnat röra sig lika mycket som förut på grund av nacken. Hon hälsar till er som lyckas komma in här för det har varit nåt fel på besöksstatistiken och några andra funktioner.


För några veckor sedan så var vi ute och promenerade i Jönköping och då åt vi på Blåhed Gastronomi där vi varit en gång tidigare. Det var en lördag så det fanns ingen lunch men man kan äta där ändå. Vi var bara ute efter att mysa tillsammans och riktigt njuta av dagen med en heldag i storstan. 

 

Klicka här för att se vad jag skrev om dom när vi var dit i juni 


  

Dom har inte så många bord men jag gillar små ställen och dom hade fin musik i bakgrunden


  

Vi tog alkoholfri öl för den vanliga var slut men så god den var. Kändes precis som vanlig öl och hade lagomt med kolsyra så man inte blev övermätt. Den heter Erdinger. Vi valde ut dom delikatessgodsakerna vi ville ha så vi hade inte samma på våra tallrikar. Här ser ni min mat som bestod av gravad lax, romsås, två olika sorters brödbakelser, vitkålssallad och inlagda morötter. Det var otroligt gott.


  

Här ser ni mina brödbakelser som jag inte nu kom ihåg vad dom innnehöll men njutbart goda var dom. En av dom hade som ingrediens ost


  

Min mans tallrik såg ut så här. Potatisbakelse, ungsbakad kyckling, Svamppesto, spanska oliver och heta räkor. Sanslöst gott utbrast han.


  

Här ser ni ölflaskan med Erdinger alkoholfri öl, ursprungsland Tyskland. 


  

Borden står vid fönstret och ljuset och stämningen därinne är härlig med bra service och trevligt bemötande. Det kommer in folk hela tiden för att köpa hem godsaker som säljs där.                         

 

 

Här kommer ett uttalande som skådespelaren Krister Henriksson sa i tidningen Vi som jag tycker säger allt om oss lite äldre: 

 

  

      


#Jönköping #Blåhed #Erdinger #Krister #Uttalande

Av Malin wiper - 8 oktober 2015 14:15

                      


  

Jag såg denna film tillsammans med min son då vi var dit i början av september. Den heter October Sky och är en amerikansk biografisk film från 1999 som är baserad på en sann historia. regisserad av Joe Johnston. I rollerna ser man Jake Gyllenhaal, Chris Cooper, Chris Owen och Laura Dern mfl. Filmen är baserad på den sanna historien om Homer H.Hickam Jr, som så småningom blev NASA ingenjör mot sin fars vilja, han ville att sonen skulle ner i kolgruvan precis som fadern själv. Sonen var inspirerad av lanseringen av Sputnik 1 1957. Jag hade missat denna film så det var kul att få se den och även hur skådespelarna såg ut längre tillbaka i tiden 

 

                                                                        

       

1957 i Coalwood, West Virginia. Hela staden är beroende av kolgruvedriften och livet i gruvorna är inte något man bara kan välja bort. Men när den unge Homer Hickam Jr. ser ryssarnas Sputniksatellit flyga fram över himlen, beslutar han sig för att nå stjärnorna och ett större liv. Med hjälp av sin lärare och tre vänner börjar Homer att bygga sin egen raket. Filmen berättar om Homers kamp för att kunna förverkliga sina drömmar och övervinna alla de hinder som hopar sig på hans väg - dålig utbildning, en kritisk far och en rad olyckor som hotar såväl Homers drömmar som det mesta av stan.         

 


Trots att filmen har några år på nacken så var den väldigt spännande, rörande och rolig. Att den är baserad på en sann historia gör inte saken sämre. Skådespeleriet var även det till belåtenhet och rollbesättaren hade gjort ett bra jobb. Klicka här för att komma in och läsa om Homer Hickam i en intervju

 

 

Jag ger filmen 4 raketer av 5 möjliga i betyg 

 

                                                     

 

 

 

#October #Joe #Jake #Kol

 

Av Malin wiper - 8 oktober 2015 07:00

  

En bild jag tog på vackra blommor i en stor kruka på min väninnas gård. Vädret har varit så milt så blommorna har överlevt längre än vanligt i år. Jag får fråga A-G sen vad detta är för en blomma som är så häftig


  

När vi gick från gymmet i går så gick vi in på Selma kläder för att kolla lite innan vi åkte hem. Där hade dom en snygg burk med handtag och i den låg en läcker väska från "Desigual" som är ett klädmärke som även har tillbehör av olika slag 


  

Här håller A-G upp väskan som har en guldfärgad kedja. Tänk vad snyggt till fest.          


  

Så här ser den häftiga burken ut som man sen kan förvara kakor eller annat i sen


Löven är så vackra nu  


  

En bild min son tagit i sommar när han var ute och seglade. Den föreställer en hängbro i Midälva deltat. Jättevackert



  

Han tog även denna bild när han var i Älvsbyn nyligen på sin resa upp mot norr. Där har han vänner som han hälsade på. Så otroligt vackert och bra tagen bild

 

 

                                             

Jag var till läkaren i går för att få remiss till Logoped men han talade om att jag måste ringa till Öron, näsa, hals för att få remiss så det tar jag tag i på morgonen. Sen tog han ett blodtryck och det var inte så roligt eftersom det var för högt. Det kan ju bero på att jag inte vilade före och nacken har blivit sämre och då blir det stresshormoner. Han ville att jag skulle föra anteckningar i en vecka över trycket och sen lämna in, det skall då tas morgon och kväll 2 gånger/med 10 minuters mellanrum. Jag har nämligen en blodtrycksmätare som vi köpte för ett tag sen. Jag brukar högst ha 130/75, nu var det 160/95, hoppas det var tillfälligt. Jag skall i alla fall börja med avslappning till musik igen. Hela livet har jag haft väldigt lågt blodtryck ända tills för några år sedan då det gått upp lite. Jag skall gå till Gym Plus i dag om det går för det  är två av maskinerna som inte verkar bra för min nacke så jag måste byta dom till två andra istället. Ländryggen och benen mår jättebra av gymmet men just nacken och mellan skulderbladen känns inte bra. Sköt om er

 

 

#Väninnas #Selma #Desigual #Plåtburk #Väska #Logoped #Blodtryck

Av Malin wiper - 7 oktober 2015 18:00

Kitaro med Matsuri. Kitaro Takahashi föddes 1953 i Toyohashi, Japan. Han är en tonsättare, skivproducent och musiker. Kitaro ären pseudonym som han fick av sina vänner, efter en TV-figur. Han betraktas som en pionjär inom New Age musik. Kitaro har fått en Grammy Avard ochen Golden Globe Award. Klicka här för att komma in på hans facebook 

 

Jag har själv aldrig hört talas om honom men gillar stilen som känns lite magisk, avslappnande och dom är så bra på sina instrumnet hans musiker. 1 februari 2014 lanserade Kitaro en symfonisk World Tour och har hittills utfört konserter i Warszawa, Moskva, Bukarest, Istanbul, Singapore, Nagoya, Omachi och Teheran bland andra historiska platser. 

 

   

Han inledde sin musikaliska gärning med att spela Rhythm and blues på el-gitarr i bandet Albatross. Otis Redding hade största inflytande på honom under den tiden. På 1970-talet gick han över till keyboard och gick med i bandet Far East Family Band. Dom turnerade världen runt 

 

Kitaro Silk Road  

 

 

#Kitaro #Age #World #Otis #Keyboard

Av Malin wiper - 7 oktober 2015 12:30

  

Jag kände efter förra gången vi var på Gym Plus att jag inte borde ha ökat tyngder och fart så i dag drog jag ner till som vi hade från början. Fick huvudvärk och yrsel av nackskadan. Lika bra att göra som man tänkt och skynda långsamt så kroppen vänjer sig vid det nya. Min väninna kände likadant så när vi gick tillbaka till det normala så funkade det bättre.

 

 

                                                                                              

  

 

       

A-G trampar på en cykel. Tack A-G för att vi har så trevligt på gymmet och även efterråt. Du är toppen...                      

 

                

 

   

A-G visade mig en 200 kronorssedel som hon fick tillbaka när hon handlade på ICA. Då fick man då se en sån live för första gången.  

   

Jag ville skoja till det lite så A-G fick fota mig i värstingburen där man lyfter skivstång. Tyvärr var det så ljust därinne så jag fick sätta in bilden på mig i ett montage för att huvudet skulle synas. Till det redskapet kommer man aldrig och det är inte meningen heller. Jag har ju en nackskada som inte går att göra nåt åt utom att stärka upp musklerna runt  skadan. Jag är så glad att jag köpte ett par riktiga träningsbyxor på Stadium för dom är så tunna och andas liksom så man blir inte svettig på benen. Längtar tills jag går ner lite och kan köpa mig riktiga överdelar och även fler par byxor i olika modeller.                     

 

   

Sen gick vi över till Jonssons Konditori för att fika. Jag åt inget på morgonen för att kunna njuta lite efter träningen istället. Jättegoda smörgåsar på rågbröd. Maddelen var där denna gång och tjejerna är så trevliga.

 

   

Fotade två fina tårtor 

 

   

   

I skylten, så snyggt

 

   

Sen åkte vi hem till A-G där jag fick plocka till mig lite kärleksört...  En vas ställde jag på vardagsrumsbordet och det lyser verkligen upp  

 

   

Den andra ställde jag på köksbordet. Dom hade ett jättestort land med kärleksört, härligt namn          

 

 

I dag 14.30 har jag tid hos läkare på Vårdcentralen. Jag skall be om en remiss till en Logoped eftersom jag mist mitt skratt. Jag kan inte heller sjunga på höga toner längre men det gör inget, men antar att det också kommer tillbaka med träning. Det har varit så här sen jag opererade bort halva sköldkörteln och jag fick reda på att det finns dom som mist sin röst helt men efter att ha gått hos Logoped så kom den tillbaka igen. Man upptäcker vad mycket det betyder att kunna skratta och få ut sin glädje när man mist skrattet. 

  


Ove Flodin med "Den skrattande polisen". Ove Flodin föddes 1916 och dog 1982. Han var en svensk sångare och skådespelare. Många har försökt göra denna låt efter honom men ingen har kunnat skratta som han. Klicka här för att höra en engelsk version som också är bra 

 

 

#Gym #Plus #Jonssons #Kärleksört #Logoped #Ove      


Av Malin wiper - 7 oktober 2015 07:00

Jag hade ett ärende in på Acleja Blomsterhandel Interflora fresh och då passar jag alltid på att fota lite. Det är så pyntat och fint utanför.                                                              


  

Kaktusar som sticker upp från en byrålåda, så påhittigt


Jag filmade ett timglas som dom fått in för ett tag sen som är jättehäftigt. Den kostar 225 kr och är rätt stor.                                                        


  

Underbart säger jag bara


  

Nu har dom även högre modeller av den tjusiga som jag kallar "diamantkrukan"        




Kristaller har blivit på modet igen och här ser ni flera olika modeller. Dom kan man pynta med antigen hänga över en blomma eller pynta med den på passande plats 


  

Rondellen nära Skillingaryd med sin fina trädskulptur


  

Rödare kan det nog inte bli


      

Detta träd så ut som en stor peruk, häftigare i verkligheten                            


En tjusig bil svängde ut från en mack i Skillingaryd                          


  

In i  en tunnel av grönskande mustiga träd                   


  

Ännu en tjusig bil svängde ut från Skillingaryds höstmarknad. Vi åkte dit men fick vända för det var så fullt med folk och mycket större än vi någonsin sett där. Man kunde ju nästan tro att man befann sig i en jättestor stad. Det måste ha kommit folk långväga ifrån också. Det gick inte ens att fota så smockat var det och solen sken så kraftigt så hur man än stod så kom man inte undan. Så kul att det växt så på dom sista åren


  

Ha nu en underbar onsdag i vårt fina höstlandskap                                 

 

 

 

#Acleja #Höstbilder

Av Malin wiper - 6 oktober 2015 15:30

  

För ett tag sen såg vi den här snygga husvagnen utanför IKEA. Snygg form och läckra färger. Det är en ADRIA 341 PH från 2006. Klicka här för att läsa lite om denna vagn. Klicka här för att se hur fin den är inuti 



  

Den är verkligen en liten pärla och den blå färgtonen känns lite retro

 


  

Jag gillar verkligen formen på denna vagn, så elegant och passande för 1 till två personer


  

På vagnen står det  Action 341 PH   



  

När min man såg denna husbil så utropade han: Ring Svenska spel, ring


  

Nu är det verkligen höst ute med dess vackra färger att njuta av. När jag var barn och min bästis och jag ville busa när inte mamma och pappa var i närheten så fanns det en familj på storgatan som hette löv. Då ringde vi upp och frågade om det var löv på storgatan, en man svarade och sa ja. Då sa vi: sopa bort dom då...  sen la vi på luren. Det och att palla äpplen var det värsta man kunde hitta på då.   


    

#Adria #Löv
     

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2015 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards